24
جولای

پمپ پیستونی یا پمپ پلانجری

پمپ پیستونی یا پمپ پلانجری:

(  پمپ پیستونی –  پمپ پلانجری – فروش پمپ پیستونی– لیست قیمت پمپ پیستونی)

پمپ پیستونی از گروه پمپ جابه جایی مثبت بوده، که با رفت و برگشت پیستون درون سیلندر عمل پمپاژ را انجام می دهد.

متریال پمپ پیستونی

به طور عمده پمپ پیستونی با متریال های مختلف شامل  (PP,PVC, PVDF,PE,S.S316L) ساخته میشود.

کاربرد پمپ پیستونی

صنایع نفت و گاز و پتروشیمی

صنایع خودرو سازی

دستگاه های آب شیرین کن

صنایع فولاد

رسوب زدایی، پمپ پیستونی رنگ زدایی و پمپ پیستونی چربی زدایی

دستگاه های واترجت، پمپ پیستونی هیدرو بلاست و پمپ پیستونی هیدرو سند بلاست

تست های هیدرو استاتیک، پمپ پیستونی تست لوله

لوله سازی (تست لوله ها)

سنگ و سرامیک ، پمپ پیستونی برش سنگ

شستشوی دستگاه ها و تجهیزات صنعتی (نظیر شستشوی مبدل های حرارتی)

صنایع کاغذ سازی

صنایع غذایی

صنایع کشتی سازی

پمپهای پلانجر (پمپ‌های رفت و برگشتی)

این نوع پمپها ماشینی هستند که انتقال انرﮊی از آنها به سیال به صورت پریودیک و دوره‌ای می‌باشد. نیروی محرکه این نوع پمپها نیز غالبا توسط موتورهای الکتریکی تامین می‌گردد.در این نوع پمپها حرکت چرخشی میل لنگ تبدیل به حرکت رفت و آمدی پیستونی در یک سیلندر می‌شود.

با عقب رفتن پیستون در سیلندر ایجاد مکش شده و در نتیجه مایع از طریق یک شیر ورودی داخل سیلندر می‌گردد. با حرکت پیستون به طرف جلو دریچه ورودی بسته و مایع از طریق شیر خروجی به خارج هدایت می‌گردد. شیرهای ورودی و خروجی یکطرفه بوده و طوری ساخته شده اند که در مراحل رفت و آمد پیستون، از ورود مایع داخل سیلندر به قسمت کم فشار و بالعکس ممانعت شود. اگر بجای پیستون، پلانجری در داخل سیلندر رفت و آمد کند در این حالت به آن پمپ پلانجری می‌گویند. در ضمن چنانچه پلانجر دیافراگمی را حرکت دهد پمپ از نوع دیافراگمی است. فرق میان پیستون وپلانجر در این است که طول سر پیستون کوتاه تر از مسافتی است که پیستون درون سیلندر طی می نماید، در حالی که طول پلانجر بیشتر از طول مسافت طی شده توسط آن در داخل سیلندر می‌باشد. از طرفی در پمپهای پیستون از حلقه یا رینگی جهت آب بندی پیستون و سیلندر استفاده شده است که روی بدنه پیستون قرار گرفته و همراه آن حرکت می‌کند، در حالیکه در پمپهای پلانجری این رینگ روی سیلندر قرار دارد و ثابت است. این پمپها معمولاً کم ظرفیت هستند ولی فشار خروجی سیال را می‌توانند تا مقدار زیادی افزایش دهند. بنابراین از این پمپها در جاهایی که نیاز به جا به جا کردن سیالی با حجم کم ولی فشار بالا می‌باشد استفاده می کتتد. در ضمن باید به این نکته نیز توجه داشت که جریان سیال در این پمپها به صورت غیر یکنواخت می‌باشد. نکته بسیار مهم در مورد این پمپ‌ها آن است که هرگز نباید آنها را در حالیکه شیر خروجی پمپ (دیسچارج پمپ) بسته است روشن نمود.

این نوع پمپها ماشینی هستند که انتقال انرﮊی از آنها به سیال به صورت پریودیک و دوره‌ای می‌باشد. نیروی محرکه این نوع پمپها نیز غالبا توسط موتورهای الکتریکی تامین می‌گردد.در این نوع پمپها حرکت چرخشی میل لنگ تبدیل به حرکت رفت و آمدی پیستونی در یک سیلندر می‌شود.با عقب رفتن پیستون

