25
جولای

مونو پمپ

مونو پمپ:

(مونو پمپ – فروش مونو پمپ – لیست قیمت مونو پمپ)

مونو پمپ از یک ماردون (پیچ) فلزی که در داخل یک استاتور مارپیچی (معمولاً از جنس لاستیک) تشکیل شده است. ماردون مذکور بر روی یک روتور یا شافت قرار گرفته که با چرخش روتور توسط الکتروموتور، ماردون درون استاتور به چرخش درآمده و سیال در راستای محور پمپ به جریان در می آید.

مزایای مونو پمپ

  • توانایی پمپاژ مواد با غلظت بسیار بالا
  • جریان یکنواخت سیال
  • حداقل سر و صدا
  • سهولت مونتاژ و دمونتاژ
  • تعمیرات و نگهداری آسان

مونو پمپ یکی از انواع پمپ هاي جابجایی مثبت است که با نام “پمپ مارپیچی خارج از مرکز” یا “پمپ با حفره پیش رونده” نیز شناخته می شود. این پمپ در دهه ۱۹۳۰ بوسیله رنه مونو اختراع شد که شامل روتور (بخش گردنده فلزي)، مارپیچی دنده اي با گام هاي درشت است که دنده هایی عمیق و هسته اي باریک دارد. گام هاي روتور نصف گام هاي استاتور است. روتور داخل استاتور می چرخد و این چرخش حفره هاي تشکیل می دهد که از سمت مکش به سمت رانش پمپ انتقال می یابند و بدین ترتیب مایع پمپ شونده منتقل می شود. نبود نشت بین مارپیچ هاي روتور و استاتور باعث می شود که سیال بطور ثابت و با دبی متناسب با سرعت دورانی پمپ، جریان یابد. براي اینکه، بین مراحل مختلف نشت نباشد، باید یک حفره بسته وجود داشته باشد. این حفره بسته بوسیله دو مقطع روتور که هر کدام با یک مقطع روي استاتور مرتبط هستند، بوجود می آید. روتور حرکتی ترکیبی دارد، یعنی ابتدا دوران حول محور اصلی و سپس دوران خارج از مرکز محور اصلی حول محور استاتور. در شکل ۱ نمونه اي از مونو پمپ نشان داده شده است.

مهمترین کاربرد مونو پمپ ها: سیالات لزج مونو پمپ ها براي محدوده وسیعی از سیالات لزج کاربرد دارند. پمپ هاي گریز از مرکز و توربینی به طور طبیعی براي سیالات کم لزجت استفاده می شوند و برش چشمگیري بر سیال پمپ شونده وارد می کنند. مونو پمپ ها به دلیل نرخ برش پایین براي سیالاتی با لزجت خیلی پایین مانند خون که در برابر برش حساسیت دارند استفاده می شوند. لزجت سیال باید در دماي پمپاژ محاسبه شود، چون لزجت سیالات با دما تغییر می کند. لزجت بیشتر سیالات با افزایش دما، کاهش می یابد. لزجت سیال بر سرعت ماکزیمم پمپ، NPSH مورد نیاز، بازدهی حجمی و توان مورد نیاز پمپ تاثیر می گذارند. پمپاژ موفق سیالات لزج نیاز به در نظر گرفتن طراحی سیستم و همچنین ویژگی هاي سیال دارد. خواص مورد نظر بعضی از سیالات مانند پلیمرها وقتی که در معرض برش بیش از اندازه قرار می گیرند، تغییر می کنند. از این رو ضروري است که محدودیت هاي سیالات خاص شناخته شود و متناسب با آن، اندازه پمپ و خط لوله در راستاي کاهش نرخ برش تعیین شود.

معیار انتخاب فرایند انتخاب مونو پمپ ها عبارت است از: تعیین اندازه و تعداد مراحل براي فراهم کردن شرایط مساعد براي سیال و یافتن محرکی با اندازه مناسب براي تامین توان مورد نیاز پمپ. بنابراین پیش از انتخاب پمپ بیشترین اطلاعات درباره نوع سیال و کاربرد پمپ باید جمع آوري شود. یک پمپ تنها بر مبناي دبی و فشار می تواند انتخاب گردد اما ویژگی هاي سیال مانند لزجت، سایندگی، اندازه بزرگترین ذرات جامد، میزان ذرات، شرایط مکش و دما تاثیر زیادي بر انتخاب پمپ دارند.

اجزاء ساختمانی مونو پمپ

۱- روتور: روتور یا ماردون جزء اصلی و گردنده منو پمپ بوده که با چرخش آن ، سیال به جلو رانده می شود. روتور معمولاً از جنس استنلس استیل می باشد. جهت کاهش اصطحکاک و گشتاور راه اندازی و سهولت چرخش، سطح روتور تا حد امکان صیقلی می شود.

