24
جولای

دوزینگ پمپ

تعریف انواع دوزینگ پمپ

در پمپ های تزریق پارامترهای مهمی مورد بررسی قرار می گیرند که دبی و فشار پمپ تزریق از جمله آن پارامترها می باشند. پمپ های تزریق سطح وسیعی از دبی را دارا می باشند که از یک لیتر در ساعت آغاز می گردد و تا ۵۰۰۰ لیتر در ساعت ادامه دارد، این سطح گستردگی در رابطه با فشار، از یک بار فشار تا ۱۰۰۰ بار فشار ادامه می یابد. بر اساس کاتالوگ شرکتها، پمپ های تزریق تا دمای ۱۰۰ درجه سانتی گراد را تحمل می کنند.

دوزینگ پمپ‌ها از مهم ترین و کاراترین پمپ‌ هایی هستند که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند، که می تواند مقدار مشخصی از انواع مواد شیمیایی (شامل اسیدها، سیالات خورنده و یا مایعات ویسکوز و اسلاری) را در محل مورد نیاز پمپاژ نماید از این رو آن را دوزینگ پمپ یا میترینگ پمپ (metering pump) می نامند. پمپاژ در این پمپ ها به صورت دستی و اتوماتیک، و با توجه به مقدار فشار سیستم قابل تنظیم می باشد. دوزینگ پمپ ها در انواع پیستونی، دیافراگمی و پریستالیتیک موجود هستند.

انواع دوزینگ پمپ ها

دوزینگ پمپ ها از نظر نوع مواد قابل پمپاژ به دو دسته تقسیم می شوند:

دوزینگ پمپ پودر و گرانول

دوزینگ پمپ انواع مایعات و مواد شیمیایی

این دوزینگ پمپ ها در مدل های مختلف تقسیم بندی شده و به طور کلی محدوده ظرفیت ۰۶/۰ تا ۱۰۰۰۰۰ لیتر بر ساعت را تا فشارهای بالاتر از ۳۰۰۰ بار پوشش می دهند. به طور کلی تقسیم بندی زیر برای انواع پمپ های دوزینگ انجام شده است:

با توجه به نوع کاربرد، فشار و دامنه دبی مورد نیاز در انواع دوزینگ پمپ سلونوئیدی، دوزینگ پمپ موتوردار دیافراگمی و پیستونی، دوزینگ پمپ های پروسس، طبق استاندارد API ۶۷۵  ساخته می شوند.

دوزینگ پمپ سولنوئیدی (Mikro Delta)

دوزینگ پمپ سلنوئیدی، کاربری و هوش بهتر و حجم تزریقی کمتری نسبت به پمپ دوزینگ موتوری دارد و دارای مگنت می­ باشد که با ورود جریان برق، مگنت دارای بار الکتریکی شده و توسط میدان مغناطیسی به وجود آمده شفت فلزی را به حرکت در می آورد و با قطع جریان، شفت با یک فنر به عقب کشیده می شود این شفت به دیافراگم یا پیستون متصل بوده و به این ترتیب مکش و تزریق انجام می شود. سولنوئیدها به دلیل قادر بودن به ایجاد یک میدان مغناطیسی کنترل شده بسیار مهم هستند و آن ها را نیز می توان به عنوان آهن ربا مورد استفاده قرار داد.

دوزینگ پمپ موتوری

در این نوع از پمپ ها نیرو به وسیله­ ی یک الکتروموتور به قسمت جعبه دنده انتقال داده می شود و به وسیله یک شفت متصل به دیافراگم با پیستون عمل رفت و برگشت و در نهایت دوزینگ انجام می شود.

دوزینگ پمپ پروسس

دوزینگ پمپ پروسس شامل دسته ‌ای از پمپ ‌هایی است که ظرفیت ‌های دوزینگ بالا و یا فشارهای بالا را تأمین می‌ کنند. اکثر این پمپ ‌ها بر اساس API ۶۷۵  طراحی شده و قابلیت  استفاده در شرایط انفجاری را هم دارند.

موارد استفاده از پمپ های دوزینگ

زمانی که دبی پایین باشد
زمانی که فشار سیستم بالا باشد
زمانی که مقدار مشخصی از سیال باید پمپاژ شود
زمانی که پمپاژ سیال با استفاده از رایانه، میکروپروسور­ها، DCS ،PLC  و یا شیر­های تناسبی کنترل شود
زمانی که نیاز به انتقال مایعات خورنده و مواد آتش زا داشته باشد
زمانی که نیاز به تزریق سیالات، ویسکوز و اسلاری ها داریم
ساختمان دوزینگ پمپ ها

اجزای تشکیل دهنده این پمپ ها با توجه به مدل پیستونی، دیافراگمی یا پریستالیتیک متفاوت است.

مهم ترین اجزای دوزینگ پمپ های پیستونی

ميل لنگ  – سیلندر –  پیستون –  آب بند – شیر ورودی  – شیر خروجی

مهم ترین اجزای دوزینگ پمپ های دیافراگمی

محفظه –  دیافراگم – پلانجر –  میل لنگ یا هوای فشرده یا بخار فشرده –  شیر­های ورودی – شیر­های خروجی

مهمترین اجزای مدل پریستالیتیک

غلتک – روتور – لوله انعطاف پذیر

طرز کار و ساختار پمپ های دوزینگ

محرک : برای نیروی محرکه این پمپ ها می توان از الکتروموتور جریان متناوب AC دور استفاده کرد یا در برخی موارد امکان استفاده از الکتروموتورهای دور متغیر، موتورهای پنوماتیکی و یا هیدرولیکی هم وجود دارد.

نوع حرکت : نوع حرکت به صورتی است که حرکت چرخشی الکتروموتور به حرکت رفت و برگشت تبدیل می شود. اجزای حرکتی اکثر پمپ هایی که در صنایع استفاده می شود، درون روغن قرار می گیرد تا عملکرد مداوم سیستم تضمین گردد.

تنظیم دبی : دبی این پمپ ها را می توان به طور دستی و یا اتوماتیک تغییر داد. برای تنظیم دبی در اکثر دوزینگ پمپ ها از پیچ میکرومتر استفاده می شود، میکرومتر را می توان جایگزین یک اپراتور پنوماتیکی و یا الکترونیکی کرد که با فرمانی که اپراتور از سیستم دریافت می کند به طور اتوماتیک دبی را تنظیم می کند.

گذرگاه سیال  Liquid End : بسته به سرویس کاری پمپ و خصوصیات سیال، طراحی گذرگاه سیال و متریال آن متغیر است. مواردی که در طراحی موثر هستند شامل: دما، دبی، ویسکوزیته، خورندگی سیال و فاکتورهای دیگر می باشد.

منحنی های مشخصه دوزینگ پمپ ها : تزریق مواد به وسیله یک پیستون رفت و برگشتی انجام می شود، این حرکت منجر به ایجاد دبی می شود که آن را به راحتی می توان با استفاده از یک موج سینوسی نشان داد. دبی پمپ برابر است با حاصلضرب مقدار جابجایی موثر پیستون در تعداد سیکل ها در واحد زمان برعکس پمپ های گریز از مرکز، در دوزینگ پمپ ها تغییرات فشار تأثیر زیادی بر دبی ایجاد نمی کند. منحنی خاص دبی- کورس دوزینگ پمپ ها به صورت خطی می باشد با اندازه گیری دبی در دو بار تنظیم کورس و رسم خط مستقیمی که از دو نقطه می گذرد، می توان تغییرات دبی بر حسب تنظیم کورس را به صورت دقیق پیش بینی کرد دقت پیش بینی دبی برای دوزینگ پمپ های صنعتی که درست نصب و اجرا شدند، حدود ±۱ درصد می باشد

حدود دبی و فشار : دوزینگ پمپ ها معمولاً در دبی های پایین کاربرد دارد حداکثر دبی برای هر پمپ با استفاده از نسبت گیربکس، قطر پیستون و دور الکتروموتور اندازه گیری می شود. در محدوده دقیق دستگاه، حداقل دبی از ۴/۰ گالون در ساعت یا ۵/۱ لیتر بر ساعت شروع شده و بزرگترین دوزینگ پمپ ها معمولاً بیش از ۲۵۰۰ گالون بر ساعت یا ۹۵۰۰ لیتر بر ساعت دبی تولید نمی کنند پمپ ها در فشارهای بالاتر هم با توجه به نیاز مشتری تولید می شوند.

کاربرد دوزینگ پمپ در صنعت آب و فاضلاب:

برای جلوگیری از خوردگی در سیستم تصفیه خانه، آب وارد بویلر ها و دیگ های بخار شده و پمپاژ مواد برای تنظیم PH صورت می گیرد.
برای گند زدایی آب درون خطوط لوله ها از هیپوکلرید سدیم (Naocl) آب ژوال یا وایتکس مورد استفاده قرار می گیرد.
برای انعقاد  در سیستم تصفیه از آلومینیم سولفات (Aluminum Sulfate)، هیدروکسید سولفات آلومینیوم کلرید مورد استفاده قرار می گیرد.
برای جلوگیری از رسوب در سیستم RO، از آنتی اسکالنت (Antiscalant) استفاده می شود.
برای کنترل PH، اسید ها و قلیایی ها مورد استفاده قرار می گیرد.
برای ازبین بردن منگنز و آهن در سیستم تصفیه از پرمنگنات پتاسیم استفاده می شود.
برای گرفتن سختی آب از پلی فسفات استفاده می شود.
برای از بین بردن اکسیژن محلول در آب از بیو سولفات سدیم استفاده می شود.
جهت جذب سیانید و مواد فلزی محلول در آب و تنظیم PH، از جوش شیرین یا سود سوز آور، کاستینک (هیدروکسید سدیم Castic or Naoh) استفاده می شود.
کاربرد دوزینگ پمپ در صنایع مواد غذایی : در تولید نوشیدنی ها، تزریق انواع آنزیم، اسیدها جهت تنظیم PH، تزریق مواد ضدکف (Anti Foaming) جهت پر کردن بطری ها، تزریق شربتsyrups، تزریق کنسانتره های میوه جات و به طور کلی جهت تزریق انواع مواد شیمیایی، حلال ها و …

کاربرد دوزینگ پمپ در صنعت دارو سازی : برای تزریق مقدار مشخص از سیال در پروسه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد دوزینگ پمپ در صنایع شیمیایی و پتروشیمی:

برای تنظیم PH  یا پلیمریزاسیون، از تزریق انواع اسید ها، سولفوریک، نیتریک و مورد استفاده قرار می گیرد.
برای تزریق رنگ (Dyes & Paints) به بنزین مورد استفاده قرار می گیرد.
برای تزریق Anti Knock  و الکل به بنزین مورد استفاده قرار می گیرد.
کاربرد دوزینگ پمپ در صنایع کاغذ و چوب:

برای تولید کاغذ های نازک، تزریق اکسید تیتانیوم مورد استفاده قرار می گیرد.
برای پرکنندگی و فیلر کاغذ، تزریق مخلوط Kaolinie مورد استفاده قرار می گیرد.
برای افزایش مقاومت کاغذ در برابر نفوذ آب، تزریق رزین resin مورد استفاده قرار می گیرد.
برای سفیدکنندگی، تزریق کلر مورد استفاده قرار می گیرد.
برای تزریق رنگ مورد استفاده قرار می گیرد.
و همچنین دوزینگ پمپ ها در صنعت رنگ سازی، در صنعت اسید سازی، در صنعت الکل سازی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

تجهیزات جانبی دوزینگ پمپ ها : برای داشتن عملکرد صحیح در سیستم پمپ ­های دوزینگ تجهیزات جانبی باید درست انتخاب شود. در زیر به متداول­ترین تجهیزات جانبی این پمپ­ ها اشاره می شود:

شیرهای ایمنی : برای محافظت از لوله ها در زمانی که فشار غیر مجاز افزایش می یابد از شیر های ایمنی در سیستم لوله کشی استفاده می شود. پمپ­ های دوزینگ شیر ایمنی برای محافظت از خود دارند، اما برای محافظت لوله ها، نیاز به شیر ایمنی وجود دارد.

شیرهای فشار : پمپ های دوزینگ باید مقدار مشخصی از سیال را پمپاژ کنند، زمانی که اختلاف فشار خط رانش و مکش کمتر از ۵/۱ بار باشد، استفاده از شیر فشار توصیه می شود استفاده از این شیر سبب می شود به دلیل فشار کم دبی ناخواسته از پمپ خط رانش جریان پیدا نکند.

تعدیل کننده های پالس جریان : حرکت رفت و برگشتی پمپ­ های دوزینگ منجر می شود جریان خروجی به صورت پالسی باشد این تعدیل کننده ها تا ۹۰ درصد پالس را از بین می برند معمولاً این دستگاه تا فشار ۶۰ بار تولید می شود.

ستون کالیبراسیون : زمانی که پمپی از کارخانه سازنده خریداری می شود، مشخصه های دبی و فشار آن قبلاً کالیبره می شود اما هر چند وقت یکبار هم نیاز است پمپ در حال کار دوباره تست و کالیبر شود تا این اطمینان حاصل گردد که دبی مورد نظر تأمین می شود.

