06
آوریل

پمپ آب خانگی

آشنایی با انواع پمپ آب خانگی – منبع تحت فشار پمپ آب چیست؟

برای اکثر مصرف کنندگان پمپ آب خانگی این سوال پیش می آید منابعی که روی پمپ ها قرار دارد چیست و چه کارایی دارد که به مخزن دیافراگمی , مخزن پمپ آب , مخزن تحت فشار پمپ نیز معروف است , این گونه منبع ها که معمولا با رنگ های گوناگون عرضه میشود و با اسم های از جمله منبع دیافراگمی پمپ آبو منبع تحت فشار و مخازن دیافراگمی پمپ آب و منابع دیافراگمی  و مخزن تحت فشار بسته نام میبرند وجود داردکارایی این نوع منبع ها به صورتی می باشد که با داشتن تیوپ داخل منبع , باد پر فشاری که در آن است آب را با فشار به داخل لوله ها هدایت می کند  , کارکرد منبع طوری عمل میکند که فلنج لبه بین منبع و فلنج گیر می کند و باعث آب بندی آن میشود . آب که با فشارپمپ به داخل منبع هدایت شده است به محض باز شدن شیر تخلیه میشود , اگر شما آبی بیش از حد مصرفی ذخیره در منبع را طلب کنید آنگاه پمپ روشن شده و خواسته شما را اجرا میکند , فشار باد درون منابع دیافراگمی بستگی به تعداد طبقات ساختمان و متراژ و تعداد واحد ها و … دارد ولی به طور نسبی ۲۰ تا ۴۵ پی اس آی قرار میگیرد.مزیت استفاده منابع دیافراگمی در پمپ های خانگی این است که اصطحلاک پمپ پایین آمده و مقدار فشار لازم برای خروجی آب مصرفی ایجاد میشود , منابع تحت فشار پمپ آب از ۸ تا ۵۰۰ لیتری جهت مصرف در پمپ های خانگی , بوستر پمپ های آبیاری ، بوستر پمپ آتشنشانی , پمپ های صنعتی ،  جهت تصحیح در اتوماتیک کردن پمپ و جلوگیری از انبساط آب , دارای تیوپ ایتالیایی واقعی جهت دوام و مقاومت بالا در جهت افزایش طول عمر تیوپ و عدم تغییر طعم و مزه آب مصرفی. با پایه های بلند جهت نصب آسان لوله های ورودی با کانکتور استیل جهت عدم زنگ زدگی در پایان خرید منبع تحت فشار خوب شامل تیوپ و ورق استفاده شده برای منبع می باشد.

پمپ آب خانگی یا تقویت فشار، فشار آب خانه تان را افزایش می دهد و این قابلیت را دارد که صرفنظر از تعداد شیرآب و دوش ها و کلیه ی اتصلات آبی، فشار آب قوی مداومی را در اختیارتان بگذارد.پس اگر فشار آب خانه تان کم است و هیچ مشکلی در اتصالات، لوله کشی و … وجود ندارد، می توانید مشکل خود را با نصب پمپ آب خانگی حل کنید.  شما به عنوان خریدار تنها باید با توجه به میزان نیاز و مصرف آبتان اندازه پمپ آب مورد نظر خود را انتخاب نمایید که در این زمینه نیز کارشناسان گروه صنعتی مستر راهنمایی هایی لازم را انجام می دهند و به شما در انتخاب پمپ آب خانگی مناسب کمک می کنند.
جنس پمپ آب خانگی جنس بدنه ی پمپ آب خانگی از استیل ضد زنگ، چدن یا برنز است و جنس پروانه ی آن از برنج است. پمپ آب خانگی، پمپی است برای تقویت فشار آب که در مصارف مسکونی  و خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. پمپهای تحت فشار گوناگونی برای افزایش فشار  آب خانگی وجود دارد که انواع آن عبارتند از:
پمپ آب خانگی نیم اسب بخار
پمپ آب خانگی یک اسب بخاربشقابی
پمپ آب خانگی یک اسب بخار دو پروانه
پمپ آب خانگی یک ونیم اسب بخاردو پروانه
پمپ آب خانگی دو اسب بخار
عوامل موثر در نوع این پمپ آب خانگی عبارتند از:
متراژساختمان – تعداد طبقات ساختمان – میزان مصرف آب – تعداد شیرآب موجود
پمپ آب خانگی یا همان پمپ تقویت فشار آب ساختمان انواع مختلفی دارند که می توان به پمپ نیم اسب بخار،یک اسب بخار، یک ونیم اسب بخار و دواسب بخار اشاره نمود.پمپ آب خانگی نیم اسب بخار برای استفاده در ساختمان های ۱ طبقه با حداکثر متراژ ۱۵۰ متر مربع قابل پیاده سازی است.
پمپ های قابل اجرا برای مصارف خانگی:
پمپ آب با کلید خودکار
پمپ آب با مخزن انبساط
بوستر پمپ
پمپ آب خانگی یک اسب بشقابی برای مصرف در آپارتمان های سه طبقه و شش واحد با حداکثر متراژ هر واحد ۷۵متر اجرا می گردد. پمپ آب خانگی یک اسب بخار جتی برای استفاده در آپارتمان های چهار طبقه،  هشت واحد با حداکثر متراژ ۶۸ متر قابل اجرا است.