در سیلندر ایجاد مکش شده و در نتیجه مایع از طریق یک شیر ورودی داخل سیلندر می‌گردد. با حرکت پیستون به طرف جلو دریچه ورودی بسته و مایع از طریق شیر خروجی به خارج هدایت می‌گردد. شیرهای ورودی و خروجی یکطرفه بوده و طوری ساخته شده اند که در مراحل رفت و آمد پیستون، از ورود مایع داخل سیلندر به قسمت کم فشار و بالعکس ممانعت شود. اگر بجای پیستون، پلانجری در داخل سیلندر رفت و آمد کند در این حالت به آن پمپ پلانجری می‌گویند. در ضمن چنانچه پلانجر دیافراگمی را حرکت دهد پمپ از نوع دیافراگمی است. فرق میان پیستون وپلانجر در این است که طول سر پیستون کوتاه تر از مسافتی است که پیستون درون سیلندر طی می نماید، در حالی که طول پلانجر بیشتر از طول مسافت طی شده توسط آن در داخل سیلندر می‌باشد. از طرفی در پمپهای پیستون از حلقه یا رینگی جهت آب بندی پیستون و سیلندر استفاده شده است که روی بدنه پیستون قرار گرفته و همراه آن حرکت می‌کند، در حالیکه در پمپهای پلانجری این رینگ روی سیلندر قرار دارد و ثابت است. این پمپها معمولاً کم ظرفیت هستند ولی فشار خروجی سیال را می‌توانند تا مقدار زیادی افزایش دهند. بنابراین از این پمپها در جاهایی که نیاز به جا به جا کردن سیالی با حجم کم ولی فشار بالا می‌باشد استفاده می کتتد. در ضمن باید به این نکته نیز توجه داشت که جریان سیال در این پمپها به صورت غیر یکنواخت می‌باشد. نکته بسیار مهم در مورد این پمپ‌ها آن است که هرگز نباید آنها را در حالیکه شیر خروجی پمپ (دیسچارج پمپ) بسته است روشن نمود.

روش کار پمپ پیستونی

پمپ پیستونی تشکیل شده است از سیلندر (cylinder)، پیستون (piston)، ولو ورودی (suction valve) و ولو خروجی (discharge valve). پیستون به وسیله دسته‌ای که یک سوی آن بر روی چرخ دواری قرار گرفته است، در جهت بالا و پایین حرکت می‌نماید. هنگام حرکت پیستون به طرف بالا، دریچه خروجی در اثر مکش و نیروی ناشی از برگشت جریان از مجرای خروجی بسته شده و در اثر نیروی مکش ایجاد شده در داخل سیلندر، دریچه ورودی باز و مایع به درون محفظه پمپ مکیده می‌شود. هنگامی که پیستون به طرف پایین حرکت می‌نماید، دریچه ورودی بسته شده و دریچه خروجی باز می‌گردد و سیال محبوس در محفظه و تحت فشار پیستون به مجرای خروجی انتقال می‌یابد. تکرار این عمل سبب انتقال سیال از یک محل به محل دیگر می‌گردد. سیلندر باید به شکلی آب‌بندی شده باشد که مایع نتواند به خارج نشت نماید. هر حرکت رفت پیستون را یک کورس (stroke) و مسافتی را که پیستون طی می‌کند کورس حرکتی می‌نامند.

چون در پمپ‌های رفت و برگشتی جابه‌جا شدن مایع به طور متناوب انجام می‌گیرد، حرکت مایع در لوله خروجی به صورت ضربه‌ای (impulse) خواهد بود. چون جریان ضربه‌ای به لوله خروجی و دستگاه‌های دیگری که در سر راه هستند، ضرباتی وارد می‌نماید، باید تدبیری به کار برد که شدت ضربه ناشی از متناوب بودن جریان را کم کند. یکی از راه‌های کم کردن شدت ضربه، به کار بردن یک مخزن اکومولاتور (accumulator) در سر راه خروجی پمپ‌های رفت و برگشتی است. مساله مهم در به کار بردن مخزن هوا این است که امکان دارد هوای موجود در مخزن به مرور جذب آب شده از میزان آن کاسته شود. اگر این عمل همچنان ادامه یابد و هوای از دست رفته تأمین نشود، مخزن پر از آب شده و کار خود را انجام نخواهد داد. برای تامین هوا بهتر است که در قسمت بالای مخزن یک شیر یک طرفه (one-way valve) کار گذاشت.

یکی دیگر از راه‌های کم کردن شدت ضربه، به کار بردن پمپ‌های دو اثره (dual acting) است. پمپ‌های دو اثره را به دلیل کم کردن شدت ضربه و ظرفیت بیش‌تر و یکنواخت کردن بهتر جریان خروجی، بیش‌تر از پمپ‌های یک اثره (single acting) به کار می‌برند.

معمولا برای انتقال مایعات و مواد سیال از عمق‌های زیاد، شیر یک طرفه‌ای را در مجرای ورودی پمپ قرار می‌دهند که این ولو مایع را در مجرای ورودی محبوس نموده، و با باقی گذاشتن مقدار کمی آب در محفظه پمپ، باعث راه اندازی ساده‌تر پمپ می‌شود.

شرکت Pratissoli به عنوان یکی از شرکت های پیشرو در ساخت پمپ های پیستونی فشار قوی در جهان با بیش از شصت سال سابقه فروش و خدمات پس از فروش فعالیت دارد.

نسل جدید تولیدات که ترکیبی از سال ها تجربه و اعتبار خطوط تولید پمپ پراتیسولی به همراه آخرین دستاوردهای تکنولوژی می باشد ، پیشرفته ترین طراحی پمپ را به منظور رفاه حال مشتریان در اقصی نقاط جهان عرضه دارد.