صافی ها : برای محافظت و جلوگیری از ورود ذرات خرد و ریز، در شیرهای یک طرفه پمپ­های دوزینگ صافی نصب می شود زمانی که اسید سولفوریک غلیظ پمپاژ می شود، تله لجن Sludge trap  باید استفاده شود تا ذرات آلوده را به دام انداخته و محلول تمیز را تحویل دهد.

دوزینگ پمپ:

( دوزینگ پمپ – مترینگ پمپ – فروش دوزینگ پمپ – لیست قیمت دوزینگ پمپ)

دوزینگ پمپها یا پمپ های مترینگ گونه ای از پمپ های جابجایی مثبت اند که قادرند مقدار دقیقی از سیال را پمپاژ نمایند و به همین جهت به آنها دوزینگ پمپ یا مترینگ پمپ گفته می شود.

دوزینگ پمپ ها در انواع پیستونی، دیافراگمی، پیستون دیافراگم با متریال های مختلف نظیر (PP,PVC, PVDF,PE,S.S316L) مناسب جهت انواع اسیدها، بازها و مواد شیمیایی، مواد ویسکوزیته وغیره تولید ومورد استفاده قرارمی گردند.

ساختار پمپ های دوزینگ:

محرکه
عموماً محرکه این پمپ ها یک الکتروموتور جریان متناوب AC دور ثابت می باشد. در بعضی موارد ممکن است الکتروموتورهاي دور متغیرویا اینورتر دار نیز مورد استفاده قرار گیرد.

مکانیزم حرکت
مکانیزم حرکت بگونه اي است که حرکت دورانی الکتروموتور به حرکت رفت و برگشتی تبدیل می گردد. پمپ هایی که در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد، اجزا مکانیزم حرکتی آنها درون روغن قرار می گیرد تا عملکرد مداوم سیستم تضمین گردد.

تنظیم دبی (خروجی تزریق)
دبی پمپ با تغییر طول موثر کورس و یا تغییر سرعت کورس تنظیم می گردد. بیشتر دوزینگ پمپ ها از یک پیچ میکرومتر یا چیزي شبیه آن براي تنظیم دبی استفاده می کنند  در این حالت عملگر با سیگنالی که از سیستم دریافت می کند، دبی را به صورت اتوماتیک ازصفر تا صد در صد تنظیم می کند.

گذرگاه سیال
طراحی گذرگاه سیال و متریال آن با توجه به سرویس کاري پمپ و خصوصیات سیال مشخص می شود. مواردي همچون دما، دبی، ویسکوزیته، خورندگی سیال و فاکتورهاي دیگری که در سیستم طراحی شده است.

محدوده دبی و فشار
ماکزیمم دبی هر پمپ با توجه به نسبت گیربکس، قطر پیستون و دور الکتروموتور تعیین می شود. معمولاً در محدوده دقیق ۱ لیتر بر ساعت شروع می شود وتا ۱۵۰۰۰ لیتر در ساعت ادامه می یابد.فشار کاری با توجه به نیاز کار از۱ بار تا۲۰۰۰ بار متغیر است.

تجهیزات جانبی دوزینگ پمپ:
انتخاب صحیح تجهیزات جانبی نقش مهمی در عملکرد مناسب پمپ‌های دوزینگ دارد.

شیرهای اطمینان
برای محافظت از سیستم هنگام افزایش فشار بیش از حد مجاز.
شیرهای Back Pressure
زمانی که اختلاف فشار رانش و مکش کمتر از ۵/۱ بار باشد، استفاده می‌شود.
دمپرهای پالس جریان Pulsation Dampeners
پمپ‌های مترینگ از نوع جابجایی مثبت هستند و حرکت رفت و برگشتی سبب ایجاد جریان خروجی به صورت پالسی می‌شود. دمپرها یا تعدیل کننده ها پالس‌ها را از بین برده و جریان خروجی را به حالت خطی و ثابت نزدیک می‌کنند.
صافی ها
صافی‌ها در ورودی پمپ قرار می‌گیرند و از ورود ذرات و اجسام ریز به پمپ وسوپاپ ها جلوگیری می کند.

استاندارد طراحی دوزینگ پمپ ها:

استاندارد API-675  بیان کننده حداقل نکات فنی مورد نیاز جهت ساخت پمپ های دوزینگ یا جابجایی مثبت میباشد.

استاندارد API-675  برای پمپ های تزریق مورد استفاده درصنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد وکاملترین استاندارد در طراحی دوزینگ ها است.

کاربرد دوزینگ پمپ ها – مترینگ پمپ ها :

صنایع نفت گاز و پتروشیمی
صنایع غذایی
صنایع دارویی
صنایع شیمیایی
صنایع چوب رنگ و کاغذ
صنایع نیشکر
صنایع فولاد
صنایع سیمان
صنایع کشاورزی
وسایر صنایع صنعتی
نکات مهم راهنمای نصب دوزینگ پمپ:

۱- همواره فشار کاری پمپ باید از فشار محل تزریق به میزان حداقل %۱۰ بیشتر باشد.
۲- نصب Foot Valve در مخزن و Injection Valve در نقطه تزریق الزامی است.
۳- عمل هواگیری اولیه حتما باید در مرحله اول انجام شود.
۴- نصب در جای مناسب (از نظر ارتفاع، شاسی محکم، جلوگیری از خیس شدن، نصب با ۴ عدد پیچ و مهره)
۵- تنظیم صحیح طول ضربه به آرامی و در حالتی که پمپ روشن است باید انجام شود.
۶- تنظیم تعداد ضربه (در مورد پمپ‌های کنترلی) به آرامی و با دقت انجام شود.
۷- کشیدن سوپاپ روغن فقط یک بار در اولین مرتبه نصب (در مورد دستگاه هایی که جعبه دنده دارند)
۸- شیر مکش و تخلیه روی کاسه هد  را باز نکنید مگر برای تعویض.
۹- نصب صحیح شیر مکش و تخلیه روی کاسه هد با توجه به جهت علامت پیکان.
۱۰- توجه به جهت صحیح گردش پروانه خنک کننده الکتروموتور (در پمپ های موتوری)
۱۱- هنگام خاموش کردن پمپ برای مدت طولانی، حتماً مسیر مکش و اتصالات پمپ شستشو شود.
۱۲- برای الکتروموتورهای تک فاز و سه فاز از منبع تغذیه مناسب استفاده شود.
۱۳- همواره پمپ را هنگامی که روشن است تنظیم کنید.
۱۴- از نوار تفلون برای آب بندی اتصالات پلاستیکی استفاده نکنید. برای این کار از اورینگ یا واشر مناسب استفاده نمائید.
۱۵- به دلیل حساس بودن اغلب فرآیندهای دوزینگ برای جلوگیری از اختلال در آن پیشنهاد می شود قبل از توقف پمپ لوازم یدکی آن تهیه و نگهداری شود. برای کسب اطلاعات بیشتر، دفترچه راهنمای پمپ را مطالعه  کنید.

تجهیزات جانبی دوزینگ پمپ ها:

عملکرد صحیح سیستم پمپهای دوزینگ وابسته به انتخاب صحیح تجهیزات جانبی می باشد. در زیر به متداولترین تجهیزات جانبی این پمپ ها اشاره می شود.

شیرهای ایمنی Safety Relief Valves :بیشتر سیستم های لوله کشی نیازمند شیرهای ایمنی برای محافظت از لوله ها در هنگام افزایش فشار غیر مجاز می باشد. اگرچه پمپ های دوزینگ شیر ایمنی برای محافظت از خود دارند، اما جهت محافظت لوله ها، کماکان نیاز به شیر ایمنی وجود دارد.

شیرهای Back Pressure :از آنجا که پمپ های مترینگ باید دوز صحیحی از سیال را پمپاژ نمایند، در حالاتی که اختلاف فشار خط رانش و مکش کمتر از۵/۱ بار باشد، استفاده از این شیر توصیه می شود. این شیر باعث می شود دبی ناخواسته از پمپ به خاطر فشار کم خط رانش جریان نیابد.

تعدیل کننده های پالس جریان Pulsation Dampeners :حرکت رفت و برگشتی پمپ های دوزینگ سبب می شود جریان خروجی به صورت پالسی باشد. این تعدیل کننده ها تا ۹۰ درصد پالس را از بین می برند. معمولاً این دستگاه تا فشار ۶۰ بار تولید می شود .

ستون کالیبراسیون :اگرچه هنگامی که پمپی از کارخانه سازنده خریداری می شود، مشخصه های دبی و فشار آن قبلاً کالیبره می شود. اما هر چند وقت یکبار نیاز است پمپ در حال کار مجدداً تست و کالیبر گردد تا اطمینان حاصل شود دبی مورد نظر تأمین می شود

صافی ها :شیرهای یکطرفه پمپ های مترینگ باید از ورود ذرات و خرده ریزها توسط نصب صافی، محافظت شود. وقتی اسید سولفوریک غلیظ پمپاژ می کنید، تله لجن Sludge trap می بایست استفاده شود تا ذرات آلوده را به دام اندازد و محلول تمیز تحویل دهد.

” دوزینگ پمپ ” يا ” مترینگ پمپ ” ها قادرند مقدار دقیقی (دوز مشخص) از یک سیال را پمپاژ (تزریق) نمایند . لذا به آنها “پمپ های تزریق”  نیز گفته می شود. دوزینگ پمپ برای کلرزنی و تزریق اسید و قلیا و بطور کلی تزریق مقدار مشخصی از سیال به مخازن و استخرها یا به لوله های تحت فشار استفاده میشود. با جنس PP پلی پروپیلن و PVC پی وی سی و PVDF پی وی دی اف و   SS استیل ضد زنگ با دبی یک لیتر بر ساعت و فشار ۱۰ بار کمترین ظرفیت موجود است. فشار دوزینگ پمپ به اتمسفر یا متر آب یا بار اعلام میشود. ویسکوزیته ماده تزریقی در انتخاب دوزینگ پمپ تاثیر دارد.لازم به ذکر است که دبی این پمپ ها قابل تنظیم بوده و با توجه به فشار خط ، عمل تزریق را انجام می دهند. محرک این پمپ ها به صورت برقی (الکتروموتور)، سلونوئیدی (الکترومغناطیسی)، هیدرولیکی و یا پنوماتیکی می باشد. این نکته حائز اهمیت می باشد که در پمپ های سانتریفیوژ با تغییر فشار، دبی نیز دچار تغییرات می شود، لذا جهت استفاده به عنوان دوزینگ پمپ مناسب نمی باشند.

استاندارد طراحی دوزینگ پمپ ها:

استاندارد   API – 675 بیان کننده حداقل نکات فنی مورد نیاز جهت ساخت پمپ های دوزینگ یا جابجایی مثبت میباشد.

استاندارد API – 675  برای پمپ های تزریق مورد استفاده درصنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد.

دوزینگ پمپ ها در انواع پیستونی، دیافراگمی، پیستونی دیافراگمی با متریال های مختلف نظیر (PP,PVC, PVDF,PE,S.S316) مناسب جهت انواع اسیدها، بازها و مواد شیمیایی، مواد ویسکوز و اسلاری ها تولید می گردند لازم به توضیح است محدوده کاری پمپ تزریق های تولید شده در شرکت های مختلف متفاوت می باشد.

برندها و شركتهاي سازنده دوزینگ پمپ

دوزینگ پمپ DOSEURO(دوزینگ پمپ دوزیورو)

دوزینگ پمپ JESCO(دوزینگ پمپ جسکو)

دوزینگ پمپ ETATRON(دوزینگ پمپ اتاترون)

دوزینگ پمپ BRAN + LUEBBE(دوزینگ پمپ برندلوب)

دوزینگ پمپ INJECTA(دوزینگ پمپ اینجکتا)

دوزینگ پمپ LEWA(دوزینگ پمپ لوا)

دوزینگ پمپ ‌ITC(دوزینگ پمپ آی تی سی)

دوزینگ پمپ )Grundfosدوزینگ پمپ گرندفوس)

وزینگ پمپ ALLDOS(دوزینگ پمپ آلدوز)

طرح های مختلف گذرگاه سیال

گذرگاه سیال که به قطعات در تماس با سیال پمپ اطلاق می شود، بر مبنای شرایط کاری پمپ طراحی و انتخاب می گردد. دبی و فشار کاری بعلاوه خصوصیات فیزیکی و شیمیایی سیال مورد ملاحظه قرار می گیرد. در مواقعی که با سیالات آتشزا و سمی سروکار داریم، محافظت گذرگاه سیال از محیط اطراف نیز مساله ساز خواهد بود. تمامی گذرگاه های سیال چندین خصوصیت مشترک دارند: اول؛ با حرکت رو به عقب پیستون، سیال به داخل گذرگاه مکیده و با حرکت رو به جلو به بیرون فرستاده می شود. برای این منظور، در پمپ های دوزینگ در قسمت مکش و رانش شیرهای یکطرفه بکار می رود. هنگام عمل مکش، حرکت پیستون سبب می شود توپی شیر یکطرفه سمت مکش از روی نشیمن خود حرکت کند و سیال به داخل پمپ وارد شود. در همان موقع توپی شیر یکطرفه سمت رانش بر روی نشیمن خود فشرده می شود و امکان خروج سیال را غیر ممکن می سازد. هنگام کورس رانش، عکس این عمل اتفاق می افتد.
شیرهای یکطرفه در طرح های مختلف ساخته شده اند. انتخاب نوع شیرها (مثلاً توپی یا سوپاپی) معمولاً با توجه به دبی پمپ انتخاب می شود و مسئولیت آن بر عهده سازنده پمپ می باشد.
در مواقع پمپاژ اسلاری و یا مایعاتی که الیاف بلندی دارند بهتر است به جای استفاده از شیر یکطرفه نوع توپی تکی از شیر دوبل استفاده شود. چرا که اگر ذرات بین توپی و نشیمن گیر بیفتد آببندی شیر مختل می شود. بنابراین استفاده از شیر  یکطرفه نوع توپی دوبل Double Ball Check Valve دقت و پایداری بیشتری دارد. از طرف دیگر، از آنجا که هر شیر یکطرفه ای حتی هنگامی که کاملاً باز می باشد مقداری مقاومت در مسیر جریان ایجاد می کند، در مواقعی که سیال ویسکوز می باشد استفاده از شیر یکطرفه تک در قسمت مکش ارجحیت دارد و باعث کاهشNPSHr می شود.