پمپ با مخزن انبساط .مخزن دیافراگمی

این مخزن که معمولا با مخزن ذخیره اشتباه گرفته میشود مخزن نسبتآ کوچکی است داخل آن تیوپی قرار دارد که تحت فشار گاز (نیروژن)  قرار داشته و طرف دیگر آن آب قرار می گیرد. این مخازن معمولا تا ظرفیت ۳ لیتر بر روب خود پمپ سوار شده و در ظرفیت های بزرگتر بعد از لوله ی رانش پمپ قرار می گیرد، اما کاربرد و دلیل استفاده از مخزن تحت فشار چیست؟

بیشترین مصرف برق توسط پمپ ها در زمان استارت می باشد که بیشتری ولتاژ را نیاز دارند، همچنین تصور کنید سر و صدای روشن و خاموش شدن مداوم پمپ ها تا چه حد برای ساکنین آزار دهنده هستند، از طرف دیگر نیاز به توضیح نیست که شروع و توقف مداوم پمپ علی اصلی استهلاک و خرابی آن می باشد، حال تصور کنید هر یک از واحد ها ممکن است هر چند دقیقه یکبار به جهت نوشیدن یک لیوان آب و یا شستن دست های خود شیر آب را باز کنند، بنابراین پمپی که فاقد هرگونه وسیله ی کنترلی و محافظتی باشد به سرعت دچار مشکل شده و مصرف بالای برق و سر و صدای زیاد را نیز به همراه دارد. اما راه حل چیست؟
منبع تحت فشار! این منبع همانطور که گفته شد بعد از خروجی پمپ نصب شده و تفاوت اصلی آن با مخازن معمولی در این است که مایع وارد شده به دیافراگم موجود در آن تحت فشار باقی می ماند. بنابراین پمپ زمانی که شروع به کار میکند، علاوه بر تامین آب مورد نیاز، فضای خالی مخزن دیافراگمی را نیز پر میکند، حال زمانی که آبی به اندازه ی ظرفیت مخزن انبساط مورد نیاز باشد به جای شروع به کار پمپ، از آب تحت فشار منبع دیافراگمی استفاده می شود، بنابراین هر آنچه ظرفیت مخزن انبساط بزرگتر انتخاب شود در استهلاک کمتر پمپ و کاهش مصرف انرژی موثرتر خواهد بود.
اما تنها مشکل این مخازن تحت فشار ، عمر نسبتا کوتاه لاستیک های دیافراگمی داخلی آنهاست که معمولا هر ۶ ماه یکبار نیاز به تعویض دارند، البته مخازن دیافراگمی جدیدی روانه ی بازار شده اند که دارای یک پرده ی لاستیکی با کیفیت بوده که از برخورد و ساییدگی لاستیک دیافراگم با بدنه ی مخزن جلوگیری کرده و باعث افزایش چشم گیر طول عمر این لاستیک ها می شوند.
و نکته ی نهایی راجع به این مخازن اینکه فشار مخزن تحت فشار به صورت سرانگشتی باید ۳/. تا ۱ بار از فشار استارت کمتر تنظیم شود که البته روش اصولی و دقیق آن ۸۰ درصد فشار استارت خواهد بود که برای مثال فشار مخزن برای پمپی که روی ۴ بار استارت می شود باید ۳٫۲  بار تنظیم شود.