انواع پمپ پیستونی

دسته بندی مرسوم در بازار پمپ پیستونی به قرار زیر است

پمپ کارواش :

پمپ کارواش خانگی ( از ۷۰ تا ۱۷۰ بار(
پمپ کارواش صنعتی (۲۰۰ بار(
پمپ کارواش آب گرم و پمپ کارواش آب سرد
پمپ کارواش الکتریکی
پمپ کارواش بنزینی
پمپ کارواش دیزلی
پمپ مه پاش
پمپ سم پاش

انواع پمپ پراتیسولی Pratissoli Pump

پمپ پیستونی پراتیسولی سری VF
سری KF
سری KE
سری HF
سری MS
سری MH
سری LH
سری SH

کاربرد پمپ پیستونی پراتیسولی Pratissoli

پمپ پیستونی پراتیسولی برای مصارف شستشوی صنعتی
صنایع نفت ، گاز
صنایع فلزی
صنایع غذایی
تزریق مواد شیمیایی
مصارف برش سنگ، شیشه، سرامیک

شرکت ایتالیایی پمپ کت(CAT PUMP)یکی ازتولیدکنندگان پمپ های پیستونی درجهان می باشد.

امروزه محصولات CAT در سراسر اروپا به فروش می رود.

ویژگی پمپ پیستونی کت Cat :

بازه فشار وسیع- فشارهای بالا را می توانند تامین کنند
می توان فشار را در دبی ثابت کنترل کرد
تغییرات فشار و دبی تاثیر چندانی بر عملکرد پمپ ندارد
قابلیت انتقال سیالات ویسکوز و حاوی ذرات جامد با استفاده از شیر مناسب

معایب پمپ های پیستونی کت Cat :

هزینه بالای نگهداری
وزن نسبتا بالا
حجم نسبتا زیاد
گاها جریان متناوب دارند
در دبی های پایین مناسب هستند

کاربرد پمپ پیستونی کت Cat :

پمپ پیستونی صنایع نفت و گاز و پتروشیمی
صنایع خودرو سازی و پمپ پیستونی کارواش
دستگاه های آب شیرین کن
صنایع فولاد
زنگ زدایی، پمپ پیستونی رسوب زدایی، پمپ پیستونی رنگ زدایی و پمپ پیستونی چربی زدایی
دستگاه های واترجت، پمپ پیستونی هیدرو بلاست و پمپ پیستونی هیدرو سند بلاست
تست های هیدرو استاتیک، پمپ پیستونی تست لوله
لوله سازی (تست لوله ها(
سنگ و سرامیک ، پمپ پیستونی برش سنگ
شستشوی دستگاه ها و تجهیزات صنعتی (نظیر شستشوی مبدل های حرارتی(
صنایع کاغذ سازی
صنایع غذایی
صنایع کشتی سازی
سیستمهای بازیافت، جنتکس

انواع پمپ پیستونی کت CAT :

پمپ پیستونی CAT
پمپ دنده ای CAT
پمپ استیل CAT
پمپ شیمیایی CAT

کاربرد پمپ پیستونی کت CAT :

مصارف شستشوی صنعتی
مصارف صنایع نفت ، گاز
مصارف صنایع فلزی
مصارف صنایع غذایی
مصارف تزریق مواد شیمیایی
مصارف برش سنگ، شیشه، سرامیک

(  پمپ پیستونی –  پمپ پلانجری چیست؟ – فروش پمپ پیستونی– لیست قیمت پمپ پیستونی)

پمپ پیستونی از گروه پمپ جابه جایی مثبت بوده، که با رفت و برگشت پیستون درون سیلندر عمل پمپاژ را انجام می دهد.

متریال پمپ پیستونی

به طور عمده پمپ پیستونی با متریال های مختلف شامل  (PP,PVC, PVDF,PE,S.S316L) ساخته میشود.

کاربرد پمپ پیستونی

صنایع نفت و گاز و پتروشیمی

صنایع خودرو سازی

دستگاه های آب شیرین کن

صنایع فولاد

رسوب زدایی، پمپ پیستونی رنگ زدایی و پمپ پیستونی چربی زدایی

دستگاه های واترجت، پمپ پیستونی هیدرو بلاست و پمپ پیستونی هیدرو سند بلاست

تست های هیدرو استاتیک، پمپ پیستونی تست لوله

لوله سازی (تست لوله ها)

سنگ و سرامیک ، پمپ پیستونی برش سنگ

شستشوی دستگاه ها و تجهیزات صنعتی (نظیر شستشوی مبدل های حرارتی)

صنایع کاغذ سازی

صنایع غذایی

صنایع کشتی سازی

دوزینگ پمپها یا پمپ های مترینگ گونه ای از پمپ های جابجایی مثبت اند که قادرند مقدار دقیقی از سیال را پمپاژ نمایند و به همین جهت به آنها دوزینگ پمپ یا مترینگ پمپ گفته می شود.  از آنجا که دبی پمپ های سانتریفوژ و روتاری بسته به فشار سیستم تغییر می کند، بنابراین هیچیک از پمپ های مذکور نمی تواند به عنوان دوزینگ پمپ مورد استفاده قرار گیرد. معمولاً تنها پمپ های پیستونی و پیستون دیافراگمی این امکان را دارند که در رده پمپ های دوزینگ قرار گیرند.