۲- استاتور: معمولاً از دو قسمت ، داخلی از جنس الاستومر و خارجی از جنس فولاد تشکیل شده است. الاستومر ها معمولاً از جنس لاستیک طبیعی و مصنوعی و پلاستیک ها مانند تفلون، پلی پروپلن و … ساخته می شوند.

مزایای مونو پمپ

  • توانایی پمپاژ مواد با غلظت بسیار بالا
  • جریان یکنواخت سیال
  • NPSH بسیار پایین
  • حداقل سر و صدا
  • سهولت مونتاژ ، دمونتاژ
  • تعمیرات و نگهداری آسان
  • مونو پمپ صنایع آب و فاضلاب
  • شیر آهک (Lime Milk) گل و لجن، مواد شیمیایی مانند پلی الکترولیک
  • مونو پمپ صنایع چوب و کاغذ
  • خمیر کاغذ، چسب، رزین، ماسکوئیت
  • مونو پمپ صنایع آرایشی و بهداشتی
  • انواع دوغابها و اسلاری ها، خمیردندان، مایع ظرفشویی، ژل، کرم، لوسیون
  • مونو پمپ صنایع نیشکر
  • ملاس، شیرآهک، عصاره مالت،‌ شربت شکر و همچنین در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و صنایع کاشی و سرامیک، صنایع معدنی، صنایع دریایی، صنایع رنگ ساز، صنایع داروسازی، صنایع لاستیک و پلاستیک سازی

مونو پمپ مواد غلیظ جهت پمپاژ رب ، سوسپانسیون، عسل، خمیر، پمپ گل حفاری و … مورد استفاده قرار می گیرد. این سری ازمونو پمپ  تا ۲۰ بار فشار در بزرگترین سایز ایجاد میکند.مونو پمپ غلیظ کش دارای بدنه محوری از جنس استیل ۳۰۴ یا ۳۱۶ و استاتور آن از انواع پلاستیک های مختلف مانند  می باشد.این سری ازمونو پمپ  برای مواد با ویسکوزیته متوسط که دارای ذرات جامد و یا رشته های فیبری می باشند طراحی شده است. از ویژگی های مونو پمپ  غلیظ کش می توان به کارایی و راندمان بالا ، بهداشتی جهت مصارف غذایی ، قیمت مناسب نسبت به رقبا ، خدمات مناسب و … اشاره کرد. همچنین ازمونو پمپ  جهت انتقال خمیر دندان ، ملات سیمان ، ژل ، شکلات ، انواع لبنیات و … استفاده می شود.

مونو پمپ مواد جامد

مونو پمپ  مواد جامدبرای پمپاژ گوشت مرغ و ماهی ، گوجه فرنگی ، سیب  خمیرهای مختلف ، گلوتن ، میوه و سبزی و … استفاده می شود.این پمپ برای پمپاژ مواد بسیار غلیظ یا دارای رشته های فیبری که بدلیل ویسکوزیته بالای مواد امکان عبور از داخل اتصالات باریک را ندارند، کاربرد دارد. مونو پمپ مواد جامدبا ابعاد مختلف جهت انتقال مواد شیمیایی بدون هیچ گونه ضربه و پالس می باشند که سبب جلوگیری از تخریب ماده شیمیایی و یا تغییر در آن می شود. از دیگر مزایای مونو پمپ مواد جامد می توان به انتقال مواد با ذرات معلق و همچنین مواد با لزجت بالا (در حدود ۱۰۰۰۰۰۰cps ) اشاره کرد.

مونو پمپ چیست؟

پمپ های اسکرو یا مونو پمپ ها که با نام های “پمپ مارپیچی خارج از مرکز” یا “پمپ با حفره پیش رونده” نیز شناخته می شود که در دهه ۱۹۳۰ بوسیله رنه مونو اختراع شد . مونو پمپ ها از دسته پمپ های جابجایی مثبت هستند که از دو قسمت اصلی تشکیل شده اند. روتور که عضو گـردنده مونو پمپ هـا است، معمولا از جنس استنلس استیل و استـاتور بـه عنوان قسمت ثـابت ایـن پمپ هـا از جنس لاستیک یـاپلاستیک است.در ایـن پمپ ها بـا حرکت روتور مواد از قسمت مکش وارد و با ادامه این حرکت دورانی مواد به قسمت خروجی پمپ هدایت و ضمن افزایش فشار، از قسمت خروجی خارج می شود.

مونو پمپ هاتوانایی پمپاژ مواد بـا غلظت بسیار بـالا، مواد خورنده، مواد بـا ذرات سایشی و ذرات جامد، لجن های صنعتی و خانگی  … را دارند.