پلانجر با آببندی پکینگی

این طرح تنها حالتی است که پیستون در تماس مستقیم با سیال فرایند می باشد (شکل ۴-۷). این طرح چندین مزیت دارد:
الف) قابلیت فشار و مکش رانش بالا
ب) مقاومت دمایی بالا
پNPSHr(  پایین
در این طرح آببندی پیستون از نوع پکینگ می باشد. پلانجر با آببندی پکینگی ساده و موثر است اما در بعضی کاربردها محدودیت هایی دارد.
از آنجا که نشتی کنترل شده ای در پکینگها وجود دارد، این طرح نباید جهت سیالات شیمیایی آتشزا و سمی استفاده شود. علاوه بر این سایش بین پیستون و پکینگ سبب افزایش نشتی در مدت معینی می گردد. بنابراین باید به طور متناوب جهت حفظ بازده حجمی پکینگ ها تنظیم شوند. جهت جلوگیری از مشکلات نشتی باید از طرح دیافراگمی برای گذرگاه سیال استفاده کرد.
پلانجر با آببندی پکینگی می تواند فشارهایی تا ۱۰۰۰ بار و دماهایی تا ۶۰۰ درجه فارنهایت را تحمل نماید.

دیافراگم دیسکی Disc Diaphragm

طرح دیافراگم دیسکی برای گذرگاه سیال از یک دیافراگم تفلونی تشکیل شده است که مانعی بین سیال فرایند و پیستون می باشد حرکت رفت و برگشتی پیستون به سیال هیدرولیک وارد می شود که سبب حرکت دیافراگم به جلو و عقب می شود.
فشار سیال هیدرولیک و فشار سیال فرایند هر دو یکسان است. در نتیجه فشار در دو طرف دیافراگم در تمام زمانها متعادل خواهد بود و سبب حذف تنش در آن می شود. دو صفحه کانتور مسیر حرکت دیافراگم را احاطه می کنند. سیال هیدرولیک و سیال فرایند از سوراخ های صفحه کانتور که به دقت طراحی شده اند عبور می کنند تا در تماس با دیافراگم باشند. شیرهای فشار شکن و پر کننده Refill  حجم سیال هیدرولیک را کنترل می کنند. یک شیر تخلیه اتوماتیک هواAutomatic air bleed valve به طور پیوسته هوا را از سیال هیدرولیک خارج می کند.

در این طرح، دیافراگم آببندی است. بنابراین انتخاب مناسبی است برای مایعات شیمیایی آتشزا، سمی و خورنده. جهت محافظت بیشتر، دیافراگم دوبل و سنسور نشتی استفاده می شود. اگرچه بخاطر استحکام بالای این طرح استفاده از طرح های محافظتی چندان متداول نیست.از آنجا که سیال فرایند می بایست از داخل سوراخ های نسبتاً کوچک صفحات کانتور عبور کند، این طرح برای اسلاری ها و سیالات ویسکوز بهترین انتخاب نیست.طرح دیافراگم دیسکی قابلیت تزریق تا فشار PSI 3500 یا بالاتر را دارد. دمای سیال ماکزیمم تا ۲۵۰ درجه فارنهایت امکان پذیر می باشد. همانطور که در بالا به آن اشاره شد، در این طرح از شیر فشار شکن و پرکننده استفاده می شود. در مواقعی که دیافراگم بنا به هر دلیلی نتواند در هنگام مکش پیستون به عقب حرکت کند، شیر پرکننده وارد عمل می شود و سیال هیدرولیک را وارد مجرا می کند. همچنین وقتی عمل مکش به طور موقت و یا دائم به خاطر مسائلی همچون بروز کاویتاسیون و یا بسته شدن ناگهانی شیر مکش و یا هر دلیل دیگری قطع شود، این شیر وارد عمل می شود و سیال هیدرولیک اضافی وارد مجرا مربوطه می کند. در نتیجه مجرا بیش از حد پر می شود و جهت جلوگیری از آسیب دیافراگم در کورس برگشت، صفحات کانتور مانع حرکت بیش از اندازه دیافراگم می گردند. در این حالت سیال هیدرولیک اضافی از شیر تخلیه خارج می گردد.صفحات کانتور محدب- مقعر می باشد و حرکت رفت و برگشتی دیافراگم را کنترل می کنند. این صفحه تعدادی سوراخ دارد که اجازه می دهد سیال در تماس با دیافراگم باشد. الگو و سایز این سوراخ ها باید به دقت مهندسی گردد تا استحکام کافی جهت نیروهای دیافراگم در فشارهای مختلف را داشته باشد.صفحه کانتور سمت سیال هیدرولیک در طول عملکرد خود مشکل خاصی ندارد و سیال هیدرولیک به راحتی از بین سوراخ های آن عبور می کند. اما صفحه کانتور سمت سیال فرایند محدودیت هایی از بابت شرایط سیال دارد. اسلاری ها و سیالات ویسکوز به راحتی نمی توانند از داخل سوراخ های صفحه کانتور عبور کنند. ضمن آنکه عبور سیال از داخل آن نیز سبب افت فشار و بالا رفتن  NPSH پمپ می شود.

طرح دیافراگم مکانیکی

این طرح توازن خیلی خوبی بین قیمت پایین و کیفیت عمل دارد. بخاطر نشتی صفر دیافراگم، در مواقعی که سیال گرانقیمت می باشد و یا دستورالعمل های زیست محیطی مطرح می باشد، استفاده از این طرح توجیه دارد. جهت پمپاژ اسلاری ها و سیالات ساینده، این طرح بهترین انتخاب است. جهت پمپاژ سیالات ویسکوز بالا و یا سیالاتی که شرایط سخت و مشکلی دارند از لحاظ اقتصادی طرح قابل قبولی است.در این طرح، پلانجر مستقیماً به دیافراگم متصل شده است . اتصال از طریق پیچ و کلامپ که از داخل دیافراگم و پلانجر عبور می کند، ایجاد می شود. حرکت الکتروموتور باعث حرکت رفت و برگشتی پلانجر می شود و در نتیجه باعث عمل مکش و رانش سیال از طریق دیافراگم می شود. فشار ماکزیمم در این طرح بالا نیست و حداکثر به ۱۵ بار خواهد رسید. با تعویض دیافراگم در مدت زمان معین، می توان عمر پمپ را افزایش داد. معمولاً هزینه های تعمیر و نگهداری سالانه این طرح بسیار پایین است.

طرح دیافراگم فلزی

این طرحی بی همتا برای استفاده در شرایط بحرانی و کاربردهای فشار بالا مانند سکوهای نفت و گاز و صنایع حساس می باشد . این طرح به ویژه مواقعی استفاده می شود که دما و فشار محیط و سیال شیمیایی متغیر و پیچیده می باشد.
اساس عمل این طرح مشابه سایر طرح های دیافراگمی می باشد. با این تفاوت که دیافراگم تلفونی (و یا ساخته شده با مواد معمولی) با یک آلیاژ فلزی مخصوص جایگزین شده است. این آلیاژ ویژه اجازه تولید فشارهای بالاتر از مواد معمولی را می دهد. همچنین طرح فلزی دیافراگم باعث می شود مایعات ساینده، ویسکوز و اسلاری ها با راندمان بهتری نسبت به طرح های استاندارد دیگر پمپاژ گردند. خیلی از سکویهای حفاری نفت به خاطر قابلیت اعتماد و طول عمر بیشتر، به این طرح احتیاج دارند.

مکانیزم میل لنگ دورانی Polar Crank

این طرح عملکرد فوق العاده بهتری نسبت به مکانیزم میل لنگ خارج از مرکز دارد. یک چرخدنده مارپیچی دور بالا، دور الکتروموتور را کاهش و به میل لنگ دورانی منتقل می کند. یک میله رابط Connecting Rod که در دو سر خود یاتاقانهای کروی دارد از یک طرف به میل لنگ دورانی و از طرف دیگر به مجموعه Cross head و پیستون متصل است. در حالت دبی صفر یا به اصطلاح کورس صفر، محور میل لنگ دورانی و محور چرخدنده مارپیچ بر هم عمود هستند. در این حالت حرکت رفت و برگشتی مجموعه Cross head و پیستون تولید نمی شود و فقط میله رابط حول دایره میل لنگ دوران می کند. بسته به انحراف زاویه میل لنگ نسب به محور چرخدنده مارپیچ، کورس رفت و برگشتی شکل می گیرد. برای شکل گیری ماکزیمم کورس رفت و برگشتی، می بایست بیشینه زاویه ممکن بین میل لنگ و محور چرخدنده مارپیچی ایجاد شود. این زاویه نسبت به حالت کورس صفر (زاویه ۹۰ درجه بین میل لنگ و محور چرخدنده مارپیچی) اندازه گیری می شود. صرفنظر از میزان تنظیم طول کورس، این سیستم در انتهای کورس رانش، بیشترین نیرو را به سیال وارد می کند. این امر سبب می شود حداکثر سیال ممکن از گذرگاه سیال تخلیه گردد.
همانطور که گفته شد، زاویه میل لنگ دورانی را می توان تغییر داد. این امر سبب افزایش یا کاهش طول کورس پیستون و در نتیجه تنظیم دبی از ۰ تا ۱۰۰ درصد می شود. معمولاً جهت کنترل دقیق دبی از میکرومتر دستی یا اتوماتیک استفاده می شود. به هر حال با توجه به نوع مکانیزم، کنترل دبی در این حالت نسبت به مکانیزم حرکتی میل لنگ خارج از مرکز، دقیقتر و مطمئن تر می باشد.

محدوده دبی و فشار دوزینگ پمپ

به طور کلی اکثر دوزینگ پمپ های مورد استفاده در صنعت دارای دبی های پائینی می باشند. هرچند در موارد خاص سازندگان بنا بر سفارش دوزینگ پمپ های با دبی بالا نیز تولید می کنند.

به طور معمول دبی این پمپ ها بین ۱ Lit/min تا ۱۰۰۰۰ Lit/min و فشار کاری بین ‌۱۰bar تا ۲۰۰۰bar متغیر می باشد. (البته در دبی های بالاتر به صورت سفارشی قابل ساخت بوده و همچنین امكان خرید خارجی توسط این شرکت مقدور می باشند.)

دبی این پمپ ها به طور دستی و یا اتوماتیک بین صفر تا حداکثر مقدار خود قابل تنظیم می باشند. البته دقت عمل آنها با توجه به دقتهای ساخت شركت سازنده ، متفاوت می باشد . به عنوان مثال اگر سازنده دقت دستگاه را ۱٪ اعلام کرده باشد بدین معناست که در هر نقطه بین دبی ۱ تا ۱۰۰ درصد، ‌دقت دوزینگ پمپ مربوطه يكسان مي باشد.

نکات مهم دوزینگ پمپ

۱- همواره فشار کاری پمپ باید از فشار محل تزریق به میزان حداقل %۱۰ بیشتر باشد.
۲- نصب Foot Valve در مخزن و Injection Valve در نقطه تزریق الزامی است.
۳- عمل هواگیری اولیه حتما باید در مرحله اول انجام شود.
۴- نصب در جای مناسب (از نظر ارتفاع، شاسی محکم، جلوگیری ا%

نحوه تشخیص استاندارد مکانیزم دوزینگ پمپ ها : معمولی و API 675

پمپ هاي رفت وبرگشتي در سه دسته كلي زيرطبقه بندي مي شوند:

تعریف کامل و جامع دوزینگ پمپ (مترینگ پمپ ) چیست؟

انواع دوزینگ پمپ ها و انواع استانداردهای دوزینگ پمپ چیست؟

بهترین نوع دوزینگ پمپ چیست؟ چرا باید از دوزینگ پمپ استفاده کنیم؟

۱ -پمپ هاي پيستونيPump Piston

۲ -پمپ هاي پلانجريPump Plunger

۳ -پمپ هاي ديافراگميPump Diaphragm

پمپ هاي رفت وبرگشتي پيستونيPump Piston اصول كار يك پمپ رفت و برگشتي پيستوني مبتني بر حركت رفت و برگشتي پيستون درداخل سيلندر است. اين پمپ ها متناسب با سيستم مكانيكي محرك پيستون تعداد و طرز قرار گرفتن سيلندرها سيستم سوپاپ ها و … به انواع مختلفي دسته بندي مي شوند.

