25
جولای

پمپ روغن داغ

پمپ های روغن داغ :

(پمپ روغن داغ – فروش پمپ روغن داغ – لیست قیمت پمپ روغن داغ)

 

عموما جهت جا به جایی سیرکوله روغن داغ و آب با دمای بالا به كار می روند.

کاربرد پمپ روغن داغ

  • پمپ روغ داغ صنایع نساجی

خشک کن ها، حرارت دادن در  پرس ها، در ماشین های لباس شویی و اتو ها

  • پمپ روغ داغ صنایع تولید مواد شوینده

سیستم های صابون سازی، خشک کردن مواد اولیه

  • پمپ روغ داغ صنایع چوب و کاغذ

در پرس ها برای تخته، تخته سه لا و روکش، ماشین آلات چسب،‌ غلتک ها، خشک کردن سیلندرها

  • پمپ روغ داغ صنایع فلزی

چربی زدایی از سطوح فلزی، در حمام های گالوانیک

  • پمپ روغ داغ صنایع نفت و گاز پتروشیمی

در نیروگاه‌ها،  تولید نفت،‌ در تولید حلال ها به روش تبخیری، مبدلهای حرارتی

  • پمپ روغ داغ صنایع ساختمانی

پرس آجر، قطعات بتنی پیش ساخته، سیستم های گرمایشی در ساختمان های بزرگ

  • پمپ روغ داغ صنایع لاستیک و پلاستیک

در ماشین های تزریق پلاستیک جهت گرم کردن قالب ها، تولید فیبر

  • پمپ روغ داغ صنایع غذایی

اجاق های مخصوص پخت، سیستم های تمیزکاری بطری ها، سیستم های سرخ کردن مواد غذایی، سیستم های خشک کردن نشاسته

  • پمپ روغ داغ صنایع شیمیایی و دارویی

تولید فیلم، خنک کاری تجهیزات واحد های واکنشی پلیمریزاسیون

  • پمپ روغ داغ صنایع ماشین سازی

خنک کاری ماشین آلات جوشکاری

  • پمپ روغ داغ صنایع قیرسازی

در پیش گرمایش مخازن حاوی قیر و تار  و تولید آسفالت

پمپ روغن داغ : پمپ سانتریفیوژ روغن داغ اغلب جهت جابجایی و سیرکوله کردن آب با دمای بالا و یا روغن داغ استفاده می شوند. قابلیت پمپاژ روغن سینتتیک تا دمای ۳۵۰ درجه سانتی گراد و سیرکوله کردن آب تا دمای ۱۸۵ درجه سانتی گراد از جمله ویژگی این پمپ ها می باشد .

مشخصات فنی پمپ روغن داغ

پمپ روغن داغ ساختار افقی یک طبقه و همچنین محفظه حلزونی تک مکشه گریز از مرکز است . از نظر هیدرولیکی پروانه پمپ بالانس بوده و بصورت یکسر آویز نصب می شود. محفظه حلزونی پایه دار بوده و محفظه یاتاقان فاقد پایه است. پمپ روغن داغ جهت انتقال روغن داغ تا حرارت ۳۵۰ درجه سانتیگراد به کار می رود . این امکان وجود دارد در موارد خاص از پمپ دنده ای، ماه و ستاره مغناطیسی و کند پمپ های حرارتی استفاده گردد. در موارد ذکر شده باید ویسکوزیته، خورندگی و سایش روغن و یا فشار کاری سیستم مورد توجه قرار گیرد .

کاربردهای پمپ روغن داغ

در صنعت ماشین سازی جهت خنک سازی ماشین آلات جوشکاری
در صنت قیرسازی جهت پیش گرمایش مخازن حاوی قیر و تار  و تولید آسفالت
درصنعت کاغذ و چوبدر در پرس ها برای تخته، تخته سه لا و روکش، ماشین آلات چسب، غلتک ها، خشک کردن سیلندرها
در صعت شیمیایی در تولید فیلم، خنک سازی تجهیزات واحد های واکنشی پلیمریزاسیون
در صنایع لاستیک و پلاستیک در ماشین الات تزریق پلاستیک برای گرم کردن قالب ها و تولید فیبر
در صنعت ساختمانی در پرس آجر، قطعات بتنی پیش ساخته، سیستم های گرمایشی در ساختمان های بزرگ
در صنعت غذایی در اجاق های پخت ، سیستم های نظافت بطری ها، سیستم های سرخ کردن مواد غذایی، سیستم های خشک کردن نشاسته
در صنعت نفت و گاز در نیروگاهها، تولید نفت خام، در تولید حلال ها به روش تبخیری، مبدلهای حرارتی
در صنعت فلزی در چربی زدایی از سطوح فلزی، در حمام های گالوانیک
در صنعت نساجی برای خشک کن ها، حرارت دادن دستگاههای پرس ، در ماشین الات لباس شویی و اتو ها
در صنت تولید مواد شوینده در سیستم های صابون سازی، خشک کردن مواد اولیه