فشار خروجی از سه تا ۱۶۰ بار قابل دستیابی است. ظرفیت فشاری پمپ به تعداد طبقات آن بستگی دارد. خطوط نشت بند در محل تماس روتور و استاتور تشکیل می شوند. در طول هر گام استاتور مجموعه ای کامل از خطوط نشت بند تشکیل می شوند که یک طبقه را می سازند. بنابراین یک زوج روتور/استاتور در طول یک گام استاتور، یک طبقه را تشکیل می دهد و به همین ترتیب یک زوج روتور/استاتور در طول دو گام استاتور، دو طبقه را تشکیل می دهند و … . میزان فشار بیش از شش بار به ازای هر طبقه می تواند منجر به فرسایش بیش از اندازه، خرابی زودرس یا شکستگی قطعات پمپ شود. معیوب شدن استاتور در اثر خشک کار کردن می تواند در اثر نبود اثر روانکاری سیال پمپ شونده باشد که منجر به اصطکاک و دمای بیش از اندازه روی سطح الاستومر استاتور خواهد شد.

خسارات ناشی از خشک کارکردن، متداول ترین دلیل از کار افتادگی مونو پمپ ها هستند.

برای اطمینان می توان برای نشان دادن دمای محل تماس روتور و استاتور وسیله ای نصب کرد تا از پمپ در برابر خشک کارکردن محافظت کند. مونو پمپها بطور گسترده در صنایع غذایی، آب و فاضلاب، چوب و کاغذ و … استفاده می شود.

مونو پمپ ها به واسطه سادگی طراحی مزایای بالایی دارد که به طور خلاصه می توان به موارد زیر اشاره کرد :

جریان یکنواخت
NPSH پایین
کم صدا بودن
تعمیرات و نگهداری آسان
سادگی ساختمان
تنوع در کاربرد
پمپاژ مواد با غلطت بالا
بهداشتی برای صنایع غذایی

راهنمای انتخاب مونو پمپ

برای انتخب مناسب باید اندازه و تعداد مراحل برای فراهم کردن شرایط مساعد برای سیال و یافتن محرکی با اندازه مناسب برای تامین توان مورد نیاز پمپ تعیین گردد . بنابراین پیش از انتخاب پمپ بیشترین اطلاعات درباره نوع سیال و کاربرد پمپ باید جمع آوری شود. یک پمپ تنها بر مبنای دبی و فشار می تواند انتخاب گردد اما ویژگی های سیال مانند لزجت، سایندگی، اندازه بزرگترین ذرات جامد، میزان ذرات، شرایط مکش و دما تاثیر زیادی بر انتخاب پمپ دارند.

تعمیر مونو پمپ

مونو پمپ  اگر به صورت منظم سرویس شود و شرایط کاری سنگینی نداشته باشد ؛ خیلی کم دچار استهلاک می شود. با این حال مونو پمپ پس از مدتی نیاز به تعمیرات پیدا می کند.تامین قطعات اصلی ،تجهیزات کافی وهمچنین تعمیر کار ماهر لازمه تعمیر هر پمپی می باشد که هم راستایی این موارد می تواند مونو پمپ را برای مدتی طولانی به چرخه بازگرداند. از این حیث ، شرکت آتور صنعت توانسته است با تقویت بخش کارگاهی و تولیدی خود گامی بلند در جهت ارائه خدمات و تعمیرات انواع پمپ بردارد و بسیاری از تجهیزات صنعتی اعم از تخصصی و معمولی را به چرخه باز گرداند.

کاربرد مونو پمپ

مونو پمپ ها کاربرد های فراوانی در صنایع غذایی و شیمیایی و … دارند که در ادامه به چند مورد اشاره شده است :

مونو پمپ جهت انتقال خامه
مونو پمپ جهت انتقال عسل
مونو پمپ جهت انتقال رب
مونو پمپ جهت انتقال سس
مونو پمپ جهت انتقال شکلات
مونو پمپ جهت انتقال خمیر
مونو پمپ جهت انتقال خمیر
مونو پمپ جهت انتقال پلیمر
مونو پمپ جهت انتقال مایع ظرف شویی
مونو پمپ جهت انتقال گل و لجن
مونو پمپ جهت انتقال خمیر دندان
مونو پمپ جهت انتقال ملات سیمان
مونو پمپ جهت انتقال ژلاتین
مونو پمپ جهت انتقال شیره آهک

 

(مونو پمپ – مونو پمپ چیست؟ –  فروش مونو پمپ – لیست قیمت مونو پمپ)

مونو پمپ از یک ماردون (پیچ) فلزی که در داخل یک استاتور مارپیچی (معمولاً از جنس لاستیک) تشکیل شده است. ماردون مذکور بر روی یک روتور یا شافت قرار گرفته که با چرخش روتور توسط الکتروموتور، ماردون درون استاتور به چرخش درآمده و سیال در راستای محور پمپ به جریان در می آید.

مزایای مونو پمپ

  • توانایی پمپاژ مواد با غلظت بسیار بالا
  • جریان یکنواخت سیال
  • حداقل سر و صدا
  • سهولت مونتاژ و دمونتاژ
  • تعمیرات و نگهداری آسان