دراين نوع پمپ هاوقتي پيستون درحالت مكش است دراثرافزايش حجم درداخل سيلندرخلا ايجادمي شود(كاهش فشار)وباعث ورودمايع ازطريق شيرورودي به سيلندرمي شود(البته دراين حالت به علت بالابودن فشارلاين خروجي واعمال ان روي ولوخروجي شيرخروجي بسته است)ووقتي كه پيستون درجهت تراكم حركت مي كند باعث بالارفتن فشاردرسيلندرمي شود(وموجب بسته شدن ولو ورودي پمپ مي شود)ودراثربالاتررفتن فشار سيلندر شير خروجي بازمي شودوسيال داخل سيلندربه طرف لوله خروجي هدايت مي شودكه پي درپي انجام شدن اين عمل باعث پمپاژمايع مي گردد. از ويژگيهاي عمومي پمپ هاي رفت و برگشتي علاوه بر صفت جابجائي مثبت ، تناسب مستقيم مقدار جريان خروجي آنها با حجم جابجائي و سرعت خطي پيستون است . همچنين كلرنس بين پيستون وسيلندرمعمولابسياركم است تاازبرگشت مايع ازقسمت هاي اطراف پيستون درجهت عكس(نشتي داخلي) كه باعث كم شدن بازدهي پمپ مي شود ممانعت شود. البته درپمپ هاي باسايز بالاتوسط پيستون رينگ ها اين عمل انجام مي شود.

براي پمپ هاي رفت و برگشتي دو محدودة كاري وجود دارد:

۱ -حداكثر فشار كاري طراحي

٢ –حداكثر دور مجاز ظرفيت اسمي اين پمپ ها عبارتست از حاصل ضرب اندازه (حجم جابجائي) در سرعت پمپ       ( تعداد كورس دردقيقه) . اگرازنظرتوان ورودي كمبودي وجودنداشته نباشدودستگاه گرداننده بتواندان راتامين كند فشار توليدي مي تواند به حد خطرناكي افزايش پيداكند.

مقدار حداكثرمجاز فشار كاري طراحي پمپ را مقاومت مكانيكي اجزا پمپ در مقابل فشار داخلـي تعيـين مـي كنند ولي درعين حال حداكثر سرعت خطي مجاز پيستون ،كار رضايتبخش سوپاپها و حداقل زمان كافي بـراي پر شدن سيلندر از مايع وضعيت كاردهي پمپ ،را مشخص مي كند . سرعت خطي پيستون بطور غير مستقيم روي مقدار فلوي پمپ موثر است از اين رو در مواقعي كه سـرعت كاري پمپ زياد باشد (تعداددوردردقيقه) ممكن است لازم باشد مقدار جابجايي Strokeپمـپ كـم شـود كـه اينكار سبب كاهش ظرفيت (فلو ) پمپ مي شود .هر چه غلظت (لزجت) مايع پمپ شونده بيشتر باشد ، براي پر شدن سيلندر از مايع به زمان بيشتري نياز است بدون آنكه مسئله جدايي جريان و يا كانالي شـدن جريـان بوجود ايد و در نتيجه بايد دور پمپ كمتر شود .

ساختمان پمپ هاي رفت وبرگشتي ازقطعات اصلي زيرتشكيل شده اند:

۱- سيلندركه محل قرارگيري پيستون است.

۲  -پيستون به عنوان عامل حركت وتغييرحجم سيلندر.

۳- رينگ هاي پيستون براي اب بندي فاصله بين پيستون وجداره سيلندر

-۴ولوهاي ورودي وخروجي به عنوان عامل قطع ووصل كننده جريان مايع هستند.

–  ۵محفظه اب بندي وپكينگ براي ممانعت ازنشت مايع داخل پمپ بطرف بيرون.

-۶سيستم روغنكاري پكينگ ها(همراه بامكانيزم ان)جهت روغنكاري پكينگ ها.

۷ -كراس هد كه وظيفه ان كنترل كردن حركت هاي جانبي پيستون است .

۸-مكانيزم تبديل حركت دوراني به حركت رفت وبرگشتي.شامل: الف ميل لنگ ب-ياتاقان هاي ثابت ومتحرك ج-دسته شاتون د-چرخ دنده هاي كاهش دهنده دور

۹-سيستم روغنكاري قسمت هاي متحرك

مشخصه هاي كاري پمپ هاي پيستوني

نقطه كاري واقعي اين پمپ ها رابا تغييردادن قدرت (توان ) ورودي ، راندمان و درجه حرارت مايع مي تـوان تغيير داد. در اين پمپ ها ابتدا با افزايش هد (فشار خروجي ) راندمان با شيب تندي صعود مي كنـد و سـپس تقريبًا ثابت مي ماند . به اين ترتيب وقتي نقطه كاري در محدودة تغييـرات هـد و ظرفيـت جابجـا مـي شـود راندمان تغيير چنداني نمي كند (براي سرعتهاي مختلف ) البته بايد در نظر داشت كـه بـا تغييـر طـرح پمـپ راندمان به نحو موثري تغيير خواهدكرد . از آنجائي كه توان مصرفي تقريبًا ب ا فشار توليـدي پمـپ متناسـب است گاها شرايط اضافه بارLoad Overنيز مي تواند براي اين پمپ ها بوجود آيد. با توجه به نكته فوق مقدار جريان خروجي پمپ را نبايد بابازوبسته نمودن ولوهاي تعبيه شده در خروجي ياورودي پمپ تغييـرداد زيـرا علاوه برخطرات ناشي ازافزايش فشارباعث افزايش توان ياامپرمصرفي نيزمي شود. درزيرمنحني مشخصه اين نوع پمپ هااورده شده است.

براي تغيير مقدار فلوازروش هاي زيراستفاده مي شود:

روش هاي كنترل فلوي پمپ هاي رفت وبرگشتي

۱- بــاكم وزيــاد كــردن دورسيســتم گرداننــده كــه درعمــل بــه دليــل ثابــت بــودن دورالكتروموتورهــا كمترمورداستفاده واقع مي شود.

۲-تغييرمقدار حجم جابجائي پيستون(تغييردادن كورس پيستون) كه بااستفاده ازمكانيزم هـاي مخصوصـي كـه شامل چرخ دنده و…..است انجام مي شود.

پمپ هاي نوع پلانجريPump Plunger  ساختمان واصول كارپمپ هاي پلانجري با پمپ ه اي پيستوني دقيقا يكسان است وتفـاوت انهادرابعـاد پيسـتون هاوپلانجرهاست . طول پلانجرها نسبت به قطرشان بيشتراست ومعمولا براي كارهاي ظريف ودرجاهائي كـه كنترل شديدي ازنظرمقدارفلوي مايع پمپ شونده بخصوص درحجم هاي كم مورد نيازباشد .كـاربردفراواني دارند ومعمولا براي فلوهاي پايين وفشارهاي بالابكارمي روند وموارداستفاده انها براي تزريق مـواد شـيميائي وهمچنين به عنوان پمپ هاي روغنكاري قطـره اي بـراي روغنكـاري پيسـتون رينـگ هاوپكينـگ رينـگ هـاي كمپرسورها وپمپ هاي رفت وبرگشتي است .وحسن انها به قابـل انـدازه گيـري بـودن وتغييرميـزان فلـوي انهاست كه با تغييردادن كورس پلانجرعملي مي شود.

در اين نوع پمپ ها با توجه به زيادبودن طول پلانجرها ونهايتـا زيـادبودن سـطح تماسـي پلانجروسـيلندرمثل پمپ هاي پيستوني نيازي به اب بندي داخلي (پيستون رينگ)ندارند. در صفحه بعد شمائي از يك عدد پمپ قطره اي نوع پلانجري رفت و ب رگشتي نشان داده شده است . حركت پلانجر به سمت بالابراي حالت تراكم توسط ميل بادامكي كه باميل لنـگ حركـت مـي كنـدانجام مـي شـودو توسط فنرپلانجر به سمت پايين حركت مي كندتاعمل مكش انجام شود

. قطعات اصلي اين پمپ ها شامل:

۱ -پلانجروسيلندر.

۲ -شير يك طرفهValve Check ورودي.

۳ -شيريك طرفه خروجي

۴ -لوله ورودي وصافي.

۵ -سيستم تحريك كننده پلانجروفنربرگرداننده.

۶ -درپوش شيشه اي همراه باپيچ هواگيري واورينگ ها.

۷ -مكانيزم تغييركورس پلانجر.

۸ -Glass Sightنشان دهنده روغن.

۹ -بدنه پمپ. لازم به توضيح است كه فشارخروجي اين نوع پمپ هارافشارسيستمي كه خروجي پمپ بـه ان متصـل شـده است تعيين مي كند .وبدنـه هـاي انهـاطوري طراحـي شـده اسـت كـه قادربـه تحمـل فشـارهاي بالاتاچنـدين هزارپوندبراينچ مربع راداشته باشند.

پمپهاي ديافراگميPump Diaphragm پمپ هاي ديافراگمي جزگروه پمپ هاي رفت و بر گشتي هستند كه المان پمپ را يك ديافراگم قابل ارتجـاع تشكيل مي دهد .اين پمپ هاازلحاظ اصول كاربسيار مشابه پمپ هاي نوع پيستوني يا پلانجري مـي باشـندبااين تفاوت كه درپمپ هاي پيستوني حركت پيستون ياپلانجرمستقيماباعث جابجاشدن مايع مي شودولي در پمـپ هاي نوع ديافراگمي حركـت رفـت وبرگشـتي روي ديـافراگم اعمـال مـي شـودوانقبا ض وانبسـاط ان باعـث تغييرحجم داخل پمپ وورودوخروج مايع مي شود. ديافراگم ها بسته به طراحـي پمـپ براسـاس فشـاردرجه حـرارت و ….. ازجـنس هـاي مختلفـي نظيرلاسـتيك فلزوياپلاستيك هاي مخصوصي ساخته مي شوند.

محاسن پمپ ها ي ديافراگمي

۱ -مهمترين حسن اين پمپ هاعدم تماس بين مايع پمپ شونده باقطعات پمپ است كه عاملي حيـاتي ومهـم براي پمپاژ موادسمي وخطرناك بشمارمي ايد.

۲ -از ويژگيهاي بارز پمپ ديافراگمي آن است كه تنها ديافراگم و مجاري ورودي و خروجـي پمـپ بـا مـايع پمپ شونده در تماس است.

۳ -اين پمپ هانيازبه اب بندي ندارند ومي توان ادعا كرد كه نشتي اين گونه پمپ ها صددرصدصفراست ظرفيت اينگونه پمپ ها با قطر ديافراگم ، ميزان حركت ديافراگم (كورس حركـت) و تعـداد تكـرار حركـت رفت و بر گشتي در واحد زمان ( سرعت حركت) نسبت مستقيم دارد . از آنجـائي كـه مقـدار حركـت قابـل دستيابي ديافراگم محدوداست وبطور قابل ملاحظه اي قطران كمتر از قطر ديـافراگم پمـپ اسـت ، حـداكثر ظرفيت پمپ( با قطر ديافراگم ثابت )عملآ به حداكثر سرعت رفت و برگشت ديافراگم كه معمولآ كم اسـت بستگي خواهد داشت.در ساختمان اين پمپ ها شيرهاي ورودي و خروجـي كـه معمـولآاز نـوع Valve Ball ساده و يا شيرهاي مخروطي (با سوزن مخروطي) است بكاررفته است كه البته براي پمپهاي بزرگ شـيرهاي ديسكي مناسب تراست. همانگونه كه قبلآ اشاره شد بـا تنظـيم ميـزان كـورس يـا حركـت ديـافراگم كـه درپمـپ هـاي نـوع عملگـر هيدروليكي باكم وزيادكردن فشارروغن زيـر ديـافراگم انجـام مـي شـود و يـا سـرعت پمـپ (تعـدادكورس درواحدزمان) و يا هر دو مي توان ظرفيت ايـن پمـپ هـا را تغييـر داد . در صـورت لـزوم مـي تـوان از دو ديافراگم متوالي كه روي هم قرارمي گيرند استفاده كرد كه در صورت پاره شدن يكي از آنها ديگري جلوي نشتي مايع را بگيرد.

انواع پمپهاي ديافراگمي عبارتند از:

۱پمپ ديافراگمي مكانيكي كه در آن ديافاگم به يك مكانيزم رفت وبرگشتي مكانيكي مثل ميل بادامك خـارج ازمركز ياحركت شيطانك كه حركت نوساني يا رفت و برگشتي را به آن انتقال مـي دهـد مـرت بط اسـت كـه نمونه كاربردي ان پمپ هاي بنزين اتومبيل ياسيفون است.

مقدمات لازم براي راه اندازي پمپ هاي رفت وبرگشتي

۱-چك كردن سطح روغن داخل محفظه روغن.

۲-گرم كردن يكنواخت پمپ درصورت لزوم.

۳-هواگيري پمپ .

۴-بازكردن مسيرهاي اب خنك كننده درصورت وجود.

۵-درسرويس قراردادن سيستم روغنكاري مركزي درصورت وجود.