انواع پمپ روغن داغ

  • پمپ روغن داغ مغناطیسی
  • پمپ روغن داغ سانتریفیوژ
  • پمپ روغن داغ دنده ای
  • پمپ روغن داغ کند پمپ

ساختار پمپ روغن داغ

  • ساختار افقی یک طبقه گریز از مرکز با محفظه حلزونی شکل
  • ابعاد کلی و ویژگیهای کاري پمپ در تطابق با استاندارد DIN24255) 733 EN DIN)
  • پروانه به صورت لانس شده هیدرولیکی و یکسر آویز
  • محفظه حلزونی همراه با پایه و محفظه یاتاقان فاقد پایه
  • مکش به شکل  افقی (مکش مرکزي) و رانش شکل عمودي می باشد
  • فلنج هاي استاندارد PN10-2-DIN1092

اتصالات پمپ روغن داغ

جایگاه اتصالات ذیل معمولا بر روي همه مدل هاي پمپ روغن داغ گنجانده گردیده است :

  •   – در پوش تخلیه در قسمت زیرین حلزونی پمپ Draining
  • – در پوش پرکن روغن خنک کننده بر روي یاتاقان Filling
  • – در پوش هواگیري روغن خنک کننده یاتاقان Vent
  • – مجراي خروجی نشت Outlet Leakage

راه اندازی پمپ روغن داغ

قبل از راه انداختن پمپ می بایست روغن در محفظه حلزونی ریخته شود و به صورت همزمان، محور پمپ با دست به ارامی گردانده شود  تا پمپ هواگیري شود. علت ریختن روغن در محفظه اطمینان از عملکرد مناسب آب بندي محفظه یاتاقان می باشد. بر این اساس باید دو در پوش بالایی محفظه یاتاقان را باز نموده و روغن باید به گونه ای ریخته شود که از درپوش دیگر خارج شود. با این عمل هواگیری به طور کامل انجام می شود و در اخر می بایست دو درپوش باز شده را به طور کامل سفت نمود.

راه اندازی اولیه پمپ روغن داغ

در هنگام راه اندازي پمپ دماي روغن افزایش یافته و به ۱۰۰ تا C˚۱۳۰ می رسد. بنابراین آب درون روغن به شکل کامل بخار می گردد. بعد از ان دماي روغن تا دماي کاري و نهایی زیاد مشود. بعد از گرم شدن پمپ و رسیدن به دماي مورد نیاز جهت کار، باید پمپ را خاموش کرده و کوپلینگ را چک کنید. در صورت نیازبه قطعات کوپلینگ را بر روي الکتروموتور و پمپ تنظیم نمایید . محور پمپ را ارام و بدو ن هیچ مقاومتی و اصطحکاکی با دست بگردانید .در پمپ روغن داغ باید از هرگونه نوسانات ناگهانی دما جلوگیري کنید.

همانطور كه مي دانيم روغن محصولي است از فراورده هاي پالايشگاهي كه از مواد نفتي مشتق شده است و ريشه ي معدني دارد يعني از تقطير نفت خام بدست مي آيد . بعضي از روغن ها   داراي خواص پاك كنندگي خوبي هستند كه البته اين خاصيت با اضافه كردن مواد خارجي به آن مي باشد براي مثال روغن HD(HEAVY DUTY

وظيفه ي اصلي روغن علاوه بر خنك كردن ، پاك كردن كثافات از موتور و آب بندي كردن عبارتست از روان كاري (منظور از روان كاري همان كاهش ا صطكاك و سايش بين قطعات موتور است)كه نوع روانكارآن جهت مصرف در قسمت هايي كه در معرض سايش هستند ، قرار مي گيرد و نوع ديگر كه تقريبا جامد است گريس ها هستند كه در روان كاري بين قطعات مورد استفاده قرار مي گيرد . هر كدام از اين روان كارها داراي خواص خاصي مي باشند كه در حرارتهاي مناسب كاربري دارند . جهت بهره گيري ازاين خواص روغن در روان كاري قطعات در سراسرموتور بايستي از فنون و قوانين و قطعات خاصي بهره گرفت كه مجموعه ي اين قطعات سيستم روغن كاري موتور را تشكيل مي دهند.مقصود از روغن كاري موتور اينست كه ما بين قسمت هايي كه در تماس حركتي مي باشند يك ورقه از مايع چرب كننده قرار مي گيردكه در نتيجه اصطكاك و درجه حرارت بالا نرفته و قسمت هاي در حركت بهم گير نمي كنند.