 دوزینگ پمپ :دوزینگ پمپ دستگاهی است که مقدار دقیقی از مواد شیمیایی را تزریق می نماید. دبی این پمپ ها به صورت دستی و یا اتوماتیک و بسته به شرایط فرآیند قابل تغییر می باشد. این پمپ ها قادرند محدوده وسیعی از مواد شیمیایی حاوی اسیدها، سیالات خورنده و یا مایعات ویسکوز و اسلاری را پمپاژ نمایند. دقت کورس های رفت و برگشتی این پمپ ها بسیار بالا می باشد چرا که می بایست در هر کورس دوز صحیحی از سیال را پمپاژ نمایند. مترینگ پمپها عموماً در حالات زیر مورد استفاده قرار می گیرند:

الف) دبی های پایین که بر حسب ml/hr و یا GPH بیان شوند. ب) وقتی که فشار سیستم بالا است. پ) تزریق خیلی دقیق سیال مورد نیاز باشد. ت) تزریق سیال توسط رایانه، میکرو پروسسورها، DCS، PLC و یا شیرهای تناسبی کنترل می شود. ث) جاییکه مایعات خورنده، آتشزا و یا سیالات داغ انتقال داده می شود. ج) پمپاژ سیالات ویسکوز یا اسلاری ها

 ساختار پمپهای دوزینگ : محرکه عموماً محرکه این پمپ ها یک الکتروموتور جریان متناوب AC دور ثابت می باشد. در بعضی موارد ممکن است الکتروموتورهای دور متغیر، موتورهای پنوماتیکی و یا هیدرولیکی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

 مکانیزم حرکت مکانیزم حرکت بگونه ای است که حرکت دورانی الکتروموتور به حرکت رفت و برگشتی تبدیل می گردد. غالب پمپ هایی که در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد، اجزا مکانیزم حرکتی آنها درون روغن قرار می گیرد تا عملکرد مداوم سیستم تضمین گردد.

 تنظیم دبی دبی پمپ با تغییر طول موثر کورس و یا تغییر سرعت کورس تنظیم می گردد. بیشتر دوزینگ پمپ ها از یک پیچ میکرومتر یا چیزی شبیه آن برای تنظیم دبی استفاده می کنند . میکرومتر می تواند با یک عملگر پنوماتیکی و یا الکترونیکی جایگزین گردد. در این حالت عملگر با سیگنالی که از سیستم دریافت می کند، دبی را به صورت اتوماتیک تنظیم می کند.

 گذرگاه سیال Liquid End طراحی گذرگاه سیال و متریال آن با توجه به سرویس کاری پمپ و خصوصیات سیال مشخص می شود. مواردی همچون دما، دبی، ویسکوزیته، خورندگی سیال و فاکتورهای دیگر در طراحی موثر می باشند.

 منحنی های مشخصه دوزینگ پمپها عمل پمپاژ توسط یک پیستون رفت و برگشتی انجام می شود. حرکت رفت و برگشتی سبب تولید دبی می شود که می توان به راحتی آن را توسط یک موج سینوسی نشان داد دبی پمپ برابر است با حاصلضرب مقدار جابجایی موثر پیستون در تعداد سیکل ها در واحد زمان.در دوزینگ پمپ ها بر خلاف پمپ های گریز از مرکز، تغییرات فشار تأثیر زیادی بر دبی ندارد. منحنی مشخصه دبی- کورس دوزینگ پمپ ها خطی می باشد. البته الزاماً به این معنی نیست که تنظیم ۵۰ درصد کورس برابر با ۵۰ درصد دبی می باشد. به خاطر اینکه خط کالیبر به طور همزمان از مبدا مختصات عبور نمی کند . با اندازه گیری دبی در دو بار تنظیم کورس و رسم خط مستقیمی که از دو نقطه می گذرد، می توان تغییرات دبی بر حسب تنظیم کورس را به صورت دقیق پیش بینی کرد. برای دوزینگ پمپ های صنعتی که به درستی نصب شده اند، دقت پیش بینی دبی در حدود ±۱ درصد می باشد. اگرچه دوزینگ پمپ ها عموماً می توانند برای دبی صفر تا حداکثر خود تنظیم شوند، اما دقت عمل آنها ممکن است کاهش یابد. عموماً سازندگان پمپ محدوده ۱۰ درصد تا ۱۰۰ درصد دبی را به عنوان محدوده عملکرد دقیق دستگاه مشخص می نمایند. اخیراً شرکت Milton Roy ادعا نموده است محدوده عملکرد دقیق دوزینگ پمپ مدل Centrac خود را به ۱درصد افزایش داده است. یعنی در هر نقطه بین دبی ۱ تا ۱۰۰ درصد، دقت دستگاه یکسان می باشد. محدوده دبی و فشار دوزینگ پمپ ها عموماً برای دبی های پایین مورد استفاده قرار می گیرند. ماکزیمم دبی هر پمپ با توجه به نسبت گیربکس، قطر پیستون و دور الکتروموتور تعیین می شود. معمولاً در محدوده دقیق دستگاه، حداقل دبی از ۴ر۰ گالون در ساعت یا ۵ر۱ لیتر بر ساعت شروع می شود و بزرگترین دوزینگ پمپ ها عموماً بیش از ۲۵۰۰ گالون بر ساعت یا ۹۵۰۰ لیتر بر ساعت دبی تولید نمی کنند. ماکزیمم فشار این پمپ ها تا PSI 30،۰۰۰ یا Bar  ۲۰۰۰ بار گزارش شده است. اگر چه ممکن است بعضی سازنده ها بسته به نیاز مشتری با فشارهای بالاتر نیز تولید کرده باشند.