۶-چك كردن جهت چرخش الكتروموتور.

۷-اطمينان ازروان چرخيدن وگيرنداشتن پمپ

۸-چك كردن كليه قسمت ها ازنظرنشتي.

۹-اطمينان كامل ازروان بودن ولوهاي ورودي خروجي ومسيركنارگذر.

مراحل راه اندازي پمپ هاي رفت وبرگشتي

براي راه اندازي اين نوع پمپ ها مراحل زير بايدانجام شود:

۱–بازنمودن مسيركنارگذر.

۲-بازكردن ولو ورودي پمپ.

۲ -بازنمودن ولوخروجي درصورتي كه روي مسيرخروجي شيريك طرفه يا چك ولو نصب شده باشد

۳-بستن ولومسيرخروجي پمپ درصورتي كه شيريك طرفه نصب نشده باشدوفشارپشت پمپ بالاباشد.

۴-اماده سازي وراه اندازي سيستم گرداننده .

۵ -بستن تدريجي ولومسيركنارگذر(درصورتي كه ولوخروجي بازباشد(

مراحل ازسرويس خارج كردن پمپ هاي رفت وبرگشتي

۱ -بازكردن تدريجي مسيركنارگذر.

۲ -بستن تدريجي ولوخروجي.

۳-ازسرويس خارج نمودن دستگاه گرداننده

چك هاي روتين پمپ هاي رفت وبرگشتي

۱-چك كردن فشارهاي ورودي وخروجي.

۲-چك كردن ميزان امپر الكتروموتور.

۳-چك كردن نشتي هاي روغن ومايع پمپ شونده.

۴-چك كردن مقدارلرزش وسروصداي غيرعادي.

۵-چك كردن دماي ياتاقان هاو…

۶ -چك كردن سطح روغن محفظه روغن.

۷-چك كردن مقدارفلوي پمپ.

معايب روتين پمپ هاي رفت وبرگشتي

۱-خرابي شيرهاي يك طرفه داخلي.

۲-متناسب نبودن كورس پلانجرياديافراگ

۳-زيادبودن كلرنس هاي داخلي.

۴-اشكال درمكانيزم تبديل حركت دوراني به رفت وبرگشتي

راه هاي اصلاح مشكل چرخش روغن شامل:

۱ -تغيير درجه حرارت روغن

۲-تغييردادن نوع روغن

۳-تغييردادن كلرنس يا تاقان

۴ -تغييردادن فشار روغن

۵ –تغيير نوع ياتاقان

انرژي فشاري:هدانرژي فشار:فشار چسیت؟

فشارعبارتست ازمقدارنيروئي كه توسط سيال برواحد سطح اعمال مي كند كه مقـداراين نيرودرتمـام جهـات يكسان است ومي توان ان رابرحسب ارتفاع ستوني ازمايع تعريف كرد. مقداران براي يك سيستم لوله كشي توسط فشارسنج ها اندازه گيري مي شود ولي براي اندازه گيـري دقيـق تر مي توان بااستفاده ازيك پيتوت تيوب كه سيال بادانسيته مناسبي دران ريختـه شـده اسـت (بيشترازدانسـيته مايع داخل لوله )بصورت زير ان را اندازه گيري كردكه ميزان اختلاف ارتفاع بين لوله ها مبـين هدفشار اسـت كه برحسب واحداندازه گيـري (ميليمتريـا……)ارتفـاع سـتون مـايع اسـت بطورمثـال ده سانتيمترسـتون جيـوه يا….است

مسائلي كه باعث كاويتاسيون مي شوند:

١-افت فشاربيش از حد در قسمت ورودي پمپ به دليل گرفتگي صافي و لوله هـا و…. كـه باعـث تبخ يـر مايع در اين ناحيه مي شود و شرايط رابراي تبخيروتشكيل حباب زياد مي كند.

٢- كار كردن پمپ درشرا يط غير طراحي ( فلوي بيش از حد ) به دليل بالا رفتن دور پمپ ويا افزايش بـيش از حد قطر پروانه كه باعث افزايش فلوو زياد شدن سرعت مايع در قسـمت ورودي پمـپ ونهايتـا كـاهش فشاردرورودي آن مي شود. ٣-بالا رفتن دماي مايع پمپ كه باعث بالا رفتن فشار بخار مايع مي شـود(زودترتبخيرشـدن مـايع درورودي پمپ) و شرايط را براي كاويتاسيون بوجود مي اورد

٤-زياد شدن ارتفاع مكش پمپ ها.

٥-تغيير مايع پمپ شونده به دليل تغييرات شرايط عملياتي (پمپاژ مايعات سبك تر)

وظايف اصلي ياتاقان ها شامل

۱ -كنترل كردن وجذب وانتقال نيروهاي شعاعي

۲ -كنترل كردن وجذب وانتقال نيروهاي محوري

۳ -كاهش اصطكاك

۴ -قراردادن محوردريك موقيت مناسب

عوامل كاهشدهنده طول عمربال برينگ ها

۱-مسائل ومشكلات ناشي ازنصب

۲-عدم هم محوري

۳-باربيش ازحدروي برينگ

۴-گرماي بيش ازحد

۵-روغن نامناسب

۶-روغنكاري ناقص

۷-مناسب نبودن برينگ براي ان شرايط(طراحي غلط)

۸-كثيف بودن روغن

۹-ارتعاشات بيش ازحدمحور

۱۰-مسائل ناشي ازحمل ونقل

۱۱-جريان هاي الكتريكي

مسائلي كه باعث كم شدن فلو میشود:

۱-هواگيري نشدن كامل پمپ

۲-پائين بودن سرعت گرداننده .

۳-بالا بودن بيش از حد فشار خروجي .

۴ -نشتي هاي داخلی . و…

به طور کلی تقسیم بندی زیر برای انواع پمپ های دوزینگ انجام شده است:
– پمپ های سولنوئیدی
– پمپ های موتوری
– پمپ های پروسس

پمپ های سولنوئیدی:
این پمپ ها دارای مگنت می باشند. با ورود جریان برق، این مگنت دارای بار الکتریکی شده و توسط میدان مغناطیسی بوجود آمده شفت فلزی را به حرکت در می آورد و با قطع و وصل شدن جریان، شفت با یک فنر به عقب رانده می شود. این شفت متصل به دیافراگم یا پیستون بوده و به این روش عملیات مکش و تزریق انجام می گردد.

پمپ های موتوری:

در این دسته از پمپ ها نیرو توسط یک الکتروموتور به قسمت جعبه دنده منتقل شده و توسط یک شفت متصل به دیافراگم با پیستون عمل رفت و برگشت و در نهایت دوزینگ انجام می شود.

پمپ های پروسس:

این مجموعه شامل دسته ‌ای از پمپ ‌ها می ‌باشد که ظرفیت ‌های دوزینگ بالا و یا فشارهای بالا را تأمین می‌ کند. اغلب پمپ ‌های این مجموعه بر اساس api675 طراحی شده ‌اند و قابلیت کارکرد در شرایط انفجاری را نیز دارند.

پمپ هاي نوع جابجائي مثبت:

پمپ هاي نوع جابجائي مثبت به پمپ هائي اطلاق مي شـود كـه درهركـورس كـاري كـه انجـام مـي دهنـد مقدارمشخصي ازمايع راپمپاژ مي كنندومقدارمايع پمپاژ شده رابطه مستقيم با تعداد كورس هاي انجام شـده دارد.دراين نوع پمپ هااگرشيرمسيرخروجي انها بسته شودكاركردن پمـپ باعـث افـزايش فشـاربيش ازحـد خروجي ونهايتا شكسته شدن وتركيدن بدنه پمپ و لوله ها مي شود.

اين نوع پمپ ها به دودسته اصلي طبقه بندي مي شوند:

الف- پمپ هاي رفت وبرگشتي  ب- پمپ هاي دوار

پمپ هاي رفت وبرگشتي:

عمليات پمپاژ دراين نوع پمپ ها با استفاده ازاختلاف فشارايجاد شده دراثرتغيير حجم ناشـي ازحركـت رفـت وبرگشتي مكانيزم پمپ انجام مي شودكه باتوجه به ماهيت سـاختماني ايـن نـوع پمـپ هـا درصـورت تـامين قدرت مورد نيازبراي پمپ ودارابودن مقاومت كافي بدنه فشار پمپ راتابي نهايت مي توان افـزايش دادكـه يكي ازمحاسن مهم اين پمپ ها بشمارمي ايدولي ازطرف ديگردرصـورتي كـه جلـوي مسـيرخروجي انهابسـته شودافزايش فشارحاصله مـي توانـد باعـث تركيـدن بدنـه پمـپ وايجادخسـارت هـاي سـنگين جـاني ومـالي شود.همچنين باتوجه به نوساني بودن فشارهاي ورودي وخروجي اين پمپ هانيازبـه ظـروف متعـادل كننـده فشار Dampener دارند تافشارهاي نوساني رابه فشارهاي خطي تبديل كندبعلاوه اين كه نسبت به انواع پمـپ هاي ديگرنياز به قطعات اضافي ديگـري مثـل شـيرهاي داخلـي وشـيرهاي اطمينـان Safety valveدرقسـمت خروجي پمپ وطراحي مسيرهاي كنارگذر By passبراي مسائل عملياتي مثل تغييرفلـووراه انـدازي وبسـتن پمپ لازم مي باشد.

لازم به توضيح است كه دراكثرطراحي ها براي متعادل كردن فشارخروجي پمپ ازمحفظه هائي بـه نـام Air Chamberودربعضي ديگرازDampener استفاده مي شودكه اصول كار ان ها با هم متفاوت است ولي همه انهـا روي لاين هاي خروجي وورودي پمپ نصب مي شو ند .اصول كارانها به اين صورت است كه موقعي كه مـايع ازپمپ خارج مي شودمقداري ازمايع دراين كپسول ها ذخيره مي شـودوباعث فشـرده كـردن هـواي حـبس شده دران مي شود .

نکات مهم راهنمای نصب دوزینگ پمپ:

۱- همواره فشار کاری پمپ باید از فشار محل تزریق به میزان حداقل %۱۰ بیشتر باشد.
۲- نصب Foot Valve در مخزن و Injection Valve در نقطه تزریق الزامی است.
۳- عمل هواگیری اولیه حتما باید در مرحله اول انجام شود.
۴- نصب در جای مناسب (از نظر ارتفاع، شاسی محکم، جلوگیری از خیس شدن، نصب با ۴ عدد پیچ و مهره)
۵- تنظیم صحیح طول ضربه به آرامی و در حالتی که پمپ روشن است باید انجام شود.
۶- تنظیم تعداد ضربه (در مورد پمپ‌های کنترلی) به آرامی و با دقت انجام شود.
۷- کشیدن سوپاپ روغن فقط یک بار در اولین مرتبه نصب (در مورد دستگاه هایی که جعبه دنده دارند)
۸- شیر مکش و تخلیه روی کاسه هد  را باز نکنید مگر برای تعویض.
۹- نصب صحیح شیر مکش و تخلیه روی کاسه هد با توجه به جهت علامت پیکان.
۱۰- توجه به جهت صحیح گردش پروانه خنک کننده الکتروموتور (در پمپ های موتوری)
۱۱- هنگام خاموش کردن پمپ برای مدت طولانی، حتماً مسیر مکش و اتصالات پمپ شستشو شود.
۱۲- برای الکتروموتورهای تک فاز و سه فاز از منبع تغذیه مناسب استفاده شود.
۱۳- همواره پمپ را هنگامی که روشن است تنظیم کنید.
۱۴- از نوار تفلون برای آب بندی اتصالات پلاستیکی استفاده نکنید. برای این کار از اورینگ یا واشر مناسب استفاده نمائید.
۱۵- به دلیل حساس بودن اغلب فرآیندهای دوزینگ برای جلوگیری از اختلال در آن پیشنهاد می شود قبل از توقف پمپ لوازم یدکی آن تهیه و نگهداری شود. برای کسب اطلاعات بیشتر، دفترچه راهنمای پمپ را مطالعه  کنید.

تجهیزات جانبی دوزینگ پمپ ها:

عملکرد صحیح سیستم پمپهای دوزینگ وابسته به انتخاب صحیح تجهیزات جانبی می باشد. در زیر به متداولترین تجهیزات جانبی این پمپ ها اشاره می شود.

شیرهای ایمنی Safety Relief Valves :بیشتر سیستم های لوله کشی نیازمند شیرهای ایمنی برای محافظت از لوله ها در هنگام افزایش فشار غیر مجاز می باشد. اگرچه پمپ های دوزینگ شیر ایمنی برای محافظت از خود دارند، اما جهت محافظت لوله ها، کماکان نیاز به شیر ایمنی وجود دارد.

شیرهای Back Pressure :از آنجا که پمپ های مترینگ باید دوز صحیحی از سیال را پمپاژ نمایند، در حالاتی که اختلاف فشار خط رانش و مکش کمتر از۵/۱ بار باشد، استفاده از این شیر توصیه می شود. این شیر باعث می شود دبی ناخواسته از پمپ به خاطر فشار کم خط رانش جریان نیابد.