يكي از مهمترين فاكتورهاي اصلي در هدايت روغن به قسمت هاي مختلف موتور تحت فشار بودن آن ا ست كه اين خود يكي از انواع سيستم هاي روغن كاري مي باشد .كه د ر اين نوع سيستم روغن كاري به وسيله ي تلمبه ي روغن (سيستم تحت فشاركامل) _ يك پمپ روغن و ظيفه ي به چرخش در آوردن روغن در قسمت هاي متحرك موتور را بر عهده دارد. روغن بوسيله ي پمپ روغن كه داخل كارتر قرار گرفته است بحد افراط به تكيه گاههاي ميل لنگ ، تكيه گاههاي ميل سوپاپ و غيره مي رسد. بدين منظوراز تلمبه ي روغن به كليه ي تكيه گاهها از داخل لوله كشي شده و روغن كاري مي گردند . قسمت هايي كه در موتور مي بايستي روغن كاري شوند عبارتند از: بدنه ي سيلندر، تكيه گاههاي ميل لنگ ، ياطاقانها مثل ياطاقانهاي اصلي، ياطاقانهاي ميل بادامك و يا ياطاقانهاي شاتون ، انگشتي پيستون ها ، تكيه گاههاي ميل سوپاپ ، محور پروانه ، محور دلكو ، تكيه گاههاي دينام و غيره . لازم به ذكر است كه دو نوع ديگر از انواع سيستم روغن كاري عبارتند از روغن كاري بوسيله ي پرتاب روغن و روغن كاري تحت فشار و پرتابي.

بخش دوم : پمپ روغن و انواع آن

پمپ روغن پمپي است كه روغن قسمت هاي متحرك موتور را تامين مي كندو انواع مختلفي دارد:

۱پمپ روغن دنده اي (دنده بيرونGear Pump

اين قطعه جهت انجام چرخه ي روغن در سيستم روغن كاري استفاده مي شود. در اين نوع پمپ روغن ها دو عدد چرخدنده ي هم قطر با تعداد دنده هاي مساوي در داخل بدنه (پوسته) پمپ قرار مي گيرند . اين دو چرخدنده ي ساده كه يكي روي محور هرز گرد (گردان) و ديگري روي محور اصلي قرار مي گيرد ,نيروي محركه ي خود را از ميل لنگ يا ميل بادامك مي گيرد. البته لازم به تذكر است كه در نوع اويل پمپ مورد تحقيق چرخدنده نيروي محركه ي خود را از چرخدنده ي سرميل لنگ مي گيرد.

چرخدنده ي محرك توسط محور بلندتر كه از بدنه خارج شده به چرخدنده ي سر ميل لنگ متصل است و در داخل housing گردش مي كند و توسط لوله ي ورودي باعث مكش   (suction) روغن از كارتر به داخل بدنه ي پمپ وسپس توسط لوله ي خروجي به سمت مجراهاي روغن هدايت مي شود تا روغن كاري شوند.

در عمل دو چرخدنده در جهت هاي عكس يكديگر دوران مي كنند.روغن از دريچه ي ورودي(سوپاپ ورودي)به درون بدنه وارد مي شود و در بين دندانه هاي چرخدنده ي متحرك و ديواره هاي اطراف بدنه ي پمپ گير مي كند . به اين ترتيب روغن اطراف

ساختمان پمپ روغن داغ ( HOT OIL PUMP )

مهمترین اجزای این پمپ ها محفظه(casing)، پروانه(Impeller)، شافت(shaft) ، یاتاقان(bearing)، و آب بند (seal) هستند.

طرز کار پمپ روغن داغ ( HOT OIL PUMP )

پروانه ( Impeller) به وسـیـله مـوتور الکــتریکـــی مــی چرخد و مکش سیال اتفاق می افتد(Suction). پره ها (Vanes ) با جا به جا کردن سیال به آن شتاب می دهد و انرژی جنبشی سیال افزایش می یابد. سپس این انرژی جنبشی به انرژی فشـار تبــدیـل می شود و ســیال پر فشـار از خـروجــی خارج می شود(Discharge)

کاربرد پمپ روغن داغ ( HOT OIL PUMP )

  • تولید کنندگان مواد شیمیایی
  • تولید کنندگان مواد دارویی
  • صنایع مواد غذایی
  • صنایع لاستیک و پلاستیک
  • صنایع خمیر و کاغذ
  • صنایع رنگ و رزین
  • صنایع قیر سازی
  • انتقال روغن های صنعتی
  • صنایع فولاد
  • صنایع نساجی

همانطور که می دانیم روغن محصولی است از فراورده های پالایشگاهی که از مواد نفتی مشتق شده است و ریشه ی معدنی دارد یعنی از تقطیر نفت خام بدست می آید . بعضی از روغن ها دارای خواص پاک کنندگی خوبی هستند که البته این خاصیت با اضافه کردن مواد خارجی به آن می باشد برای مثال روغن HD(HEAVY DUTY

وظیفه ی اصلی روغن علاوه بر خنک کردن ، پاک کردن کثافات از موتور و آب بندی کردن عبارتست از روان کاری (منظور از روان کاری همان کاهش ا صطکاک و سایش بین قطعات موتور است)که نوع روانکارآن جهت مصرف در قسمت هایی که در معرض سایش هستند ، قرار می گیرد و نوع دیگر که تقریبا جامد است گریس ها هستند که در روان کاری بین قطعات مورد استفاده قرار می گیرد . هر کدام از این روان کارها دارای خواص خاصی می باشند که در حرارتهای مناسب کاربری دارند .