کلید اتوماتیک . ست کنترل

استفاده از کلید اتوماتیک به جهت کنترل زمان خاموش و روشن شدن پمپ نسبت به مخزن دیافراگمی ارزان تر است هرچند که استفاده از این وسیله معایب خاص خود مثل عدم دقت لازم را به دنبال دارد. استفاده از ست کنترل در مواردی که فضای کافی برای استفاده از مخازن دیافراگمی وجود ندارد یا به جهت کاهش هزینه ها توصیه میشود. این کلید ها فشار آب بعد از اتوماتیک را اندازه گرفته و با کاهش فشار ، پمپ را استارت نموده تا فشار آب به حد مجاز برسد. استفاده از این کلیدها معمولآ برای ساختمان هایی تا ۳ طبقه به درستی عمل میکنند و برای بیش از این ارتفاع، استفاده از این کلیدها توصیه نمی گردد.
حداقل فشار آب ورودی لازم به کلیدهای اتوماتیک برای استارت پمپ ها نیم بار است که این فشار از منبع آب یا آب شهری تامین می گردد. بزرگترین ایراد این کلیدها نسبت به منبع دیافراگمی در این است که اگر حتی یک قطره در مسیر لوله کشی نشتی وجود داشته باشد. پمپ شروع به کار کرده و در نتیجه باعث مصرف بالای برق و استهلاک پمپ می گردد.

بوستر پمپ: کامل ترین و بهترین انتخاب برای کنترل کارکرد پمپ ها، بوستر پمپ ها هستند. اصولآ به دو یا چند پمپ که به صورت موازی به یکدیگر وصل شده اند تا به نوبت یا همزمان با هم فشار مورد نظر را تامین نمایند بوستر پمپ گفته می شود، این پمپ ها معمولآ دارای تجهیزات جانبی دیگری مثل شاسی، تابلو فرمان، کلکتورها، مخزن دیافراگمی و … می باشند. استفاده از بوستر پمپ ها مزایای زیادی را به همراه دارد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت اما پیش از آن لازم است تا با انواع بوستر پمپ ها آشنا شویم.
بوستر پمپ های دور ثابت: که پمپ ها با یک دور ثابت و به صورت پیوسته به کار خود ادامه می دهند، دارای قیمت مناسب تری هستند، پیچیدگی های بوستر پمپ های دور متغیر را ندارند.

بوسترپمپ ها دور متغیر: شاید تنها ایراد این بوستر پمپ ها در قیمت نسبتآ بالای آن باشد، این بوستر پمپ ها دارای تابلو فرمان هوشمند به همراه اینورتر هستند که دور و کارکرد پمپ ها را به صورت کاملآ هوشمند و دقیق تنظیم نموده و از مصرف بالای برق، سر و صدای مداوم و استهلاک پمپ ها جلوگیری به عمل می آورند بنابراین با کمی تامل بیشتر در خواهیم یافت که استفاده از این بوستر پمپ ها کاملآ به صرفه بوده و بعد از مدتی با صرفه جویی هایی که در مصرف برق صورت میگیرد قیمت اولیه ی بالای خود را توجیه می کند.

کاربرد پمپ آب خانگی : پمپ آب خانگی به منظور تقویت فشار و تامین آب موردنیاز خانه ها و آپارتمان ها و حتی کارخانجات استفاده می شود. نسبت به میزان مصرف آب و تعداد شیر آب و دوش ها اندازه ی پمپ آب می تواند متفاوت باشد. پس با توجه به نیاز خود، پمپ آب خانگی را در اندازه ی مناسب خریداری کنید.همچنین از پمپ آب خانگی برای تخلیه ی آب انبارها، استخرها و همچنین جابجایی آب، پمپاژ آب، سیستم تهویه (سرمایشی و گرمایشی)، آتش نشانی و بوستر پمپ استفاده می شود. بنابراین اگرچه این پمپ ها به پمپ آب خانگی معروف هستند، علاوه بر مصرف خانگی، مصارف صنعتی نیز دارند.