طرح های مختلف گذرگاه سیال گذرگاه سیال که به قطعات در تماس با سیال پمپ اطلاق می شود، بر مبنای شرایط کاری پمپ طراحی و انتخاب می گردد. دبی و فشار کاری بعلاوه خصوصیات فیزیکی و شیمیایی سیال مورد ملاحظه قرار می گیرد. در مواقعی که با سیالات آتشزا و سمی سروکار داریم، محافظت گذرگاه سیال از محیط اطراف نیز مساله ساز خواهد بود. تمامی گذرگاه های سیال چندین خصوصیت مشترک دارند: اول؛ با حرکت رو به عقب پیستون، سیال به داخل گذرگاه مکیده و با حرکت رو به جلو به بیرون فرستاده می شود. برای این منظور، در پمپ های دوزینگ در قسمت مکش و رانش شیرهای یکطرفه بکار می رود. هنگام عمل مکش، حرکت پیستون سبب می شود توپی شیر یکطرفه سمت مکش از روی نشیمن خود حرکت کند و سیال به داخل پمپ وارد شود. در همان موقع توپی شیر یکطرفه سمت رانش بر روی نشیمن خود فشرده می شود و امکان خروج سیال را غیر ممکن می سازد. هنگام کورس رانش، عکس این عمل اتفاق می افتد. شیرهای یکطرفه در طرح های مختلف ساخته شده اند. انتخاب نوع شیرها (مثلاً توپی یا سوپاپی) معمولاً با توجه به دبی پمپ انتخاب می شود و مسئولیت آن بر عهده سازنده پمپ می باشد. در مواقع پمپاژ اسلاری و یا مایعاتی که الیاف بلندی دارند بهتر است به جای استفاده از شیر یکطرفه نوع توپی تکی از شیر دوبل استفاده شود. چرا که اگر ذرات بین توپی و نشیمن گیر بیفتد آببندی شیر مختل می شود. بنابراین استفاده از شیر  یکطرفه نوع توپی دوبل Double Ball Check Valve دقت و پایداری بیشتری دارد. از طرف دیگر، از آنجا که هر شیر یکطرفه ای حتی هنگامی که کاملاً باز می باشد مقداری مقاومت در مسیر جریان ایجاد می کند، در مواقعی که سیال ویسکوز می باشد استفاده از شیر یکطرفه تک در قسمت مکش ارجحیت دارد و باعث کاهش NPSHr می شود.

۱ پلانجر با آببندی پکینگی

این طرح تنها حالتی است که پیستون در تماس مستقیم با سیال فرایند می باشد (شکل ۴-۷). این طرح چندین مزیت دارد:

الف) قابلیت فشار و مکش رانش بالا ب) مقاومت دمایی بالا پ) NPSHr پایین

در این طرح آببندی پیستون از نوع پکینگ می باشد. پلانجر با آببندی پکینگی ساده و موثر است اما در بعضی کاربردها محدودیت هایی دارد. از آنجا که نشتی کنترل شده ای در پکینگها وجود دارد، این طرح نباید جهت سیالات شیمیایی آتشزا و سمی استفاده شود. علاوه بر این سایش بین پیستون و پکینگ سبب افزایش نشتی در مدت معینی می گردد. بنابراین باید به طور متناوب جهت حفظ بازده حجمی پکینگ ها تنظیم شوند. جهت جلوگیری از مشکلات نشتی باید از طرح دیافراگمی برای گذرگاه سیال استفاده کرد. پلانجر با آببندی پکینگی می تواند فشارهایی تا ۱۰۰۰ بار و دماهایی تا ۶۰۰ درجه فارنهایت را تحمل نماید.

۲ دیافراگم دیسکی Disc Diaphragm

طرح دیافراگم دیسکی برای گذرگاه سیال از یک دیافراگم تفلونی تشکیل شده است که مانعی بین سیال فرایند و پیستون می باشد حرکت رفت و برگشتی پیستون به سیال هیدرولیک وارد می شود که سبب حرکت دیافراگم به جلو و عقب می شود.فشار سیال هیدرولیک و فشار سیال فرایند هر دو یکسان است. در نتیجه فشار در دو طرف دیافراگم در تمام زمانها متعادل خواهد بود و سبب حذف تنش در آن می شود. دو صفحه کانتور مسیر حرکت دیافراگم را احاطه می کنند. سیال هیدرولیک و سیال فرایند از سوراخ های صفحه کانتور که به دقت طراحی شده اند عبور می کنند تا در تماس با دیافراگم باشند. شیرهای فشار شکن و پر کننده Refill حجم سیال هیدرولیک را کنترل می کنند. یک شیر تخلیه اتوماتیک هوا Automatic air bleed valve به طور پیوسته هوا را از سیال هیدرولیک خارج می کند. در این طرح، دیافراگم آببندی است. بنابراین انتخاب مناسبی است برای مایعات شیمیایی آتشزا، سمی و خورنده. جهت محافظت بیشتر، دیافراگم دوبل و سنسور نشتی استفاده می شود. اگرچه بخاطر استحکام بالای این طرح استفاده از طرح های محافظتی چندان متداول نیست.از آنجا که سیال فرایند می بایست از داخل سوراخ های نسبتاً کوچک صفحات کانتور عبور کند، این طرح برای اسلاری ها و سیالات ویسکوز بهترین انتخاب نیست.طرح دیافراگم دیسکی قابلیت تزریق تا فشار PSI 3500 یا بالاتر را دارد. دمای سیال ماکزیمم تا ۲۵۰ درجه فارنهایت امکان پذیر می باشد. همانطور که در بالا به آن اشاره شد، در این طرح از شیر فشار شکن و پرکننده استفاده می شود. در مواقعی که دیافراگم بنا به هر دلیلی نتواند در هنگام مکش پیستون به عقب حرکت کند، شیر پرکننده وارد عمل می شود و سیال هیدرولیک را وارد مجرا می کند. همچنین وقتی عمل مکش به طور موقت و یا دائم به خاطر مسائلی همچون بروز کاویتاسیون و یا بسته شدن ناگهانی شیر مکش و یا هر دلیل دیگری قطع شود، این شیر وارد عمل می شود و سیال هیدرولیک اضافی وارد مجرا مربوطه می کند. در نتیجه مجرا بیش از حد پر می شود و جهت جلوگیری از آسیب دیافراگم در کورس برگشت، صفحات کانتور مانع حرکت بیش از اندازه دیافراگم می گردند. در این حالت سیال هیدرولیک اضافی از شیر تخلیه خارج می گردد.صفحات کانتور محدب- مقعر می باشد و حرکت رفت و برگشتی دیافراگم را کنترل می کنند. این صفحه تعدادی سوراخ دارد که اجازه می دهد سیال در تماس با دیافراگم باشد. الگو و سایز این سوراخ ها باید به دقت مهندسی گردد تا استحکام کافی جهت نیروهای دیافراگم در فشارهای مختلف را داشته باشد. صفحه کانتور سمت سیال هیدرولیک در طول عملکرد خود مشکل خاصی ندارد و سیال هیدرولیک به راحتی از بین سوراخ های آن عبور می کند. اما صفحه کانتور سمت سیال فرایند محدودیت هایی از بابت شرایط سیال دارد. اسلاری ها و سیالات ویسکوز به راحتی نمی توانند از داخل سوراخ های صفحه کانتور عبور کنند. ضمن آنکه عبور سیال از داخل آن نیز سبب افت فشار و بالا رفتن NPSH پمپ می شود.