جهت بهره گیری ازاین خواص روغن در روان کاری قطعات در سراسرموتور بایستی از فنون و قوانین و قطعات خاصی بهره گرفت که مجموعه ی این قطعات سیستم روغن کاری موتور را تشکیل می دهند.مقصود از روغن کاری موتور اینست که ما بین قسمت هایی که در تماس حرکتی می باشند یک ورقه از مایع چرب کننده قرار می گیردکه در نتیجه اصطکاک و درجه حرارت بالا نرفته و قسمت های در حرکت بهم گیر نمی کنند
یکی از مهمترین فاکتورهای اصلی در هدایت روغن به قسمت های مختلف موتور تحت فشار بودن آن ا ست که این خود یکی از انواع سیستم های روغن کاری می باشد .که د ر این نوع سیستم روغن کاری به وسیله ی تلمبه ی روغن (سیستم تحت فشارکامل) _ یک پمپ روغن و ظیفه ی به چرخش در آوردن روغن در قسمت های متحرک موتور را بر عهده دارد. روغن بوسیله ی پمپ روغن

که داخل کارتر قرار گرفته است بحد افراط به تکیه گاههای میل لنگ ، تکیه گاههای میل سوپاپ و غیره می رسد. بدین منظوراز تلمبه ی روغن به کلیه ی تکیه گاهها از داخل لوله کشی شده و روغن کاری می گردند . قسمت هایی که در موتور می بایستی روغن کاری شوند عبارتند از: بدنه ی سیلندر، تکیه گاههای میل لنگ ، یاطاقانها مثل یاطاقانهای اصلی، یاطاقانهای میل بادامک و یا یاطاقانهای شاتون ، انگشتی پیستون ها ، تکیه گاههای میل سوپاپ ، محور پروانه ، محور دلکو ،

تکیه گاههای دینام و غیره . لازم به ذکر است که دو نوع دیگر از انواع سیستم روغن کاری عبارتند از روغن کاری بوسیله ی پرتاب روغن و روغن کاری تحت فشار و پرتابی. در ادامه به بحث پیرامون پمپ روغن ، انواع آن وقطعات تشکیل دهنده ی پمپ روغن تراکتور اونیورسال ام-۶۵۰ و مراحل ساخت و تولید آن می پردازیم
بخش دوم : پمپ روغن و انواع آن
پمپ روغن پمپی است که روغن قسمت های متحرک موتور را تامین می کندو انواع مختلفی دارد:

این قطعه جهت انجام چرخه ی روغن در سیستم روغن کاری استفاده می شود. در این نوع پمپ روغن ها دو عدد چرخدنده ی هم قطر با تعداد دنده های مساوی در داخل بدنه (پوسته) پمپ قرار می گیرند . این دو چرخدنده ی ساده که یکی روی محور هرز گرد (گردان) و دیگری روی محور اصلی قرار می گیرد ,نیروی محرکه ی خود را از میل لنگ یا میل بادامک می گیرد. البته لازم به تذکر است که در نوع اویل پمپ مورد تحقیق چرخدنده نیروی محرکه ی خود را از چرخدنده ی سرمیل لنگ می گیرد.

چرخدنده ی محرک توسط محور بلندتر که از بدنه خارج شده به چرخدنده ی سر میل لنگ متصل است و در داخل housing گردش می کند و توسط لوله ی ورودی باعث مکش (suction) روغن از کارتر به داخل بدنه ی پمپ وسپس توسط لوله ی خروجی به سمت مجراهای روغن هدایت می شود تا روغن کاری شوند

در عمل دو چرخدنده در جهت های عکس یکدیگر دوران می کنند.روغن از دریچه ی ورودی(سوپاپ ورودی)به درون بدنه وارد می شود و در بین دندانه های چرخدنده ی متحرک و دیواره های اطراف بدنه ی پمپ گیر می کند . به این ترتیب روغن اطراف لبه های خارجی چرخدنده (نه در بین آنها ) حرکت می کند و سپس توسط سوراخ خارجی واز دریچه ی تخلیه ی مقابل تخلیه می شود . شایان ذکر است که روغن موجود در بین به سمت بالا حرکت می کند.