تعدیل کننده های پالس جریان Pulsation Dampeners :حرکت رفت و برگشتی پمپ های دوزینگ سبب می شود جریان خروجی به صورت پالسی باشد. این تعدیل کننده ها تا ۹۰ درصد پالس را از بین می برند. معمولاً این دستگاه تا فشار ۶۰ بار تولید می شود .

ستون کالیبراسیون :اگرچه هنگامی که پمپی از کارخانه سازنده خریداری می شود، مشخصه های دبی و فشار آن قبلاً کالیبره می شود. اما هر چند وقت یکبار نیاز است پمپ در حال کار مجدداً تست و کالیبر گردد تا اطمینان حاصل شود دبی مورد نظر تأمین می شود

صافی ها :شیرهای یکطرفه پمپ های مترینگ باید از ورود ذرات و خرده ریزها توسط نصب صافی، محافظت شود. وقتی اسید سولفوریک غلیظ پمپاژ می کنید، تله لجن Sludge trap می بایست استفاده شود تا ذرات آلوده را به دام اندازد و محلول تمیز تحویل دهد.

برند ها و شرکت های سازنده  دوزینگ پمپ ها – مترینگ پمپ ها

دوزینگ پمپ جسکو (دوزینگ پمپJESCO )
دوزینگ پمپ گرندفوس (دوزینگ پمپ GRUNDFOS)
دوزینگ پمپ آلدوز (دوزینگ پمپ ALLDOS)
دوزینگ پمپ لوا (دوزینگ پمپ LEWA)
دوزینگ پمپ اتاترون (دوزینگ پمپ ETATRON)
دوزینگ پمپ برند لوب (دوزینگ پمپ BRAN+LUEBBE)
دوزینگ پمپ دوزیورو (دوزینگ پمپ DOSEURO)
دوزینگ پمپ اینجکتا (دوزینگ پمپ INJECTA)
دوزینگ پمپ آی تی سی (دوزینگ پمپ ITC)
دوزینگ پمپ ها در انواع پیستونی، دیافراگمی، پیستون دیافراگم (هیدرولیک)  با متریال مختلف نظیر

PTFE , PP, PVC, PVDF, PE, S.S316L)) مناسب جهت انواع مواد شیمیایی مانند اسیدها، بازها، مواد ویسکوز و اسلاری ها تولید میشوند.

مترینگ پمپ (دوزینگ پمپ)

دوزینگ پمپ یا مترینگ پمپ ها قادرند مقدار دقیقی از یک مواد را پمپاژ (تزریق) کنند . لذا به آنها پمپ های تزریق نیز گفته می شود.لازم به ذکر است که دبی این پمپ ها قابل تنظیم بوده و با توجه به میزان مورد نیاز ، عمل تزریق را انجام می دهند.

کاربرد دوزینگ پمپ ها – مترینگ پمپ ها

صنایع نفت گاز و پتروشیمی
صنایع غذایی
صنایع دارویی
صنایع شیمیایی
صنایع چوب رنگ و کاغذ
صنایع نیشکر
صنایع فولاد
صنایع سیمان
صنایع کشاورزی
وسایر صنایع صنعتی

( دوزینگ پمپ – مترینگ پمپ چیست ؟ فروش دوزینگ پمپ – لیست قیمت دوزینگ پمپ)

دوزینگ پمپها یا پمپ های مترینگ گونه ای از پمپ های جابجایی مثبت اند که قادرند مقدار دقیقی از سیال را پمپاژ نمایند و به همین جهت به آنها دوزینگ پمپ یا مترینگ پمپ گفته می شود. دوزینگ پمپ ها در انواع پیستونی، دیافراگمی، پیستون دیافراگم با متریال های مختلف نظیر (PP,PVC, PVDF,PE,S.S316L) مناسب جهت انواع اسیدها، بازها و مواد شیمیایی، مواد ویسکوزیته وغیره تولید ومورد استفاده قرارمی گردند.

ساختار پمپ های دوزینگ:

محرکه
عموماً محرکه این پمپ ها یک الکتروموتور جریان متناوب AC دور ثابت می باشد. در بعضی موارد ممکن است الکتروموتورهاي دور متغیرویا اینورتر دار نیز مورد استفاده قرار گیرد.

مکانیزم حرکت
مکانیزم حرکت بگونه اي است که حرکت دورانی الکتروموتور به حرکت رفت و برگشتی تبدیل می گردد. پمپ هایی که در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد، اجزا مکانیزم حرکتی آنها درون روغن قرار می گیرد تا عملکرد مداوم سیستم تضمین گردد.

تنظیم دبی (خروجی تزریق)
دبی پمپ با تغییر طول موثر کورس و یا تغییر سرعت کورس تنظیم می گردد. بیشتر دوزینگ پمپ ها از یک پیچ میکرومتر یا چیزي شبیه آن براي تنظیم دبی استفاده می کنند  در این حالت عملگر با سیگنالی که از سیستم دریافت می کند، دبی را به صورت اتوماتیک ازصفر تا صد در صد تنظیم می کند.

گذرگاه سیال
طراحی گذرگاه سیال و متریال آن با توجه به سرویس کاري پمپ و خصوصیات سیال مشخص می شود. مواردي همچون دما، دبی، ویسکوزیته، خورندگی سیال و فاکتورهاي دیگری که در سیستم طراحی شده است.

محدوده دبی و فشار
ماکزیمم دبی هر پمپ با توجه به نسبت گیربکس، قطر پیستون و دور الکتروموتور تعیین می شود. معمولاً در محدوده دقیق ۱ لیتر بر ساعت شروع می شود وتا ۱۵۰۰۰ لیتر در ساعت ادامه می یابد.فشار کاری با توجه به نیاز کار از۱ بار تا۲۰۰۰ بار متغیر است.

تجهیزات جانبی دوزینگ پمپ:
انتخاب صحیح تجهیزات جانبی نقش مهمی در عملکرد مناسب پمپ‌های دوزینگ دارد.

شیرهای اطمینان
برای محافظت از سیستم هنگام افزایش فشار بیش از حد مجاز.
شیرهای Back Pressure
زمانی که اختلاف فشار رانش و مکش کمتر از ۵/۱ بار باشد، استفاده می‌شود.
دمپرهای پالس جریان Pulsation Dampeners
پمپ‌های مترینگ از نوع جابجایی مثبت هستند و حرکت رفت و برگشتی سبب ایجاد جریان خروجی به صورت پالسی می‌شود. دمپرها یا تعدیل کننده ها پالس‌ها را از بین برده و جریان خروجی را به حالت خطی و ثابت نزدیک می‌کنند.
صافی ها
صافی‌ها در ورودی پمپ قرار می‌گیرند و از ورود ذرات و اجسام ریز به پمپ وسوپاپ ها جلوگیری می کند.

استاندارد طراحی دوزینگ پمپ ها:

استاندارد API-675  بیان کننده حداقل نکات فنی مورد نیاز جهت ساخت پمپ های دوزینگ یا جابجایی مثبت میباشد.

استاندارد API-675  برای پمپ های تزریق مورد استفاده درصنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد وکاملترین استاندارد در طراحی دوزینگ ها است.

PLUNGER PUMPS DOSING PUMP:

Low investment costs
Simple design
Easy maintenance
DIAPHRAGM PUMPS DOSING PUMP:

A leak-proof pump is the right choice whenever product purity or sterility are imperative or when toxic liquids must be handled. Flow Technology offers a wide range of hydraulically actuated

Double diaphragm pumps.The design of the pump head ensures that the diaphragm cannot be damaged under critical conditions such as a blocked pipe or closed valves upstream or downstream of the pump.The freely defl ecting diaphragm makes the pump suitable for the metering of slurrieS.

What is a dosing pump and how does it work?

What is a dosing pump?

A dosing pump is a small, positive displacement pump. It is designed to pump a very precise flow rate of a chemical or substance into either a water, steam or gas flow. A dosing pump will deliver this precise flow rate of chemical or other product by a number of different methods but it generally involves drawing a measured amount into a chamber and then injecting this volume of chemical into the pipe or tank being dosed. Dosing pumps are used in a variety of applications from agriculture, industry, manufacturing to medicine.

A dosing pump is generally quite small and is powered by either a small electric motor or air actuator. They are controlled either by an external control system or more commonly an internal pump controller that can alter the flow rate, the on/off function and also things like alarms and warnings for run dry, degassing and low product levels.

How do dosing pumps work?

Depending on the brand and model, a dosing pump functions in a variety of different methods. All these methods involve taking a measured amount of a chemical and then injecting that product into a pipe or similar vessel. There are a couple of major parts to a dosing pump setup:

The chemical tank or container. The product that is being dosed,
The foot valve. This is a one way valve that is attached to a suction line. It is placed into the drum of product and allows the pump to remain primed. It should have a weight on it so it remains in the bottom of the drum of product and sometimes it has a float switch attached to it so the pumps has an alarm activate if the product runs out.
The pump itself. This can vary in size and materials but is generally a variety of chemical resistant plastic (PVC, PE or similar), rubbers or stainless steel. It has a suction line attached to the inlet and the dosing line attached to the suction. The mechanics of the pump can vary (see below).
The dosing line this is generally a fairly
rigid PVC or PE tube or a reinforced hose. Occasionally in steam, hot water or super high pressure applications the line can be stainless steel. This can have a variety of bleed, pressure relief, air release valves included into it but generally it is just a line.
The injector. At the point at which the product is injected into the product, there is an injector point. This is a one way valve so that when the dosing pump pushes an amount of product into the line it can overcome the pressure in the delivery pipe and allow the product out into the flow. Once a shot of product is released or the pump stops, the one way valve stops the liquid in the delivery line from going up the dosing line and damaging the pump. The injector also has a spout so that the product is delivered into the middle of the flow rather than the side wall. Over time certain products especially acids and oxidisers like chlorine or peroxide can corrode the walls of a pipe if released right at the edge of the stream. Releasing the product into the middle of the stream also creates a vortex which allows the product to mix properly too which is beneficial to ensure a proper reaction takes place.

Control system. Occasionally there is a control system installed to ensure the dosing pump is accurate and turns on and off at particular times. This can be as simple as a timer or flow switch right through to a full SCADA or similar central .

Metering Pump Manufacturers List

Other common names for metering pumps include dispensing pumps, controlled-volume pumps, and proportioning pumps.

Users rely on these pumps in many industries because they produce extraordinarily accurate and repeatable results. They also love them because they send out a liquid cyclically on a consistent basis.Metering pumps are used for applications related to commercial vending, food and beverage processing, healthcare, irrigation, laboratory research, chemical engineering and processing, metalworking, milling, pharmaceuticals, plastic fabrication, petroleum and gas, water treatment, and more.Metering Pumps – Primary Fluid Systems Inc. History Humans have been using pumps since at least the dominant years of Rome. The Romans, along with the ancient Indians, Persians, and Egyptians, used pumps in water wheels. They used water wheels to convert water power into energy.Another ancient people that most likely used pumps were the ancient Assyrians. It is likely that they used water screw pumps to irrigate the Hanging Gardens of Babylon. Many historians believe that Archimedes, the Greek polymath, came up with the design for his screw, the Archimedes screw, after visiting there.

During the Dark Ages, technology like this fell into disuse. It wasn’t until the Middle Ages that people began to take a renewed interest in pumps and what they could do. During the Middle Ages, the main thing that made scientists develop pump technology was the mining industry. As it grew in prominence, scientists and engineers looked for ways to make the process more efficient and profitable. That’s when they came up with the piston pump, also known as the suction pump, which works using atmospheric pressure. With early piston pumps, miners were able to force water from inaccessible areas into pump cylinders, then release it elsewhere out of outlet valves, so that they could mine those areas.

During this time, they developed a number of other pumps. One of the best sources on pumps from the 1500s comes from De Re Metallica, a 1556 work by Georgius Agricola.

During the Industrial Revolution, inventors and innovators developed new fluid pumps at a breathtaking pace. They did so in response to the demand put out by new mechanisms such as steam engines. Mainly during this time, manufacturers used pumps to control canal locks and various forms of water flow, though they did not control water flow directly.

In 1936, with the assistance of his father, an American named Robert Sheen invented the metering pump. He sketched and built his earliest pumps in his father’s basement. Sheen and his father, Milton Roy Sheen, worked together at what would later be called GE Water. Together, after selling some of their own products, they ventured out together and founded a company. They called it Milton Roy Pumps. The first metering pumps sold by the Sheens permitted flow rate adjustment but were given to inaccuracies because they permitted leaks. By dividing the pump body into two chambers with a diaphragm, later manufacturers were able to fix this problem. Later manufacturers also improved on the early metering pump by introducing pump materials like PTFE lining, that would not corrode. Early metering pumps used corrosive materials that dirtied the fluid they moved and weakened them.

Gorman-Rupp, a company based out of Ohio, began selling the first bellows type metering pump in the 1970s. Around this time, other manufacturers began producing the earliest diaphragm metering pumps featuring solenoid valves. By adding solenoid valves, engineers made it possible to operate metering pumps using electronics. While these pumps were easier to run, easier to keep healthy, and less costly, they could also operate at high speeds. Sometime later, engineers remedied this issue by implementing CNC dosing control.Metering pumps that operators use today offer the benefits that come along with advanced technology, like precision, control, and accuracy.

Design Metering pumps must meet a variety of unique and highly specialized needs, so manufacturers make them available in many sizes, materials, and configurations.