برندهای معتبر پمپ آب خانگی

یکی از برندهای شناخته شده و معروف در پمپ آب خانگی، پمپ آب خانگی پنتاکس , پمپ آب خانگی لوارا ، پمپ آب خانگی پدرولا  است که از نوع زمینی و سه فازه می باشد. پمپ آب خانگی پنتتاکس در ایتالیا تولید می شود و با بهره مندی از مدرن ترین تکنولوژی در طراحی هیدرولیک، علاوه بر بهره وری بالاتر نسبت به نمونه های مشابه، عمر بیشتری هم دارد و در اندازه های کوچکتر و مناسب تر موجود است و هدررفت گرمایش را کاهش می دهد و در نتیجه برق کمتری مصرف می کند و سر و صدای کمتری نیز تولید می کند. در واقع پمپ هایی که به عنوان پمپ بی صدا معروف هستند در واقع پمپ های آب با صدای کمتر هستند. مانند پمپ آب گراندفوس و پمپ آب پنتاکس.
از دیگر برندهای معروف پمپ آب خانگی می توان به پمپ آب گراندفوس، پمپ آب لوارا، پمپ آب کالپدا، پمپ آب داب، پمپ آب پدرولا، پمپ آب ابارا، پمپ آب سائر، پمپ آب ویلو و پمپ آب پمپیران اشاره کرد.

انواع پمپ آب خانگی  : پمپ آب خانگی در انواع نیم اسب بخار، یک اسب بخار، یک و نیم اسب بخار و دو اسب بخار در بازار موجود است. پمپ آب خانگی یک اسب بخار در سه نوع جتی، بشقابی و دو پروانه عرضه می شود. این تقسیم بندی ها و انتخاب نوع مناسب پمپ آب خانگی بر اساس تعداد طبقات و واحدهای موجود در ساختمان می باشد. پمپ آب خانگی ( بی صدا )  یا پمپ تقویت فشار – نحوه انتخاب پمپ آب خانگی (پمپ آب اپارتمانی) پمپ خانگی (پمپ اب اپارتمانی)، پمپی است که در مصارف خانگی جهت تقویت فشار آب خانگی استفاده می شود. عوامل موثر در نوع این پمپ عبارتند از: تعداد طبقات ساختمان – متراژ ساختمان – تعداد شیر موجود – میزان مصرف آب اطلاعات عمومي در مورد الكتروموتور انواع پمپ آب خانگی (پمپ اب اپارتمانی) قابل ارائه: پمپ با مخزن انبساط – پمپ با کلید اتوماتیک – بوستر پمپ که با توجه به میزان مصرف آب، یکی از پمپ های آب خانگی پمپ اب اپارتمانی مذکور انتخاب خواهد شد.خرید پمپ آب خانگی – فروش پمپ آب خانگی. پمپ آب کم مصرف – پمپ آب خانگی بی صدا (کم صدا)

پمپ آب یا پمپ آب خانگی، پمپی است که در مصارف خانگی جهت تقویت فشار آب خانگی استفاده می شود. برای افزایش فشار آب خانگی از پمپ های مختلفی می توان استفاده کرد .محصولات و خدمات قابل ارائه در گروه صنعتی پمپچی عبارتند از فروش پمپ آب خانگی، فروش پمپ آب کم صدا، پمپ آب خانگی بی صدا و پمپ آب کوچک، پمپ نیم اسب، پمپ یک اسب، پمپ یک و نیم اسب، پمپ دو اسب، پمپ برای افزایش فشار، وارد کننده پمپ آب، فروش پمپ آب آپارتمان، پمپ آب ساختمان، پمپ آب ویلا، فروش اتوماتیک پمپ آب خانگی و دیگر لوازم جانبی مربوطه اعم از مانومتر، منبع آب و غیره، پیشنهاد می شود قبل از هر گونه خرید با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید. آنچه در ادامه این صفحه خواهید خواند بخشی از خدمات قابل ارائه توسط گروه صنعتی پمپچی می بشاد، مانن قیمت پمپ آب خانگی ایتالیایی و قیمت پمپ آب خانگی بی صدا و دیگر موارد مورد نیاز مشتریان.راهنمای انتخاب پمپ آب خانگی :عوامل متعددی در انتخاب پمپ آب خانگی موثر می باشند که در زیر به آنها اشاره می کنیم (بهتر است برای انتخاب دقیق نوع پمپ با کارشناسان فروش شرکت تماس حاصل نمایید