چگونگی کار اویل پمپ دنده ای

پمپ روغن روتوری یا گردشی) Rotor Pumpاین اویل پمپ دارای دو روتور (دنده) داخلی و بیرونی است .روتور داخلی در مرکز پمپ قرار گرفته و دندانه های آن به سمت خارج است.در صورتیکه روتور بیرونی دارای دندانه های داخلی می باشد.هر دو روتور داخل هم بوده و نسبت به یکدیگر بطور اکسانتریک(خارج مرکز) قرار گرفته اند. این دو روتور ، داخل بدنه ی پمپ قرار گرفته و به هنگام گردش ، روتور داخلی بوسیله ی محور گردان که حرکت خود را از میل سوپاپ می گیردبه گردش در می آید . در حین گردش ، روغن موجود بین دو دندانه ی روتور داخلی و بیرونی با فشار از لوله ی خروجی بیرون می رود . لازم به ذکر است که اساس هر دو نوع پمپ یکسان بوده و تنها شکل آنها با هم فرق دارد

قطعات اویل پمپ روتوری
پمپ روغن سوزنی plunger type pump
این نوع اویل پمپ در موتورهای stationary kirloskar oil Engines و موتور سیکلت ها استفاده می شودکه شامل یک پوسته است که تشکیل شده از یک فنر که سوزن (پلانجر) را که به سمت بالا و پائین حرکت می کند روی پمپ روغن سوار می کند و یک سوپاپ تنظیم ( سوپاپ ضامن=check که از بیرون رانده شدن روغن جلوگیری می کند
بخش سوم : معرفی پمپ روغن تراکتور رومانی
پمپ دند ه ای در روی تراکتور اونیورسال مد ل ام _۶۵۰ و ام- ۶۵۱ است که این نوع تراکتور بیش از ۳۰ سال است که در ایران مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از رایج ترین تراکتورهای مورد استفاده در ایران بشمار می رود و دارای نمایندگی ثابت و خدمات پس از فروش می باشد
دبی این پمپ ۴۰ لیتر در دقیقه و فشار آن ۳ تا۵ / ۴ کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد.
این اویل پمپ در یک طرف بلوک موتور وصل می شود و نیروی محرکه خود را از چرخدنده ی سر میل لنگ می گیرد

بخش چهارم : قطعات پمپ روغن دنده ای تراکتور اونیورسال ام_۶۵۰ و ام_۶۵۱ و شرح برخی از آنها
بدنه پمپ
دو عدد شفت کوتاه و بلند که شفت کوتاه به چرخدندهِ ی متحرک و شفت بلند به چرخدنده ی محرک متصل است
خارهای هلالی جهت کوبله(لاک) کردن شفت با چرخدنده
خارهای نگه دارنده ی دنده جهت حرکت رفت و برگشتی

بوش های غیر هم جنس نسبت به بدنه و شفت
غیر هم جنس بودن بوش ها یکی به دلیل جلوگیری از فرسایش قطعات و دلیل دیگر ان است که از نظر اقتصادی این بوش ها ارزش کمتری نسبت به قطعات اصلی دارند و نقش اصلی آنها روان کاری بین دو قطعه سخت تر است بنابراین از جنس های نرم ساخته می شوند که در این نوع پمپ از بوش ها با پایه های مسی استفاده شده است. منظور از بو ش با پایه های مسی آن است که این بوش ها حاوی ۵۰ درصد و یا بیشتر از فلز مس می باشند
درپوش بدنه ی پمپ
پیچ ها وواشرها
سوپاپ کاهش فشار
اصولا اویل پمپ طوری طراحی شده است که هنگام کارکردن ،بیش از مقدار مورد نیاز قطعات متحرک موتور ،روغن فراهم می کند.لذا بری جلوگیری از افزایش فشار روغن،در سرعت های زیاد موتور ، سوپاپ کاهش فشار در بغل اویل پمپ نصب شده است. این سوپاپ معمولاً با اویل پمپ یک تکه بوده و بدین جهت سوپاپ بغل اویل پمپ گفته می شود
سوپاپ کاهش فشار از یک ساچمه و فنر تشکیل شده است .دربعضی از موتورها عوض ساچمه از سوزن استفاده می کنند. هنگامیکه فشار روغن کم است فنر به ساچمه فشار آورده و محل خروج روغن را می بندد.امّا در صورت افزایش فشار روغن ،ساچمه فشار آورده و فنر جمع می شود.در نتیجه روغن اضافی از این کانال گذشته و به کارتر بر می گردد. در بعضی از موتورها در پشت فنر پیچ تنظیم فشار قرار گرفته است و این پیچ به وسیله ی اشپیلی بسته می شود تا تنظیم آن بهم نخورد.در صورتیکه در بعضی دیگر ،پیچ تنظیم وجود نداشته و در صورت معیوب بودن ،باید فنر آن عوض شود.
پیچ و واشر جهت لاک کردن سوراخ مته کاری شده:شامل دو واشر مسی و یک لاک واشر جلوگیری از بلند شدن پیچ