طرح دیافراگم مکانیکی این طرح توازن خیلی خوبی بین قیمت پایین و کیفیت عمل دارد. بخاطر نشتی صفر دیافراگم، در مواقعی که سیال گرانقیمت می باشد و یا دستورالعمل های زیست محیطی مطرح می باشد، استفاده از این طرح توجیه دارد. جهت پمپاژ اسلاری ها و سیالات ساینده، این طرح بهترین انتخاب است. جهت پمپاژ سیالات ویسکوز بالا و یا سیالاتی که شرایط سخت و مشکلی دارند از لحاظ اقتصادی طرح قابل قبولی است. در این طرح، پلانجر مستقیماً به دیافراگم متصل شده است . اتصال از طریق پیچ و کلامپ که از داخل دیافراگم و پلانجر عبور می کند، ایجاد می شود. حرکت الکتروموتور باعث حرکت رفت و برگشتی پلانجر می شود و در نتیجه باعث عمل مکش و رانش سیال از طریق دیافراگم می شود. فشار ماکزیمم در این طرح بالا نیست و حداکثر به ۱۵ بار خواهد رسید. با تعویض دیافراگم در مدت زمان معین، می توان عمر پمپ را افزایش داد. معمولاً هزینه های تعمیر و نگهداری سالانه این طرح بسیار پایین است.

طرح دیافراگم فلزی این طرحی بی همتا برای استفاده در شرایط بحرانی و کاربردهای فشار بالا مانند سکوهای نفت و گاز و صنایع حساس می باشد . این طرح به ویژه مواقعی استفاده می شود که دما و فشار محیط و سیال شیمیایی متغیر و پیچیده می باشد. اساس عمل این طرح مشابه سایر طرح های دیافراگمی می باشد. با این تفاوت که دیافراگم تلفونی (و یا ساخته شده با مواد معمولی) با یک آلیاژ فلزی مخصوص جایگزین شده است. این آلیاژ ویژه اجازه تولید فشارهای بالاتر از مواد معمولی را می دهد. همچنین طرح فلزی دیافراگم باعث می شود مایعات ساینده، ویسکوز و اسلاری ها با راندمان بهتری نسبت به طرح های استاندارد دیگر پمپاژ گردند. خیلی از سکویهای حفاری نفت به خاطر قابلیت اعتماد و طول عمر بیشتر، به این طرح احتیاج دارند.