  • متراژ واحد
  • تعداد طبقات آپارتمان
  • میزان مصرف آب
  • تعداد شیر آب

انتخاب صحیح موتور پمپ آب خانگی یا الکتروپمپ خانگی جهت تقویت فشار آب کاملا مشکل مصرف کننده را برطرف می نماید.
پمپ خانگی بی صدا یا پمپ خانگی کم صدا :واژه ای غلط یا حربه ای برای عوام فریبی، تمامی پمپ های حال حاضر بازار دارای صدا هستند و این اصطلاح مرسوم در بازار کاملا اشتباه می باشد، اصطلاح پمپ آب خانگی بی صدا فقط برای عوام فریبی و سوء استفاده می باشد. درنتیجه کلیه پمپ های موجود در بازار ایران دارای صدا بوده ولی بسته به نوع و مدل و برند آن پمپ، میزان صدا متفاوت می باشد.
تنظیم پمپ خانگی: الکتروپمپ های آب خانگی دو دسته می باشند:
الکتروپمپ های افزایش فشار آب: الکتروموتور پمپ ۳۰۰۰ دور
الکتروپمپ های آب در گردش ( سیرکولاتور یا پمپ های برگشت آب گرم ): الکتروموتور پمپ ۱۵۰۰ دور، برای به گرداندن آب گرم در یک مدار بسته مثل شوفاژخانه ها
هرچه دور الکتروموتور بیشتر، میزان فشار و صدای تولیدی بیشتر می باشد.
جهت اتوماتیک کردن پمپ افزایش فشار از سه روش استفاده می شوذ:
۱٫ استفاده از تابلو فرمان برای پمپ سه فاز (احیانا اینورتر)
۲٫ استفاده از ست کنترل یا کلید دیجیتال
۳٫ استفاده از منبع تحت فشار
پمپ خانگی با مخازن انبساط :در پمپ خانگی با مخزن انبساط، تعداد دفعات سرویس کردن و کنترل آن بیشتر از دیگر مدل ها می باشد. در این نوع پمپ اندازه منبع انبساط بستگی مستقیم به اندازه آب مصرفی دارد. از اجزا این پمپ می توان به پنج راهی و کلید اتوماتیک، درجه و منبع انبساط اشاره نمود.

پمپ خانگی با کلید اتوماتیک

پمپ خانگی با کلید اتوماتیک نسبت به پمپ خانگی با منبع انبساط نسبتا هزینه کمتری دارد ولی برای استفاده از این نوع پمپ باید میزان باز و بسته شدن شیر را مد نظر قرار داد چون در هر دور باز و بسته شدن شیر کلید اتوماتیک استارت زده و پمپ شروع به کار می کند لذا در مورادی که میزان مصرف بیشتر است باید از این نوع پمپ صرفنظر نمود.

بوستر پمپ خانگی

بوستر پمپ خانگی به دلیل هزینه نگهداری کم و با صرفه بودن، دارای جایگاه مهمی در صنعت بوده و در نتیجه در اکثر مجتمع های مسکونی و مراکز بزرگ تفریحی، اداری و مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد.
از اجزاء تشکیل دهنده بوستر پمپ خانگی می توان به الکترو پمپ، فشار سنج، تابلو کنترل، اینورتور و غیره اشاره نمود.
نکات پس از خرید پمپ آب خانگی