چهار پیچ نگه دارنده بدنه ی پمپ به بلوک سیلندر
چرخدنده بیرونی که روی حور محرک سوار شده و نیروی محرکه ی خود را ا ز چرخدنده سر میل لنگ می گیرد.این چرخدنده از نوع دنده کج است. علت انتخاب چرخ دنده با دنده های کج این است که این چرخدنده بایستی نیروی زیادی را تحمل کند.بنابراین بایداز مقاومت کافی برخوردار باشد.در چرخدنده های کج به دلیل آنکه تعداد بیشتری ازدنده با طول بیشتری با هم درگیر می شوند به هین دلیل چرخدنده ی کج برای این منظور مناسب است.
زیگ رینگ(خار) نگه دارنده ی چرخدنده

بخش پنجم:شرح مراحل ساخت وتولید اویل پمپ تراکتور اونیورسال ام _۶۵۰ وام _۶۵۱
مهمترین واصلی ترین قسمت اویل پمپ همان پوسته (cover) پمپ می باشدکه سایر قطعات روی آن تعبیه شده یا درون آن قرار دارند. به همین دلیل اولین گام جهت ساخت پمپ تهیه ی پوسته ی آن است.بعد از تهیه ی پوسته نوبت به تهیه ی چرخدنده ها می رسد که آنها نیز از قطعات مهم و حساس در پمپ ها بشمار می آیند.لذا ساخت آنها مستلزم انجام محاسبات دقیق و خاصی می باشد تا بتوانندهدف اصلی از سیستم پمپاژ را فراهم کنند . همزمان با تهیه ی این دوقطعه سایر قطعات از قبیل درپوش ها ، پیچ ها و واشرها ، شفت ها وخارها ،توسط سازنده تهیه می شودتا در نهایت پمپ روغن آماده ی مونتاژ و تست گردد
رسم نقشه ی قطعه : نقشه ی پمپ را با توجه به اندازه ها و ابعاد داده شده رسم می شود . در هنگام رسم نقشه ی پمپ همواره لازم است به میزان انبساط ها و انقباض های قطعه توجه شود چراکه پوسته ی پمپ جهت ساخت در ریخته گری دچار یک دسته انبساطات ویا انقباضاتی می شود که ذکر ومحاسبه ی آنها طبق موارد مورداستفاده در ریخته گری ضروری است . از آنجائیکه جهت ریخته گری این قطعه از چدن استفاده می شود باید محاسبات را با توجه به این نوع آلیاژ انجام دهیم .
طبق محاسبات انجام شده انقباض ریخته گری (= اختلاف اندازه ی قالب ریخته گری (یامدل) و قطعه ی ریخته گری سردشده ) چدن مورداستفاده در این قطعه برابر۶/۱-۱ درصد است.

انبساط قطعه درهنگام ریخته گری رانیز می توان از رابطه ی زیر محاسبه کرد و در اندازه ی نهائی منظور کرد
طول اضافه شده = طول اولیه × حرارت اضافه شده × ά
طول کل   طول اولیه + طول اضافه شده
در این فرمول α ضریب انبساط طولی ماده ی مورد استفاده است
شایا ن ذکر است که در هنگام انجام محاسبات و تهیه نقشه لازم است به محاسبات شیب مدل هم توجه گردد.چرا که در هنگام انجام عملیات ریخته گری و تهیه مدل ها ضروری است که فسمت هائی را با شیب هائی معین طراحی کنیم تا مدل ریخته گری ماسه ریز نشود. به همین دلیل قسمت های در معرض تماس را با زاویه ها و شیب های معین می سازند تا تماس را به حداقل برسانند

پس از محاسبه ی تمام این ابعاد قطعه ی اصلی ، اندازه های نهائی مشخص می شود و نقشه آماده ی استفاده جهت ساخت مدل چوبی می شود
نکته ی قابل توجه دیگرکه در هنگام طراحی و نقشه کشی بایستی مورد توجه قرار گیرد، دقت در اندازه گیری پوسته و چرخدنده های داخل است که در مراحل بعدی کار نیز لازم است کنترل شوند
ساخت مدل چوبی: حال با استفاده از نقشه ، مدل چوبی قطعه را تهیه کرده و تمام اندازه های محاسبه شده را روی آن اجرا می کنند.مدل چوبی مذکور را براساس استانداردها و قراردادها ی موجود در جداول مخصوص که بین مدل و قسمت های مختلف آن و کارهائیکه بایستی روی آنها انجام گیرد وجود دارد ، مدل رارنگ می کنند