۲ مکانیزم میل لنگ دورانی Polar Crank

این طرح عملکرد فوق العاده بهتری نسبت به مکانیزم میل لنگ خارج از مرکز دارد. یک چرخدنده مارپیچی دور بالا، دور الکتروموتور را کاهش و به میل لنگ دورانی منتقل می کند (شکل ۴-۱۹ و ۴-۲۰). یک میله رابط Connecting Rod که در دو سر خود یاتاقانهای کروی دارد از یک طرف به میل لنگ دورانی و از طرف دیگر به مجموعه Cross head و پیستون متصل است. در حالت دبی صفر یا به اصطلاح کورس صفر، محور میل لنگ دورانی و محور چرخدنده مارپیچ بر هم عمود هستند (شکل ۴-۱۹). در این حالت حرکت رفت و برگشتی مجموعه Cross head و پیستون تولید نمی شود و فقط میله رابط حول دایره میل لنگ دوران می کند. بسته به انحراف زاویه میل لنگ نسب به محور چرخدنده مارپیچ، کورس رفت و برگشتی شکل می گیرد. برای شکل گیری ماکزیمم کورس رفت و برگشتی، می بایست بیشینه زاویه ممکن بین میل لنگ و محور چرخدنده مارپیچی ایجاد شود. این زاویه نسبت به حالت کورس صفر (زاویه ۹۰ درجه بین میل لنگ و محور چرخدنده مارپیچی) اندازه گیری می شود. صرفنظر از میزان تنظیم طول کورس، این سیستم در انتهای کورس رانش، بیشترین نیرو را به سیال وارد می کند. این امر سبب می شود حداکثر سیال ممکن از گذرگاه سیال تخلیه گردد.  همانطور که گفته شد، زاویه میل لنگ دورانی را می توان تغییر داد. این امر سبب افزایش یا کاهش طول کورس پیستون و در نتیجه تنظیم دبی از ۰ تا ۱۰۰ درصد می شود. معمولاً جهت کنترل دقیق دبی از میکرومتر دستی یا اتوماتیک استفاده می شود. به هر حال با توجه به نوع مکانیزم، کنترل دبی در این حالت نسبت به مکانیزم حرکتی میل لنگ خارج از مرکز، دقیقتر ومطمئن تر می باشد.

تجهیزات جانبی دوزینگ پمپ ها عملکرد صحیح سیستم پمپهای دوزینگ وابسته به انتخاب صحیح تجهیزات جانبی می باشد. در زیر به متداولترین تجهیزات جانبی این پمپ ها اشاره می شود.

 شیرهای ایمنی Safety Relief Valves بیشتر سیستم های لوله کشی نیازمند شیرهای ایمنی برای محافظت از لوله ها در هنگام افزایش فشار غیر مجاز می باشد. اگرچه پمپ های دوزینگ شیر ایمنی برای محافظت از خود دارند، اما جهت محافظت لوله ها، کماکان نیاز به شیر ایمنی وجود دارد.

 شیرهای Back Pressure از آنجا که پمپ های مترینگ باید دوز صحیحی از سیال را پمپاژ نمایند، در حالاتی که اختلاف فشار خط رانش و مکش کمتر از ۵ر۱ بار باشد، استفاده از این شیر توصیه می شود. این شیر باعث می شود دبی ناخواسته از پمپ به خاطر فشار کم خط رانش جریان نیابد.

 تعدیل کننده های پالس جریان Pulsation Dampeners حرکت رفت و برگشتی پمپ های دوزینگ سبب می شود جریان خروجی به صورت پالسی باشد. این تعدیل کننده ها تا ۹۰ درصد پالس را از بین می برند. معمولاً این دستگاه تا فشار ۶۰ بار تولید می شود .

 ستون کالیبراسیون اگرچه هنگامی که پمپی از کارخانه سازنده خریداری می شود، مشخصه های دبی و فشار آن قبلاً کالیبره می شود. اما هر چند وقت یکبار نیاز است پمپ در حال کار مجدداً تست و کالیبر گردد تا اطمینان حاصل شود دبی مورد نظر تأمین می شود.

صافی ها شیرهای یکطرفه پمپ های مترینگ باید از ورود ذرات و خرده ریزها توسط نصب صافی، محافظت شود. وقتی اسید سولفوریک غلیظ پمپاژ می کنید، تله لجن Sludge trap می بایست استفاده شود تا ذرات آلوده را به دام اندازد و محلول تمیز تحویل دهد.

A metering pump moves a precise volume of liquid in a specified time period providing an accurate volumetric flow rate. Delivery of fluids in precise adjustable flow rates is sometimes called metering. The term “metering pump” is based on the application or use rather than the exact kind of pump used, although a couple types of pumps are far more suitable than most other types of pumps.

Although metering pumps can pump water, they are often used to pump chemicals, solutions, or other liquids. Many metering pumps are rated to be able to pump into a high discharge pressure. They are typically made to meter at flow rates which are practically constant (when averaged over time) within a wide range of discharge (outlet) pressure. Manufacturers provide each of their models of metering pumps with a maximum discharge pressure rating against which each model is guaranteed to be able to pump against. An engineer, designer, or user should ensure that the pressure and temperature ratings and wetted pump materials are compatible for the application and the type of liquid being pumped.

Most metering pumps have a pump head and a motor. The liquid being pumped goes through the pump head, entering through an inlet line and leaving through an outlet line. The motor is commonly an electric motor which drives the pump head.

Piston pumps : Many metering pumps are piston-driven. Piston pumps are positive displacement pumps which can be designed to pump at practically constant flow rates (averaged over time) against a wide range of discharge pressure, including high discharge pressures of thousands of psi.

Piston-driven metering pumps commonly work as follows: There is a piston (sometimes called plunger), typically cylindrical, which can go in and out of a correspondingly shaped chamber in the pump head. The inlet and outlet lines are joined to the piston chamber. There are two check valves, often ball check valves, attached to the pump head, one at the inlet line and the other at the outlet line. The inlet valve allows flow from the inlet line to the piston chamber, but not in the reverse direction. The outlet valve allows flow from the chamber to the outlet line, but not in reverse. The motor repeatedly moves the piston into and out of the piston chamber, causing the volume of the chamber to repeatedly become smaller and larger. When the piston moves out, a vacuum is created. Low pressure in the chamber causes liquid to enter and fill the chamber through the inlet check valve, but higher pressure at the outlet causes the outlet valve to shut. Then when the piston moves in, it pressurizes the liquid in the chamber. High pressure in the chamber causes the inlet valve to shut and forces the outlet valve to open, forcing liquid out at the outlet. These alternating suction and discharge strokes are repeated over and over to meter the liquid. In the back of the chamber, there is packing around the piston or a doughnut-shaped seal with a toroid-shaped sphincter-like spring inside compressing the seal around the piston. This holds the fluid pressure when the piston slides in and out and makes the pump leak-tight. The packing or seals can wear out after prolonged use and can be replaced. The metering rate can be adjusted by varying the strokelength by which the piston moves back and forth or varying the speed of the piston motion.