When designing a metering pump, manufacturers must decide on details like the type of liquid in use (fluid composition), maximum discharge pressure rating, flow rates, temperature ratings, motor capacity, and pump apparatus.

They must also decide on whether to build a pump structure that creates and works with variable displacement constant speeds or creates and works with fixed displacement variable speeds. This decision is directly impacted by other details like a pump’s individual motor capacity, stroke length and/or the degree to which the piston, membrane, or bellows can be extended.

Liquid Type It is important to understand the type of liquid that will flow through a pump for a few different reasons. First of all, most liquids are easy to compress, but if the liquid in use is a type that habitually produces gas bubbles, it will be much harder to compress. Paired with the wrong pump, such liquid may not get dispelled properly or at all. In addition, the type of liquid may affect the material construction of the pump.

Body Material Generally, metering pumps are made with durable metals, like stainless steel, or durable plastics, like PTFE. Some more than others, however, must have special qualities. For example, chemical metering pumps must be built with materials that exhibit the quality of extreme corrosion resistance.

Features No matter the details, all metering pumps are composed of a few important parts, including a pump head, a pump body, a variety of valves, a pumping mechanism, and a motor or engine.

The pump head is a cylindrical cavity, in which fluids reside before they are pumped. So that fluids can flow in and out of it, the pump head has both an inlet and an outlet. Connected to the inlet and outlet are check valves. Attached to the intake check valves are tubes or hoses, which connect it to a fluid reservoir.

The pump’s main body holds the process flow to which the fluid will be introduced. Tubes or hoses connect the outlet, or exhaust, valve on the other end to the main body of the pump. Note that each valve can only flow in one direction.

The pumping mechanism is found inside the pump head and will enact the motion that draws in and expels the fluid. This mechanism may be a piston, diaphragm, or bellows. Depending on a pump’s particular design, attached to this mechanism is either a manual pedal or a motor.The motor, which drives the pump head as a whole, is usually electric.

How They Work All pump types operate a little differently than one another, but most still mirror the basic operation of piston pumps. This two-part process begins with the suction, or intake stroke, which is when the piston first leaves the correspondingly shaped chamber in the pump head. When the piston is withdrawn, or, alternatively, when the bellows are extended, a vacuum is created which opens the inlet valve and pulls the fluid into the pump head. When the suction stops, the inlet closes.After this, an operator or motor extends the membrane piston, or, alternatively, compresses the bellows in towards the fluids. Both actions put pressure on the fluid, in order to compress and pressurize it as much as possible. This pressure forces the outlet valve open, where, due to displacement, the fluid is expelled.Users generally measure the rate at which a pump expels fluid as gallons per watt-hour, or GPH. GPH is also a reflection of a system’s efficiency.

Types Variable displacement constant speed pumps are metering pumps that control the amount of liquid being pumped at a time (flow rate) by changing the stroke, or displacement. They can have constant flow rates no matter the engine speed. These metering pumps can produce metered fluid on a continuous basis. Examples of machines that rely on variable displacement constant speed pumps including drink dispenser systems and dialysis machines.Fixed displacement variable speed pumps adjust flow rate based on motor speed, not stroke. They are simpler than variable displacement speed pumps and cannot transfer as much fluid as them. However, they provide consistent fluid flow rates during each rotation. Most often, people purchase fixed displacement variable speed pumps for use in commercial or industrial settings.

Positive displacement pumps move fluids from high pressure locations to low pressure locations.

Piston pumps use pistons, which are reciprocating, plunger-like cylinders. To pump fluid, they move in and out of a correspondingly shaped chamber in the pump head. The inlet and outlet valves are both connected to this chamber, called the piston chamber.

Diaphragm metering pumps use a flexible membrane made of Teflon, rubber, or thermoplastic, valves on either side, and, most likely, hydraulic power, to pump liquids. These valves may be any shut-off type that suits the job, such as butterfly valves, check valves, or flap valves. Liquid will not pass through diaphragm pump valves, meaning the liquid inside is sealed off from the outside world. For this reason, customers often choose diaphragm pumps to keep valves from leaking, especially those carrying sensitive, dangerous, toxic, or noxious fluids.

Bellows pumps work much like piston pumps, except that, in order to generate positive displacement, they use an accordion-style pleated body. Bellows pumps are clean and reliable.

Peristaltic pumps are a lesser known type of pump. Peristaltic pumps use motor-driven rollers to compress and move liquid inside flexible rubber tubing. They work in the same way that a human’s gastrointestinal tract works to move fluids through itself; they contract and relax.

Pneumatic metering pumps adjust flow rates using pneumatic actuator process signals.

Electronic metering pumps use electrical currents to give power to the actuators that stimulate pumping action. To adjust flow rate, they use electronic actuator signals. Because they are electronic, operators can control them with automated equipment and computer programming.

Micrometer adjustment screw pumps adjust flow rates using micrometer adjustment screws.

Chemical metering pumps are metering pumps designed specifically to move chemicals such as bases, slurries, corrosives, acids, and viscous fluids. Chemical metering pumps may also be called chemical dosing devices.

Fluid transfer pumps, also known as liquid pumps, are any metering pumps that move fluids. This group includes pumps regardless of their power source or flow rate adjustment mechanism. One of the most common types of fluid transfer pump is the water pump.

Dispensing pumps are metering pumps that dispense a predetermined amount of gas or liquid.

Centrifugal pumps move fluid without pulsation or squeezing with the help of a revolving disc.

Drum pumps are metering pumps designed specifically to pull fluids out of cylindrical containers like drums, tanks, and barrels.

Gear pumps move fluid by trapping it in between the teeth of rotating gears. Usually, they use two or three gears at once, and they are magnetically powered. Gear pumps work with applications requiring high pressure.

Small metering pumps are miniature pumps; they may be small in size, lightweight, and/or transporters of a particularly low flow. Small metering pumps can transmit fluid with the exact same amount of accuracy and precision of larger metering pumps.

Advantages Metering pumps offer their users many advantages. First, they dispense fluid with high levels of accuracy and control. Second, they can work with harsh or hazardous fluids. Third, they are versatile; they can work with both high-pressure systems and low-pressure systems. Also, users can control them in many different ways, depending on their design.

Accessories Examples of common metering pump accessories include foot valves, pressure control valves, injection valves, inline pressure relief valves, calibration cylinders, and pulsation dampeners.

Standards Metering pumps are beholden to a variety of different standard requirements, depending on the industry and location in which they are used. The American military, for example, requires that metering pumps meet Mil-Spec standards. Likewise, metering pumps used in food and beverage or healthcare in the United States must meet FDA standards.

On top of industry and location specific standards, you may want to make sure your metering pumps meet the standard guidelines of one or more organizations in the US or EU, such as ATEX, NEMA, and/or ANSI.

Things to Consider Metering pumps are incredibly useful but can be intimidating to shop for without professional assistance. For the best results, you need to consult with a high-quality metering pump manufacturer. Of course, finding a high-quality metering pump manufacturer can also be intimidating. To help find the right supplier for you, we’ve put together a list of some of those metering pump manufacturers we trust most. You can find their information by scrolling towards the middle of this page.From among them, find the right manufacturer for you by determining which one offers the services that most closely align with your needs, the best budget for you, the right delivery options (including delivery date), and the overall best customer service attitude. Good luck!

Many metering pumps are piston-driven. Piston pumps are positive displacement pumps which can be designed to pump at practically constant flow rates (averaged over time) against a wide range of discharge pressure, including high discharge pressures of thousands of psi.

Piston-driven metering pumps commonly work as follows: There is a piston (sometimes called plunger), typically cylindrical, which can go in and out of a correspondingly shaped chamber in the pump head. The inlet and outlet lines are joined to the piston chamber. There are two check valves, often ball check valves, attached to the pump head, one at the inlet line and the other at the outlet line. The inlet valve allows flow from the inlet line to the piston chamber, but not in the reverse direction. The outlet valve allows flow from the chamber to the outlet line, but not in reverse. The motor repeatedly moves the piston into and out of the piston chamber, causing the volume of the chamber to repeatedly become smaller and larger. When the piston moves out, a vacuum is created. Low pressure in the chamber causes liquid to enter and fill the chamber through the inlet check valve, but higher pressure at the outlet causes the outlet valve to shut. Then when the piston moves in, it pressurizes the liquid in the chamber. High pressure in the chamber causes the inlet valve to shut and forces the outlet valve to open, forcing liquid out at the outlet. These alternating suction and discharge strokes are repeated over and over to meter the liquid. In the back of the chamber, there is packing around the piston or a doughnut-shaped seal with a toroid-shaped sphincter-like spring inside compressing the seal around the piston. This holds the fluid pressure when the piston slides in and out and makes the pump leak-tight. The packing or seals can wear out after prolonged use and can be replaced. The metering rate can be adjusted by varying the strokelength by which the piston moves back and forth or varying the speed of the piston motion.

A single-piston pump delivers liquid to the outlet only during the discharge stroke. If the piston’s suction and discharge strokes occur at the same speed and liquid is metered out half the time the pump is working, then the overall metering rate averaged over time equals half the average flow rate during the discharge stroke. Some single-piston pumps may have a constant slow piston motion for discharge and a quick retract motion for refilling the pump head. In such cases, the overall metering rate is practically equal to the pumping rate during the discharge stroke.

Pumps used in high-pressure chromatography such as HPLC and ion chromatography are much like small piston metering pumps. For wear resistance and chemical resistance to solvents, etc., typically the pistons are made of artificial sapphire and the ball check valves have ruby balls and sapphire seats. To produce good chromatograms, it is desirable to have a pumping flow rate as constant as possible. Either a single piston pump with a quick refill is used or a double pump head with coordinated piston strokes is used to provide as constant a pumping rate as possible.

In order to avoid leakage at the packing or seal particularly when a liquid is dangerous, toxic, or noxious, diaphragm pumps are used for metering. Diaphragm pumps have a diaphragm through which repeated compression/decompression motion is transmitted. The liquid does not penetrate through the diaphragm, so the liquid inside the pump is sealed off from the outside. Such motion changes the volume of a chamber in the pump head so that liquid enters through an inlet check valve during decompression and exits through an outlet check valve during compression, in a manner similar to piston pumps. Diaphragm pumps can also be made which discharge at fairly high pressure. Diaphragm metering pumps are commonly hydraulically driven.

Peristaltic pumps use motor-driven rollers to roll along flexible tubing, compressing it to push forward a liquid inside. Although peristaltic pumps can be used to meter at lower pressures, the flexible tubing is limited in the level of pressure it can withstand.

The maximum pressure rating of a metering pump is actually the top of the discharge pressure range the pump is guaranteed to pump against at a reasonably controllable flow rate. The pump itself is a pressurizing device often capable of exceeding its pressure rating, although not guaranteed to. For this reason, if there is any stop valve downstream of the pump, a pressure relief valve should be placed in between to prevent overpressuring of the tubing or piping line in case the stop valve is inadvertently shut while the pump is running. The relief valve setting should be below the maximum pressure rating that the piping, tubing, or any other components there could withstand.

Liquids are only very slightly compressible. This property of liquids lets metering pumps discharge liquids at high pressure. Since a liquid can be only slightly compressed during a discharge stroke, it is forced out of the pump head. Gases are much more compressible. Metering pumps are not good at pumping gases. Sometimes, a metering or similar pump has to be primed before operation, i. e. the pump head filled with the liquid to be pumped. When gas bubbles enter a pump head, the compression motion compresses the gas but has a hard time forcing it out of the pump head. The pump may stop pumping liquid with gas bubbles in the pump head even though mechanically the pump is going through the motions, repeatedly compressing and decompressing the bubbles. To prevent this type of “vapor lock”, chromatography solvents are often degassed before pumping.Metering Pump SchematicIf the pressure at the outlet is lower than the pressure at the inlet and remains that way in spite of the pumping, then this pressure difference opens both check valves simultaneously and the liquid flows through the pump head uncontrollably from inlet to outlet. This can happen whether the pump is working or not. This situation can be avoided by placing a correctly rated positive pressure differential check valve downstream of the pump. Such a valve will only open if a minimum rated pressure differential across the valve is exceeded, something which most high-pressure metering pumps can easily exceed.