لازم بذکر است که هم اکنون روش های پیشرفته تری در خط تولیدهای پیشرفته برای مدل سازی و ریخته گری اتوماتیک وجود دارد که از موم صنعتی جهت قالب گیری استفاده می شود
ریخته گری مدل مادر: مدل چوبی ساخته شده را پس از رنگ کاری جهت ریخته گری مدل مادر که از جنس آلومینیوم است آماده انتقال به واحد ریخته گری می شود. وجود این مرحله بدین دلیل حائز اهمیت است که از مدل چوبی اولیه برای تولید با تیراژ بالا نمی توان استفاده کرد چراکه مدل چوبی همواره با حرارت و رطوبت ریخته گری و ماسه ی ریخته گری در تماس است و ممکن است ابعاد آن دچار تغییرات محسوس گردد ویا آنکه در معرض ترکیدگی قرار گیرد
علت اصلی در انتخاب آلومینیوم جهت ساخت مدل مادر نیز آنست که اولاً آلومینیوم جزء فلزات سبک بشمار می آید و باعث سهولت در حمل ونقل و قالب گیری با ماسه های صنعتی می شود ،ثانیاً آلومینیوم کیفیت پرداخت سطح قطعه را در ریخته گری بالا می برد
مدل آلومینیومی ساخته شده پس از پرداخت کاری و ماشین کاری مناسب جهت نصب روی صفحات درجه ی ریخته گری آماده می کنند
اکنون قالب جهت ریخته گری آماده شده که توسط ریخته گر آلیاژ مورد نظر ریخته گری مشخص و ریخته گر مراحل ریخته گری کاور و دریچه کاور را شروع میکند و پس از ریخته گری قطعات با دستگاه سندپلاست ماسه ها و شن ها ی سوخته شده به بدنه ی کاور را پرداخت می کند. سپس قطعه را در محل تولید و در فضای باز به مدت ۶ ماه تا ۱ سال در مجاورت هوا قرار داده تا بدین وسیله تنش زدائی انجام شود و پس از آن عملیات ماشین کاری بر روی آن انجام می گیرد

تنش زدایی به این دلیل باید انجام گیرد که چنانچه پس از ریخته گری عملیات ماشین کاری روی قطعات چدنی انجام بگیرد ، به خاطر تنشی که در هنگام ریخته گری و در انبساط وا نقباض آلیاژ به وجود می آید ، ماشین کاری آن ابعاد قطعه را تغییر خواهد کرد و دچار تابیدگی می شود و تلورانس ها و انطباقات اندازه ها تغییر خواهد کرد.تنش زدایی به این صورت فقط در خصوص چدن و آ لیاژها با پایه ی کربن می باشد و در موارد دیگر چون فولاد از روش های شیمیایی استفاده می شود
پس از مراحل تنش زدایی عملیا ت ماشین کاری بر روی کاور و دریچه ی کاور شروع می شود . بدلیل اینکه پوسته یا کاور قطعه ی مورد نظر ابعاد ناموزون و غیر هندسی دارد ، قادر به بستن

آن روی صفحه نظام ماشین تراش نبوده و نیاز به فیکسچرهای مخصوص داریم. به همین منظور فیکسچرهای مخصوص را طراحی کرده و می سازیم و سپس با استفاده از آنها قطعه را مونتاژ کرده و عملیات ماشین کاری را انجام می دهیم
قسمت housing پوسته جهت استقرار چرخدنده ها ماشین کاری شده و هم چنین سوراخ

اری جهت قرار گرفتن در پوش و ومجراهای ورودی و خروجی روغن روی پوسته انجام می گیرد. اکنون پوسته تقریباً آماده است . همزمان با عملیات ماشین کاری ،ساخت چرخدنده ها طبق نقشه ها و محاسبات چرخ دنده ، توسط ماشین فرز هاپ یا میلینگ ماشین ابتدا تراشکاری و سپس فرز کاری می شوند
لازم بذکر است که چرخدنده ی محرک را از فولاد مناسب که قابلیت انجام عملیات آبکاری روی آن

وجود داشته باشدو پوسته ی خارجی آن سمانتسیون می شود
سمانتسیون بر روی این قطعه جهت ضد سایش کردن قطعه انجام می گیرد . بدین صورت که سطح بیرونی آن در حین انجام عملیات حرارتی سخت می شود که به این لایه coating گفته می شود.لایه ی نازک سطح بیرونی سخت کاری شده در حالیکه بخش های داخلی نرم می باشد . سطح بیرونی ضد سایش بوده و سطح نرم داخلی از شکستن جلوگیری می کند.