A single-piston pump delivers liquid to the outlet only during the discharge stroke. If the piston’s suction and discharge strokes occur at the same speed and liquid is metered out half the time the pump is working, then the overall metering rate averaged over time equals half the average flow rate during the discharge stroke. Some single-piston pumps may have a constant slow piston motion for discharge and a quick retract motion for refilling the pump head. In such cases, the overall metering rate is practically equal to the pumping rate during the discharge stroke.

Pumps used in high-pressure chromatography -Pumps used in high-pressure chromatography such as HPLC and ion chromatography are much like small piston metering pumps. For wear resistance and chemical resistance to solvents, etc., typically the pistons are made of artificial sapphire and the ball check valves have ruby balls and sapphire seats. To produce good chromatograms, it is desirable to have a pumping flow rate as constant as possible. Either a single piston pump with a quick refill is used or a double pump head with coordinated piston strokes is used to provide as constant a pumping rate as possible.

Manufacturers:Germany – sera GROUP – ProMinent – JESCO – LEWA – BRAN-LUEBBE – ALLDOS GRUNDFOS – Wepuko Pahnke – USA – Pulsafeeder Idex – Franca – Milton Roy LMI – D.K.M CLEXTRAL – AxFlow – Watson-Marlow – Japan – Iwaki – Nikkiso – Italy – EMEC – DOSEURO – ETATRON – SEKO – OBL – Injecta – Pompe Peroni S.p.A – O.M.GALLARATESI

Diaphragm and peristaltic pumps : In order to avoid leakage at the packing or seal particularly when a liquid is dangerous, toxic, or noxious, diaphragm pumps are used for metering. Diaphragm pumps have a diaphragm through which repeated compression/decompression motion is transmitted. The liquid does not penetrate through the diaphragm, so the liquid inside the pump is sealed off from the outside. Such motion changes the volume of a chamber in the pump head so that liquid enters through an inlet check valve during decompression and exits through an outlet check valve during compression, in a manner similar to piston pumps. Diaphragm pumps can also be made which discharge at fairly high pressure. Diaphragm metering pumps are commonly hydraulically driven.Peristaltic pumps use motor-driven rollers to roll along flexible tubing, compressing it to push forward a liquid inside. Although peristaltic pumps can be used to meter at lower pressures, the flexible tubing is limited in the level of pressure it can withstand. www.meteringpump.net

Possible problems : The maximum pressure rating of a metering pump is actually the top of the discharge pressure range the pump is guaranteed to pump against at a reasonably controllable flow rate. The pump itself is a pressurizing device often capable of exceeding its pressure rating, although not guaranteed to. For this reason, if there is any stop valve downstream of the pump, a pressure relief valve should be placed in between to prevent overpressuring of the tubing or piping line in case the stop valve is inadvertently shut while the pump is running. The relief valve setting should be below the maximum pressure rating that the piping, tubing, or any other components there could withstand. dosingpump.net

Liquids are only very slightly compressible. This property of liquids lets metering pumps discharge liquids at high pressure. Since a liquid can be only slightly compressed during a discharge stroke, it is forced out of the pump head. Gases are much more compressible. Metering pumps are not good at pumping gases. Sometimes, a metering or similar pump has to be primed before operation, i. e. the pump head filled with the liquid to be pumped. When gas bubbles enter a pump head, the compression motion compresses the gas but has a hard time forcing it out of the pump head. The pump may stop pumping liquid with gas bubbles in the pump head even though mechanically the pump is going through the motions, repeatedly compressing and decompressing the bubbles. To prevent this type of “vapor lock”, chromatography solvents are often degassed before pumping.www.dosingpump.net – www.meteringpump.net

If the pressure at the outlet is lower than the pressure at the inlet and remains that way in spite of the pumping, then this pressure difference opens both check valves simultaneously and the liquid flows through the pump head uncontrollably from inlet to outlet. This can happen whether the pump is working or not. This situation can be avoided by placing a correctly rated positive pressure differential check valve downstream of the pump. Such a valve will only open if a minimum rated pressure differential across the valve is exceeded, something which most high-pressure metering pumps can easily exceed.ofoghpump. dosingpump.net www.meteringpump.net

External links : Control the flow with metering pumps. Accuracy is critical when using controlled-volume metering pumps. Controlled-volume Metering Pump Hydraulic Institute Require high accurate, repeatable, and adjustable rate of flow. Siphon Pump metering is now repeatable with a high level of accuracy and control with flow control at the crown or bend of the siphon conduit. A controlled-volume is dispensed through an inline metering chamber by cyclically starting and stopping the siphon flow to replenish the holding canister. Siphons can be used in this manner to supply a variety of liquids above or away from the source. See Siphon article Siphon pump.