دوزینگ پمپ چطور کار میکند؟ دوزینگ پمپ با توجه به مدل و نمونه ایی که دارد به روشهای مختلفی کار میکند. تمامی این روشها در ابتدا میزان مواد شیمیایی را اندازه گیری میکنند و سپس محصول مورد نظر را وارد لوله یا مجرا میکنند. از دوزینگ پمپ به عنوان کلرزن استخر نیز استفاده می شود. کلرزن استخر یکی از پرکاربردترین لوازم استخر می باشد. بخشهای مهمی برای نصب دوزینگ پمپ وجود دارد که عبارتند از:

تانکر یا مخزن سیالات و مواد شیمیایی
دریچه این شیر یک طرفه است و به خط مکش متصل میباشد. این بخش داخل سیلندر قرار میگیرد و پمپ را پر نگه میدارد چون وزن پمپ را تحمل میکند در قسمت پایینی سیلندر قرار میگیرد و گاهی اوقات سوییچ شناور به آن متصل میشود در نتیجه دوزینگ پمپ یک زنگ اخطار دارد که در صورت حرکت محصول فعال میشود. از دوزینگ پمپ به عنوان پمپ تزریق مواد شیمیایینیز استفاده می شود.
ممکن است دوزینگ پمپ در اندازه و جنس متفاوت باشد اما یه طور کلی جنس این پمپ از پلاستیکهای مقاوم در برابر مواد شیمیایی (PVC )، لاستیک یا فولاد ضد زنگ است. این پمپ دارای یک خط مکش است که دارای یک راه ورودی میباشد و خط دوزینگ هم به مکش وصل است. مکانیک دوزینگ پمپ میتواند متفاوت باشد.
پمپ دوزینگ به طور کلی یک دارای یک PVC محکم یا یک لوله PE یا یک شلنگ محکم میباشد. گاهی اوقات در سیستمهای پرفشار بخار یا آب گرم، از فولاد ضد زنگ استفاده میشود. این پمپ میتواند فشار هوا را کاهش دهد.
در نقطه ایی که مایع وارد دوزینگ پمپ میشود، یک نقطه انژکتور وجود دارد.این بخش دارای یک شیر یک طرفه میباشد در نتیجه وقتی دوزینگ پمپ مقداری از مایع را وارد لوله میکند، میتواند بر فشار لوله غلبه کند و مایع را به جریان بیندازد.وقتی مقداری از مایع در لوله رها میشود یا زمانی که پمپ متوقف میشود، شیر یک طرفه حرکت مایع را متوقف میکند و از خسارت به پمپ جلوگیری میکند. انژکتور همچنین دارای یک لوله میباشد در نتیجه مایع وارد جریان میشود و به دیوار جانبی میرسد. با گذشت زمان محصولات محتلف از جمله اسیدها و اکسیدکننده ها مانند کلرین و پروکسید در صورتی که مایع سیال جریان پیدا کند، دیواره های لوله را از بین میبرند. آزاد شدن مایع سیال به وسط جریان باعث به وجود آمدن گرداب میشود و منجر به مخلوط شدن مایع سیال با مایعات دیگر میشود و واکنش مناسبی صورت میگیرد.
در دوزینگ پمپ یک سیستم کنترل وجود دارد تا از درست کار کردن دوزینگ پمپ اطمینان حاصل کند و همچنین مطمئن شود که دوزینگ پمپ به موقع روشن و خاموش میشود. این سیستم به سادگی تایمر کار میکند. همچنین ممکن است این سیستم با سیستمهای پیچیده تر ادغام شود.

انواع دوزینگ پمپ سه نوع دوزینگ پمپ مختلف وجود دارد. این پمپها از نظر کارکرد و مکانیسم پمپاژ کردن با یکدیگر متفاوت میباشند و برای برنامه های مختلف و پر فشار و مواد شیمیایی مناسب میباشند. آنها عبارتند از:

نوع دیافراگمی که به طور دائم مایع سیال به آن وارد میشود. در این نوع پمپ نوعی اتاقک پمپ وجود دارد که توسط پیستون و دیافراگم و دریپه های ورودی و خروجی پر و خالی میشوند. هنگاکی که محفظه به خاطر کشیده شدن به سمت پیستون با توجه به مقدار مایع سیال پر میشود، سپس حجم مورد نظر با سرعتی مشخص وارد محفظه میشود. این پمپها بسیار دقیق میباشند و سرعت جریان نسبتاً ثابتی را در حدود ۶-۲۵۰L / hr ارائه می دهند. این پمپ اگر به درستی کنترل شود همچنین میتواند دوز متغیری ارائه دهد.
نوع دیگری پمپ دیافراگمی وجود دارد که اما به جای این که سرعت جریان آهسته و دائمی داشته باشد، پمپ را توسط یک سیم پیچ مولد کنترل میکند. این سیم پیچ مواد شیمیایی را در مدت زمان مشخصی میکشد و سپس وارد پمپ میکند.
پمپهایی که در گوشه قرار میگیرند. این پمپها این توانایی را دارند که حجم مشخصی از مایع را از طریق دنده ها وارد پمپ کنند. حجمی که بین این لایه ها وجود دارد به دقیقی پمپهای دیافراگم نیست و آنها همچنین دارای یک سطح پوشاننده هستند.

پمپ دوزینگ یکی از مهمترین و پرکاربردترین پمپهایی میباشد که در صنعت مورد استفاده قرار میگیرد و میتواند مقدار مشخصی از مواد شیمیایی مانند اسیدها، سیالات خورنده و مایعات ویسکوز را در محل مورد نظر پمپاژ کند به همین دلیل این پمپ، دوزینگ پمپ نامیده میشود. پمپاژ کردن در این پمپ به طور دستی و اتوماتیک انجام میشود و با توجه به مقدار فشار سیستم قابل تنظیم میباشد. دوزینگ پمپها در انواع دیافراگمی،پیستونی و پریستالیتیک موجود میباشند. پمپ دوزینگ از نظر پمپ قابل پمپاژ به دو دسته تقسیم میشوند: دوزینگ پمپ پودر و گرانول و دوزینگ پمپ انواع مایعات و مواد شیمیایی.

ساختار تشکیل دهنده پمپ دوزینگ

اجزای تشکیل دهنده این پمپ ها با توجه به مدل دیافراگمی، پیستونی و پریستالیتیک متفاوت میباشد. مهمترین اجزای تشکیل دهنده دوزینگ پمپ پیستونی عبارتند از: سیلندر، پیستون ، میل لنگ ،آب بند، شیر ورودی و شیر خروجی. مهمترین اجزای دوزینگ پمپ دیافراگمی عبارتند از: محفظه، پلانجر، دیافراگم، میل لنگ، شیرهای ورودی و شیرهای خروجی و مهمترین اجزای دوزینگ پمپ   پریستالیتیک عبارتند از: لوله انعطاف پذیر،غلتک و روتور.

کاربرد دوزینگ پمپ در صنعت آب و فاضلاب:

برای جلوگیری از خوردگی در سیستم تصفیه خانه، آب وارد دیگهای بخار میشود و پمپاز مواد برای تنظیم PH صورت میگیرد.همچنین برای گند زدایی آب درون لوله از آن استفاده میشود و برای کنترل PH ، اسیدها و مواد قلیایی نیز مورد استفاده قرار میگیرد

کاربرد پمپ دوزینگ در صنایع شیمیایی و پتروشیمی:

برای تنظیم PH از طریق انواع اسیدها، سولفوریک و نیتریک مورد استفاده قرار میگیرد و همچنین برای تزریق رنگ به بنزین نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

مدل های پمپ کلرزن جسکو

دوزینگ پمپ جسکو مدل MAGADOS

پمپ کلرزن جسکو به دلیل آب بندی کامل برای تزریق مواد سمی و خطرناک مناسب می باشد.
قابلیت تحمل فشار از ۳ تا ۱۶ بار را دارند.
قدرت این مدل پمپ کلرزن جسکو ۸ تا ۲۲ وات است.
دارای فرکانس ۵۰ هرتز می باشد.
دبی پمپ کلرزن جسکو از ۰٫۳۶ تا ۱۳ لیتر بر ساعت متغیر می باشد.
دارای ولتاژ ۱۱۵ و ۲۳۰ وات می باشد.

دوزینگ پمپ دیافراگمی جسکو MEMDOS SMART

پمپ کلرزن جسکو دیافراگمی برای سری سیالات مختلفی قابل استفاده است.
این مدل از دوزینگ پمپ جسکو برای دبی های کمتر با دقت بالاتر استفاده می شود.
قابلیت تحمل فشار از ۳ تا ۲۰ بار را دارند.
قدرت موتور دوزینگ پمپ جسکو ۲۵ وات است.
دارای فرکانس ۵۰ هرتز می باشد.
دبی دوزینگ پمپ جسکو از ۲٫۴ تا ۳۰٫۷ لیتر بر ساعت متغیر می باشد.
دارای ولتاژ ۱۱۵ و ۲۴۰ وات می باشد.

پمپ کلرزن پریستالتیک جسکو

پمپ کلرزن جسکو پریستالتیک از معمول ترین مدل های دوزینگ پمپ می باشد.
دارای راندمان بالا و طول عمر زیاد نسبت به دوزینگ پمپ های دیگر
حداکثر فشار کاربردی این دوزینگ پمپ ۵ بار است.
قدرت موتور دوزینگ پمپ جسکو ۵ وات است.
دارای فرکانس ۵۰ هرتز
دبی دوزینگ پمپ جسکو ۱٫۸ لیتر بر ساعت می باشد.
دارای ولتاژ ۲۳۰ وات می باشد.
در برابر کلریدریک اسید و سولفوریک اسید مقاوم است.

دوزینگ پمپ دیافراگمی جسکو

پمپ کلرزن دیافراگمی جسکو به دلیل آب بندی کامل برای تزریق مواد سمی و خطرناک مناسب می باشد.
قابلیت تحمل فشار از ۵ تا ۱۶ بار را دارند.
قدرت این مدل دوزینگ پمپ دیافراگمی جسکو ۰٫۱۲ تا ۰٫۷۵ کیلو وات است.
دارای فرکانس ۵۰ هرتز می باشد.
دبی پمپ کلرزن استخر جسکو از ۴ تا ۱۰۲۰ لیتر بر ساعت متغیر می باشد.
دارای ولتاژ ۱۱۵ و ۲۳۰ وات می باشد.
دوزینگ پمپ جسکو دارای راندمان ۹۰ درصد می باشد.
برای مدل های ضد انفجار موتورهای ۳ فاز در نظر گرفته شده است.

دوزینگ پمپ پیستونی جسکو

پمپ کلرزن پیستونی جسکو شامل سری های REKOS و FEDOS و KARDOS می شود.
پمپ کلرزن جسکو پیستونی برای پمپاژ دبی های کم سیالات استفاده می شود.
قابلیت تحمل فشار از ۵ تا ۲۰۰ بار را دارند.
قدرت موتور دوزینگ پمپ جسکو ۰٫۱۲ تا ۰٫۷۵ کیلو وات است.
دارای فرکانس ۵۰ هرتز
دبی دوزینگ پمپ جسکو از ۰٫۱۷ تا ۷۲۵ لیتر بر ساعت می باشد.
دارای ولتاژ ۲۴ و ۲۳۰ وات می باشد.

مدل های دوزینگ پمپ گراندفوس آلدوز

دوزینگ پمپ دیافراگمی آلدوز سری DMX

دیافراگم این سری دوزینگ پمپ گراندفوس آلدوز قوی و کارامد است
موتور آن با کیفیت و بازده بالا می باشد و کمترین نیاز را به تعمیر خواهد داشت.
در تصفیه آب، صنایع دارویی، پزشکی، برج های خنک کننده، صنایع غذایی و … کاربرد فراوان دارد.
دارای دقت بالا با تنها ۱٫۵درصد خطا
مدل های کوچکتر پمپ تزریق آلدوز دارای بدنه پلاستیکی و مدل های بزرگتر آن از جنس آلومینیوم اپوکسی شده است.
جنس دیافراگم آن PTEE یا NBR است.
دبی ماکزیمم دوزینگ پمپ گراندفوس آلدوز ۸۰۰۰ لیتر بر ساعت است.
توان آن از ۰٫۰۹ تا ۱٫۵ کیلو وات
فشار ماکزیمم آن  ۱۰ بار است.
حداکثر دمای سیال برای PP  و PVC چهل درجه و برای AISI هفتاد درجه سانتیگراد است.

دوزینگ پمپ پیستونی آلدوز سری DMH

از قوی ترین سری دوزینگ پمپ گرانفوس آلدوز می باشد.
کاربرد دوزینگ پمپ گراندفوس آلدوز در مواردی است که نیاز به فشار و دبی بالا دارند می باشد.
ماکزیمم فشار اعمال شده روی آن ۲۰۰ بار است.
خطای کم این دوزینگ پمپ (۱٫۵ درصد) باعث دقت بالای آن شده است.
جنس آن از آلومینیوم پروکسی شده است.
دیافراگم ان PTFE است.
دارای توان ۰٫۰۹ تا ۱٫۱ است.
حداکثر دبی آن تا ۳۰۰۰ لیتر بر دقیقه است.
جهت ضدعفونی و کلرزنی
حداکثر دمای سیال برای PP  و PVC چهل درجه و برای AISI هفتاد درجه سانتیگراد است.

دوزینگ پمپ گراندفوس آلدوز دیجیتالی سری DME

دارای مصارف فراوانی در دبی های ۶۰ تا ۹۴۰ لیتر بر ساعت می باشد.
دارای استپ موتور می باشد که باعث شده پمپ با دقت بالاتری کار کند.
دوزینگ پمپ گراندفوس آلدوز دارای صفحه نمایش دیجیتالی که امکان تنظیمات ساده را فراهم نموده است.
دارای نصب و راه اندازی ساده
هد این دوزینگ پمپ گراندفوس آلمان استنلس استیل می باشد.
جهت ضدعفونی و کلرزنی
جهت تزریق سیالات با ویسکوزیته بالاتر مناسب است.
محدودهفشار ۴ تا ۱۰ بار
توان پمپ تزریق گراندفوس آلدوز ۶۷ تا ۲۴۰ وات است.

حداکثر دمای سیال باید ۴۵ درجه سانتیگراد باشد.