شرکت سمپا ترکیه  (Sempa) یکی از قدیمی ترین تولیدکننده های پمپ روغن داغ در جهان می باشد. این شرکت یکی از پیشروان فن آوری و تکنولوژی در زمینه تولید انواع پمپ سانتریفیوژ در ترکیه و در اروپا می باشد.شرکت سمپا  ترکیه  اولویت اول خود را ارائه بهترین خدمات به مشتریان قرار داده است.

راه اندازی پمپ روغن داغ سمپا SEMPA :

پیش از راه اندازی پمپ، باید با روغن محفظه حلزونی را پر کرده و در همین حین، با دست محور پمپ را به آرامی چرخاند تا پمپ کاملا هواگیری شود. دلیل پر کردن محفظه از روغن اطمینان از عملکرد مناسب آب بندي محفظه یاتاقانمی باشد.

لذا باید دو در پوش بالایی محفظه یاتاقان را باز کرده و روغن خنک کاري را از یکی از درپوش ها به میزانی ریخت که از در پوش دیگر خارج شود و پس از آن هواگیري انجام شود. نهایتا باید هر دو درپوش را کاملا سفت نمود.

انواع پمپ روغن داغ سمپا :

پمپ روغن داغ مغناطیسی
پمپ روغن داغ سانتریفیوژ
پمپ روغن داغ دنده ای
پمپ روغن داغ کند پمپ

ساختمان اجزاء پمپ روغن داغ سمپا :

ساختمان افقی یک طبقه و یک مکشه گریز از مرکز با محفظه حلزونی
ابعاد اصلی و مشخصات کاري پمپ مطابق استاندارد DIN24255) 733 EN DIN)
پروانه بالانس هیدرولیکی و یکسر آویز
محفظه حلزونی پایه دار و محفظه یاتاقان بدون پایه
مکش افقی (مکش مرکزي) و رانش عمودي بوده
فلنج هاي استاندارد PN10-2-DIN1092

اتصالات پمپ روغن داغ سمپا :

مکان اتصالات زیر اغلب روي تمام تیپ هاي پمپ روغن داغ تعبیه شده است:
در پوش تخلیه در زیر حلزونی پمپ Draining
در پوش پرکن روغن خنک کننده روي یاتاقان Filling
در پوش هواگیري روغن خنک کننده یاتاقان Vent
مجراي خروجی نشت

انواع محصولات پمپ آب و روغن سمپا 

پمپ سمپا  سری TKF-K
سری ARS
سری TKL
سری TKF-KE
سری TKF-M

کاربرد پمپ روغن داغ کا اس ب ksb KSB Pump

صنایع نساجی
صنایع چوب و کاغذ
صنایع فلزی
صنایع نفت ، گاز و پتروشیمی
صنایع مواد شوینده
صنایع لاستیک و پلاستیک
صنایع غذایی

(پمپ روغن داغ –  پمپ روغن داغ چیست؟ – فروش پمپ روغن داغ – لیست قیمت پمپ روغن داغ)

عموما جهت جا به جایی سیرکوله روغن داغ و آب با دمای بالا به كار می روند.

کاربرد پمپ روغن داغ

  • پمپ روغ داغ صنایع نساجی

خشک کن ها، حرارت دادن در  پرس ها، در ماشین های لباس شویی و اتو ها

  • پمپ روغ داغ صنایع تولید مواد شوینده

سیستم های صابون سازی، خشک کردن مواد اولیه

  • پمپ روغ داغ صنایع چوب و کاغذ

در پرس ها برای تخته، تخته سه لا و روکش، ماشین آلات چسب،‌ غلتک ها، خشک کردن سیلندرها

  • پمپ روغ داغ صنایع فلزی

چربی زدایی از سطوح فلزی، در حمام های گالوانیک

  • پمپ روغ داغ صنایع نفت و گاز پتروشیمی

در نیروگاه‌ها،  تولید نفت،‌ در تولید حلال ها به روش تبخیری، مبدلهای حرارتی

  • پمپ روغ داغ صنایع ساختمانی

پرس آجر، قطعات بتنی پیش ساخته، سیستم های گرمایشی در ساختمان های بزرگ

  • پمپ روغ داغ صنایع لاستیک و پلاستیک

در ماشین های تزریق پلاستیک جهت گرم کردن قالب ها، تولید فیبر

  • پمپ روغ داغ صنایع غذایی

اجاق های مخصوص پخت، سیستم های تمیزکاری بطری ها، سیستم های سرخ کردن مواد غذایی، سیستم های خشک کردن نشاسته

  • پمپ روغ داغ صنایع شیمیایی و دارویی

تولید فیلم، خنک کاری تجهیزات واحد های واکنشی پلیمریزاسیون

  • پمپ روغ داغ صنایع ماشین سازی

خنک کاری ماشین آلات جوشکاری

  • پمپ روغ داغ صنایع قیرسازی

در پیش گرمایش مخازن حاوی قیر و تار  و تولید آسفالت