-جهت افزایش طول عمر پمپ آب خود تلاش نمایید منبع دیافراگمی با حجم بالاتر تهیه نمایید.
– وزن لوله ها را مهار نمایید و توجه نمایید که پمپ زمینی به عنوان تکیه گاه وزن لوله های سیستم لوله کشی در معرض فشار نباشد.
– مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان: اتصال پمپ به انشعاب اصلی آب شهری غیر مجاز است، بنابراین برای نصب پمپ باید از لوله اصلی آب شهری جدا شده و در محلی غیر از آن و توسط شیر یکطرفه به سیستم آب شهری اتصال یابد. پمپ آب وظیفه انتقال و تامین آب مصرفی مورد نیاز در تاسیسات آبرسانی، اطفاء حریق، آب نماها، کشاورزی، کارخانجات و … را بعهده دارد. بطور کلی عمل جابجایی آب و دیگر مایعات در صنایع مختلف توسط پمپ ها انجام می شود در این راستا یک پمپ آب مناسب باید علاوه بر تامین حجم آبدهی متناسب با مقدار مصرف، دارای فشار کافی جهت رسانیدن آب به محل مصرف نیز باشد.

اگر فشار آب در داخل واحد کم است به راحتی می توانید با مراجعه به جدول درج شده در راهنمای انتخاب محصول بخش” پمپ آب پنتاکس خانگی” بر اساس تعداد طبقات و نیز تعداد واحدهای آپارتمان خود، شخصا نسبت به انتخاب پمپ تامین فشار آب ساختمان خود اقدام فرمائید. (البته طبق توضیحات درج شده در همان بخش برای عملکرد هر پمپ تامین فشار یک منبع دیافراگمی، پرشرسوئیچ، مانومتر و اتصال برنجی دنده ای پنج راهه نیز لازم است)

بوستر پمپ ها که بعنوان پمپ های تقویت کننده (از لحاظ دبی وهد) مورد استفاده قرار می گیرند، عمدتا شامل بوستر پمپ های آبرسانی و بوستر پمپ های آتش نشانی می باشند.دو نکته در مورد بوستر پمپ :  در بوستر پمپ های آبرسانی وظیفه جوکی پمپ تامین مقادیر اندک آب با هد یا فشار پمپ های اصلی است و نصب سیستم دور متغیر یا اینورتر در بوستر پمپ های آبرسانی علاوه بر کاهش مصرف برق و تامین فشار آب ثابت، باعث راه اندازی آرام و جلوگیری از ضربه آب (water hammer) و شوک الکتریکی می شود. همچنین بمنظور جلوگیری از استهلاک یک پمپ در بوستر پمپ های آبرسانی نصب Change Over در تابلو مدار فرمان باعث ایجاد امکان استارت پمپ ها با نوبت متغیر می گردد.   در هنگام انتخاب و سفارش بوستر پمپ آبرسانی و آتشنشانی مورد نیاز پروژه، علاوه بر بررسی دقیق هد و دبی مورد نیاز، تعداد پمپ ها، توان موتور الکترو پمپ ها، نوع اینورتر برای پمپ های آبرسانی لازم است کلیه تجهیزات بوستر پمپ از قبیل نوع شیرآلات و اتصالات، قطعات و تجهیزات تابلو برق، پرشر سوئیچ، لوله ها و کلکتور ها، شاسی بوستر پمپ، نوع و ظرفیت مخزن دیافراگمی و … از طرف خریدار دقیقا تعیین و اعلام گردد.

نکات کلی در مورد پمپ آب و آبرسانی:  مکش آب از سطح پایین تر از محل نصب پمپ علاوه بر کاهش راندمان پمپ، ممکن است باعث خلاء و پدیده کاویتاسیون در پروانه پمپ گردد.
نصب صافی استرینر strainerدر لوله مکش کلیه پمپ ها و نصب لرزه گیر در لوله ورودی و خروجی پمپ های زمینی و پمپ های آبرسانی ضروری است و همچنین در مسیر لوله آب رفت و برگشت کلیه پمپ ها نصب شیر فلکه دروازه ای همراه با مهره ماسوره ( و یا فلنج در سایزهای بزرگتر ) بمنظور ایجاد امکان قطع جریان آب درون لوله و خارج کردن پمپ از محل خود جهت انجام تعمیرات احتمالی الزامی میباشد.    بمنظور جلوگیری از بازگشت آب سیستم به سمت پمپ ها ، نصب شیر یکطرفه بصورت افقی در مسیر آب خروجی از پمپ ها الزامی است.